Mnichov hostil přehlídku mobility budoucnosti
Jedna z prvních veletržních akcí – IAA Mobility – která proběhla v Mnichově od 7. do 12. září, naznačuje opětné oživení tohoto byznysu. Akce se uskutečnila místo někdejšího autosalonu ve Frankfurtu, jenž se stal obětí covidových restrikcí.
Hned počáteční den pokusu o restart tradičních veletrhů však nepříjemně zkomplikoval zásah ekologických aktivistů, kteří se rozhodli proti konání IAA Mobility protestovat (paradoxně proti akci zaměřené na rozvoj elektromobility, jež by měla přispět k ochraně klimatu, za který bojují). Než se policii a hasičům podařilo bezpečně dostat protestující pryč z mostních konstrukcí, na které se zavěsili s transparenty nad komunikace směřující k mnichovskému výstavišti, byla doprava zablokována a řidiči na dálnicích odsouzeni k několikahodinovému čekání.
Přes problémy spojené s protestními akcemi ekoaktivistů hodnotí nicméně organizátoři první IAA Mobility jako významný úspěch a návštěvníci i vystavovatelé jsou podle nich s novým konceptem velmi spokojeni. Veletrh pod novým názvem spojil jako první platforma mobility budoucnosti různé způsoby dopravy – od automobilů a jízdních kol až po digitální řešení, nabíjecí infrastrukturu a městskou leteckou mobilitu – a představil inovace i vize moderní klimaticky neutrální dopravy.
Statistiky účastníků akce uvádějí celkem 744 vystavovatelů (automobilek, výrobců jízdních kol, technologických firem od renomovaných značek po startupy), mezi kterými figurují např. Renault, Hyundai, Ford, BMW, Mercedes-Benz, GWM, Audi, Porsche, Volkswagen, Huawei, Microsoft, Bosch, Magna, Schaeffler, Continental, Michelin a další. Vystavovatelé představili více než 100 premiér svých nejnovějších modelů a konceptů. A to jak elektrických (např. VW ID.4, koncept městského SUV ID.2, Renault Megane E-Tech, MB EQE či koncepty elektrického offroadu třídy G a luxusního SUV Mercedes-Maybach EQS, Audi Sphere nebo SUV BMW iX, ale třeba i čínské SUV Wey a Ora), tak konvenčních (např. nový rodinný kombík Dacia Jogger, užitkový VW Multivan T7 a SUV kupé Taigo, nová Kia Sportage apod.).
IAA Mobility se účastnily i více než čtyři desítky národních a mezinárodních partnerů, mezi něž patřily PwC, Google, Facebook, IBM, Siemens, Accenture, YouTube, Dassault Systems, Světové ekonomické fórum, Univerzita v St. Gallenu a řada dalších subjektů z akademické i průmyslové a byznysové sféry.
Celkem veletrh obsadil plochu 195 000 m2 na výstavišti a dalších 65 000 m2 v centru Mnichova, kde bylo na projektu Blue Lane v provozu 255 vozidel a rezervováno 7000 testovacích jízd návštěvníků, kteří se chtěli seznámit s elektromobilitou v praxi. Nápady a inovace ze všech oblastí mobility, které představila na veletrhu téměř tisícovka (konkrétně 936) řečníků, doplnil program Citizen Lab, nabízející během šesti dnů diskusní fórum o mobilitě zítřka před mnichovskou radnicí. Kromě nejmodernějších trendů byla však k vidění i unikátní přehlídka retro klasiky z automobilové historie 20. století.
Celkově IAA Mobility přilákalo 400 000 návštěvníků z 95 zemí, přičemž podle údajů organizátorů byla většina z nich (67 %) mladších 40 let. Veletrh se tak stal největší akcí svého druhu zaměřený na problematiku moderní mobility na světě.
„Nová IAA Mobility je signálem, že mezinárodní výstavy jsou nyní opět možné, a takovéto velké akce lze bezpečně pořádat," řekl Klaus Dittrich, generální ředitel společnosti Messe München.
„Koncept bezpečnosti vytvořený společností Messe München, založený na inteligentním naváděcím systému, důsledných kontrolách vstupu, ventilaci ve výstavních halách, společenském odstupu, respirátorech a požadavku, aby návštěvníci byli testovaní nebo očkovaní, funguje, a to i při takto složité akci," konstatovala Hildegard Müllerová, prezidentka VDA (Německé asociace automobilového průmyslu).
Příští ročník se bude konat v Mnichově od 5. do 10. září 2023, ale ve virtuální formě IAA Mobility v podstatě pokračuje – bude nadále provozovat své webové stránky, což z něj podle organizátorů činí celosvětovou digitální platformu pro transformaci mobility.
Josef Vališka
Foto: Petr Kostolník, Messe München