rossleor asseco murr

Atraktivní Sportage se zvuky přírody

Univerzální Kia Sportage je rodinné SUV nižší střední třídy. Disponuje přitažlivou karoserií, pestrou nabídkou motorizací a bezpečnostních technologií. Tento druhý nejprodávanější model značky vás nudit nebude.

 

Čtvrtá generace, která je na trhu od roku 2015, s omlazením v roce 2018, už čeká na svého nástupce. Přesto má mezi konkurenty co nabídnout.
Na redakční test jsme měli k dispozici model ve výbavě Black Edition, který poháněl naftový agregát 1,6 CRDi SCR MHEV 4 x 4 7DCT automat, což znamená, že šestnáctistovka byla doplněna mild-hybridní technologií s automatickou převodovkou a pohonem všech kol.
Hned v úvodu musím napsat, že sytě červený lak s černými lakovanými prvky (Black Edition) bez stříbrného lemování mě nadchl. Opravdu vypadá skvěle. Příď zaujme svou agresivní vizáží, byť nejde o žádného dravce silnic. Hladké linie karoserie se svažující se střechou a černým lemem kolem oken dávají tušit aerodynamický potenciál. K tomu velmi pěkně ladí 17palcová kola s černými disky.

Interiér
Po modernizaci je koncepčně pěkně ergonomicky tvarovaný s kvalitním zpracováním. Sedadla jsou příjemně tuhá s delším sedákem a dobrým bočním vedením. Díky všesměrovým nastavením sedadla i volantu si každý řidič najde vhodnou pozici během vteřin. Oceňuji klasická tlačítka, díky kterým má řidič dobrý přehled o systémech, např. k nastavení klimatizace se nemusí proklikávat displejem (čímž odvrací zrak od vozovky), ale intuitivně navolit požadovanou tepelnou pohodu.
Dominantou palubní desky je středový dotykový displej ohraničený výdechy klimatizace, které jej opticky zvětšují. Displej je dobře čitelný s pěknou grafikou, vyhledávání je intuitivní a dá se na něj velmi rychle zvyknout. Co mě osobně velmi zaujalo, byly zvuky přírody. Z šesti možných variant (zvuky lesa, oheň v krbu, déšť, zasněžená krajina, šumění moře či zvuky kavárny) si lze udělat velmi příjemnou zvukovou pohodu v interiéru.
Na klimatizaci umístěnou pod displejem ergonomicky pěkně navazuje masivní konzole mezi předními sedadly. Všechny prvky jsou v dobrém dosahu řidiče i spolujezdce a oceňuji i dostatek přihrádek a odkládacích ploch na drobnosti. Na zadních pozicích je dostatek prostoru nejen v oblasti ramen a loktů, ale i nad hlavami a před koleny. Při posazení se za sebe jsem naměřil 12 cm místa před koleny. Sedáky jsou tužší, umožňují ale příjemné sezení i na delších cestách.

Mild-hybridní technologie
Naftový čtyřválec o objemu 1,6 litru disponoval nejvyšším výkonem 100 kW při 4000 ot./min a maximem točivého momentu 320 Nm, který byl dostupný od 2000 ot./min. Motor byl propojen s 48V li-ion baterií mild-hybridního systému, který umožňuje snižovat spotřebu i emise. Systém je nápomocen nejen při spouštění pro plynulý start, ale i např. při zrychlování či jízdě do kopce, kdy krouticímu momentu pomáhá energie z li-ion baterie.
Výkon na kola přenášela pěkně zpřevodovaná 7st. automatická převodovka. Díky tichému akustickému projevu motoru (i po studeném startu) se do interiéru dostává jen nepatrný zvuk. Po zahřátí a klidné jízdě je slyšet jen šum od vozovky. O to víc si posádka dokáže vychutnat navolený zvuk přírody.
Pokud je libo sportovnější jízdu, lze zvolit režim sport, kdy je citelně rychlejší přepínání jednotlivých stupňů převodovky a přesná odezva na sešlápnutí pedálu plynu. Pochvalu si zaslouží pěkné naladění podvozku. Velmi dobře drží zvolenou stopu, nenaklání se a dobře vstřebává nerovnosti silnice. Díky světlé výšce 172 mm si poradí i s lehčími terénními povrchy. A i když Sportage není žádný drobek, jeho spotřeba mile překvapila. V kombinovaném provozu ukazoval počítač hodnotu 6,3 l na 100 km.

Závěr
Osobně jsem si model Sportage po týdenní jízdě oblíbil. Nabízí kultivovaný projev, dobré jízdní vlastnosti a komfortní jízdu. Interiér, který je prostorný a pěkně zpracovaný, je velmi dobře odhlučněný. Myslím, že i když už nejde o žádného „mladíka“, díky designu a technologiím bude i v „důchodu“ nabízet dobrou zůstatkovou hodnotu.

Petr Kostolník
Foto: Autor

 
Publikováno: 26. 10. 2021 | Počet zobrazení: 487 článek mě zaujal 126
Zaujal Vás tento článek?
Ano