asseco Aimtec murr

Motorka z TUL se pyšní 100km dojezdem

Na Technické univerzitě v Liberci (TUL) finišuje vývoj zdroje pro elektrický motocykl, který dá motorce delší dojezd a vyšší výkon, než jaký mají obdobné stroje na trhu.

 

Letos skončí projekt TUL vývoje krosového motocyklu skupiny A1 do výkonu 11 kW, který by mohl v městském prostředí v závislosti na stylu jízdy a členitosti terénu dosahovat dojezd přes 100 km.
Cílem výzkumníků bylo zhotovit motorku se zajímavým výkonem při důstojném dojezdu minimálně sta kilometrů bez větších omezení. Dojezd zatím nebude při maximální rychlosti, která je u vyvíjené motorky 115 km/h, ale při průměrné rychlosti 80 km/h, kdy motocykl není brzdou provozu ani mimo město. Komerčně dostupné stroje se stejným výkonem takový dojezd většinou nedosahují, problémem je u nich kapacita baterií.
„Motokola mají většinou 1,5 až 2kWh baterii, my máme v motorce 5 kWh celkové energie a s použitím jiných článků bychom se mohli dostat i na 7 kWh. Technologie existuje, ale stále se v sériové produkci nevyužívá, tak jak by mohla,“ konstatuje Pavel Jandura z Ústavu mechatroniky na TUL.
Výzkumníci hledají způsoby, jak mohou být komponenty výkonnější při stejném rozměru a hmotnosti. Rám stroje, kola i brzdy pocházejí ze sériové produkce. Motor o hmotnosti 13 kg prošel mechanickou úpravou, aby jej bylo možné namontovat jak přímo do výpletu zadního kola, tak do rámu motocyklu. Dokáže dosáhnout maximálního točivého momentu 180 Nm a chová se lineárně již od nízkých otáček po 80 km/h. Nemá žádnou výkonovou špičku, trvalý výkon 3 kW je možné krátkodobě přetížit až na 15 kW. Elektrickou výzbroj, jako je zobrazovací jednotka, trakční baterie o využitelné energii 4,7 kWh, a palubní 12V síť, vyvinuli studenti Fakulty mechatroniky.
Vývoj zaujal i firmu Jawa Factory, která chce uvést na trh vlastní elektrický motocykl. S TUL proto společně vyvíjejí zobrazovací a řídicí jednotku motocyklu včetně firmware.

Adam Pluhař
Foto: TUL

 
Publikováno: 4. 10. 2021 | Počet zobrazení: 587 článek mě zaujal 144
Zaujal Vás tento článek?
Ano