rossleor asseco murr

Bosch se zaměřuje na budoucnost mobility

V roce 2035 mají elektromobily celosvětově tvořit asi 60 % všech nově zaregistrovaných vozidel, a společnost Bosch chce tuto příležitost naplno využít. Své novinky pro tento segment představila i na nedávné přehlídce elektromobility IAA 2021 v Mnichově.

 

„Připravujeme se na nárůst poptávky po elektromobilech. Elektromobilita se pro nás stává klíčovou oblastí podnikání a bezemisní mobilita oblastí růstu“, konstatoval předseda představenstva společnosti Bosch Volkmar Denner.

Ve hře jsou různá řešení, je potřeba myslet na vše
Své ambice firma prezentovala ve své expozici na IAA v Mnichově, kde přitahovala pozornost návštěvníků velká maketa elektrického vozidla s jednotlivými komponenty pro elektromobilitu. Jak uvedl při naší návštěvě Cyrus Amini, ředitel marketingu a vnějších vztahů divize Bosch Powertrain Solutions, Bosch nesází na jediné řešení, ale pracuje souběžně na různých technologiích a typech mobility, které jsou založeny na elektrickém pohonu, ať už jde o čistě bateriový pohon, hybridní řešení a plug-in hybridy kombinující elektromotor a pohonnou jednotku s vnitřním spalováním, nebo pokročilé palivové články a vodíkové technologie. Zdůraznil, že firma se nezaměřuje jen na Evropu, ale na celosvětový přístup, protože v různých podmínkách se mohou uplatnit různá řešení. Například Indie či Afrika mohou preferovat jiné řešení čisté mobility než Evropa, což je i důvodem, proč Bosch pokračuje rovněž ve výzkumu nové generace spalovacích motorů.
„Nejde jen o to, jaká technologická řešení lze využít, ale i jaké energetické zdroje jsou v daných podmínkách k dispozici. To je důvodem, proč potřebujeme kompletní škálu řešení pohonů, která budou moci využívat klimaticky neutrální paliva, jako je třeba e-fuel,“ říká Cyrus Amini a doplňuje: „Klíčem je zdroj energie, nikoli jen technologie pohonu, Bosch se snaží o transformaci automotive sektoru, ale současně i minimalizovat riziko jeho fatálního narušení s dopadem na zaměstnanost apod.“
Tomu odpovídá i šíře portfolia technologií a služeb, které Bosch nabízí. Například vytvořil balíček chytrých služeb souvisejících s nabíjením. Propojená nabíjecí řešení podporují řidiče elektromobilů po celou dobu cesty s praktickými funkcemi, jako je plánování trasy, doporučení pro nabíjecí body (jsou průběžně aktualizovány), přesná predikce dojezdu na základě dat v reálném čase, snadné možnosti platby za použití veřejných nabíječek a nákladově optimalizované nabíjení doma. Plánování trasy a výběr nabíjecího bodu jsou přizpůsobeny preferencím řidiče a fungují po celé Evropě.

 

V expozici bylo možné dále vidět např. nový invertor 4. generace, který představuje významný technologický posun v pohonných jednotkách elektrických vozidel. Díky vyšší hustotě výkonu, nižším ztrátám a kompaktní konstrukci je velmi atraktivní pro výrobce e-vozidel. Účinnost střídačů zvyšuje použití polovodičové technologie z karbidu křemíku. Nebo nový měnič nabíječky s modulární konstrukcí, který ve stejné jednotce obsahuje dva stěžejní prvky palubního napájení vozidla (převodník energie do 12V baterie, a integrovanou nabíječku zajišťující efektivní nabíjení vysokonapěťové baterie). Zajímavým systémem byl i eAxle – cenově atraktivní řešení elektrického pohonu, které obsahuje elektromotor, výkonovou elektroniku a převodovku spojené v kompaktní jednotce pohánějící přímo nápravu vozidla, což činí elektrické pohony méně složitými. Pohonné ústrojí se tak stává levnějším, menším a efektivnějším.
Další z prezentovaných novinek byl např. škálovatelný napájecí modul pro systém palivových článků, jenž generuje elektřinu z vodíku (je určen pro užitková vozidla a umožňuje dlouhý dojezd a krátké časy doplňování energie).

Jeden kabel vládne všem (nabíječkám)
Hitem letošní expozice firmy Bosch na IAA byl však především Starter kit – univerzální, lehký nabíjecí kabel pro všechny běžné typy hybridních a elektrických vozidel. Jde o první řešení svého druhu na světě bez řídicího boxu s integrovanou řídicí a bezpečnostní technikou.
Kabel, který neobsahuje obvyklou zátěž v podobě objemné soustavy komplikované řídicí elektroniky (tu nahradily inovativní elektronické systémy v zástrčkách), je tak mnohem lehčí a kompaktnější – váží necelé tři kilogramy, což je o 40 % méně než běžné nabíjecí kabely s řídicím boxem. Je vybaven adaptérem, který obsahuje zástrčky pro každou nabíjecí stanici, a zajišťuje, že si řidič může vybrat správný konektor pro dostupný nabíjecí bod, od běžné domácí zásuvky či nabíječky až po nabíjecí stanice různých typů na cestách. Aktuální stav nabíjení zobrazuje integrovaný LED indikátor. Samozřejmostí je i bezpečnost s důrazem na maximální ochranu v souladu s IEC62752

 Josef Vališka
Foto: Petr Kostolník

 
Publikováno: 26. 10. 2021 | Počet zobrazení: 483 článek mě zaujal 117
Zaujal Vás tento článek?
Ano