Brno chce nové nádraží
Magistrát moravské metropole představil koncem července výsledky mezinárodní soutěže na návrh nového brněnského hlavního nádraží.
Brněnský železniční uzel už dnes kapacitně ani technicky nevyhovuje a jeho modernizace je nutná. Na stavbu nového nádraží v přesunuté poloze bylo Brno připraveno už několikrát, plány ale opakovaně zastavila nepříznivá situace od velké hospodářské krize přes druhou světovou válku až po okupaci v roce 1968.
Nové hlavní nádraží bude namísto toho současného, které je situováno v centru města, stát u řeky Svratky v lokalitě dnešního dolního nádraží. Vznikne podle návrhu nizozemského ateliéru Benthem Crouwel Architects, jenž stojí za projektem nádraží v Rotterdamu nebo rekonstrukcí a dostavbou nádraží v Amsterdamu.
Vítězný návrh podle poroty v sobě kombinuje odkaz na historické budovy s moderním dopravním uzlem a kvalitním veřejným prostranstvím. Stavba nové budovy dopravního uzlu, jejíž dokončení se předpokládá v horizontu let 2032–2035, má stát odhadem 45 až 48 mld. Kč a Správa železnic má za to, že by na projekt měly být využity peníze z budoucích dotačních titulů.
Ve dvoukolové soutěži soupeřilo 12 týmů, z nichž čtyři postoupily do finále. Od 30. září si všechny návrhy bude moci prohlédnout veřejnost na výstavě v Křížové chodbě brněnské Nové radnice.