asseco Aimtec murr

U nabíječky stejně rychle jako u pumpy?

Dosud kritizované hlavní slabiny elektromobilů – nízký dojezd a dlouhé dobíjení – budou možná už brzy minulostí. Nové technologie umožňují učinit tyto parametry srovnatelné s běžnými vozidly.

 

Čínská automobilka Aion, součást koncernu GAC (Guangzhou Automobile Corporation), představila v červenci skutečný „technologický zázrak“. Jde o dvě verze nového SUV Aion V (verze 3C a 6C) s pozoruhodnou rychlostí nabíjení. Umožňuje doplnit energii v řádu minut (nikoli desítek minut), aniž by došlo k poškození baterie.

Čína sází na grafenové baterie
Ve verzi 3C, která by měla nabídnout dojezd 500 km, se elektromobil Aion V dokázal při prezentaci nabít z 0 na 80 % za 16 minut a z 30 % na 80 % za 10 minut. A typ 6C, který podle výrobce umožní až 1000km dojezd, nabídne ještě impozantnější parametry: Dosáhl nabití svých akumulátorů z 0 na 80 % za 8 minut. Pokud má baterie ještě 30 % zbývající kapacity, dobije ji na 80 % dokonce za pouhých pět minut. Což je už téměř srovnatelné s klasickým tankováním vozu se spalovacím motorem.
Při prezentaci nabíječka ukázala nabíjecí výkon 481 kW, přičemž baterie byla nabitá na 80 %. Když nabíjecí napětí dosáhlo 855,6 V, nabíjecí proud činil 562,8 A, což umožnilo nabití akumulátorů EV až 35,1 kWh za neuvěřitelné pouhé 4 minuty. Podle tvrzení čínského výrobce by ani tak vysoká rychlost nabíjení neměla mít vliv na životnost baterií, a i při celoročním nabíjení modelu 6C při pokojové teplotě by baterie měly vydržet nabíjecí cykly dostačující na ujetí milionu kilometrů.
Za tajemstvím tohoto extrémně rychlého nabíjení stojí baterie využívající grafen, supertenkou formu uhlíku, která je však výrobně velmi náročná. Tedy až dosud. Koncern GAC už loni informoval o svém patentu na převratně levnou výrobu grafenu.
Zda bude představená novinka fungovat a dosahovat avizovaných parametrů i v reálných podmínkách se v praxi ukáže již brzy. Vůz má totiž přijít na trh koncem září letošního roku. Zároveň se zahájením prodeje mají po celé Číně začít přibývat superrychlé nabíječky schopné tyto rekordně krátké nabíjecí časy umožnit.

Izraelci na chytrý mix HW a SW inovací
Dalším pozoruhodným příkladem úsilí vyřešit letitý problém elektromobilů, je projekt izraelské firmy StoreDot, která se zaměřuje na vývoj rychlonabíjecích baterií. Díky její patentované technologii s názvem XFC (Extreme Fast Charging) by se rovněž mohlo nabíjení zkrátit na výrazně přijatelnější časy srovnatelné s běžným tankováním. Využívá řadu inovací jak v oblasti hardwaru, tak i softwaru, který řídí nabíjecí proces. Díky tzv. booster funkci umožňuje baterii analyzovat a upravovat v reálném čase její optimální nabíjení a také schopnost přijímat vyšší nabíjecí proud, přičemž speciální software by měl zajistit rychlé nabíjení bez přehřívání.
Nová technologie by tak měla nabídnout možnost nabíjení baterií elektromobilů mnohem vyššími nabíjecími proudy, než jaké jsou používány nyní, a umožnit až o 50 % rychlejší nabíjení, což by v praxi mohlo znamenat nabití elektromobilu na plnou kapacitu i za méně jak pět minut.
Revoluční nabíjecí izraelská technologie redefinuje chemii konvenčních li-ion baterií především nahrazením grafitu v anodě křemíkovými nanočásticemi, aby se překonaly hlavní problémy v oblasti bezpečnosti, životnosti cyklu a bobtnání článku během procesu nabíjení.
Jak uvedl generální ředitel StoreDot Dr. Doron Myersdorf, technologie XFC by mohla znamenat skutečný průlom v rozvoji elektromobility, protože umožní rychlejší nabíjení s minimálními změnami stávající infrastruktury (baterie jsou navrženy tak, aby byla možná jejich průmyslová výroba na konvenčních výrobních linkách li-ion akumulátorů). Proto se firma také rozhodla nabídnout tuto špičkovou inovaci jako open source, tzn. otevřenou a dostupnou i pro ostatní vývojáře baterií i automobilky, s cílem dosáhnout její rychlého rozšíření. Prototypy extrémně rychle nabíjecí EV baterie budou k dispozici pro testování ještě letos, přechod k sériové výrobě je plánován v roce 2024. Firma již jedná s řadou výrobců elektromobilů, kterým by měla nové sériově vyráběné baterie dodávat.

Josef Vališka

 
Publikováno: 26. 10. 2021 | Počet zobrazení: 494 článek mě zaujal 120
Zaujal Vás tento článek?
Ano