rossleor asseco murr

Průmysl je jako pianista

Mezi hosty zářijového Open House firmy CNC invest byli i generální ředitel Citizen Machinery Europe Markus Reissig a evropský ředitel obchodního rozvoje společnosti Toshiyuki Nagasawa, a my jsme využili této příležitosti pro krátký rozhovor.

 

Citizen a Miyano nyní fungují společně. Bylo spojení značek úspěšné? A jak ho přijali zákazníci?

T. Nagasawa: Ano, bylo úspěšné. Jeden a jeden jsou obvykle dva, ale dva spolu jsou vždy víc než jen dva. Spolupracujeme už řadu let, zejména v těch posledních, a cílem je dosáhnout společně ještě lepších výsledků. I když to samozřejmě není úplně jednoduché, protože každá z firem má svou vlastní odlišnou historii a charakter, proto je zásadní sjednotit tyto firemní kultury, aby se lidé adaptovali a přijali společné cíle. Vyžadovalo to nastavit společný kurs a stát se tak vedoucí firmou. Podařilo se to zvládnout v krátkém čase.
M. Reissig: Nabízíme nyní dva různé stroje. Citizen Cincom, jako „swiss type“, kde jsme již roky vedoucí na trhu, nyní doplnilo Miyano, které zaplnilo mezeru na trhu. Konkurenční zařízení tohoto druhu jsou mnohem rozměrově větší, naše řešení je kompaktní a to zákazníci oceňují. Takže spojenectví obou značek umožňuje vzájemně posilovat jejich postavení.

Máte nějakou zajímavou novinku?
 
T. Nagasawa: Například kolekce strojů z letošního podzimu představuje zcela nové zařízení – kombinaci konvenčního a laserového obrábění Miyano řady BNE-65MYY. Jsme jediní, kdo takovéto řešení nabízí a hned, jak jsme ho prezentovali, vzbudilo mezi zákazníky velký zájem. Věděli jsme od zákazníků z medicínského průmyslu, že pro výrobu používají samostatné obráběcí a laserové stroje. V německém Esslingenu (Citizen Europe) a Citizen Japan jsme vyvinuli technologii, která umožňuje tyto operace zvládnout na jednom stroji.
M. Reissig: Chceme být lídrem v tomto strojírenském segmentu, i když se zatím moc strojů tohoto typu neprodává. Jde o dost specializované zařízení, které žádný z konkurentů nenabízí. Bylo obtížné integrovat dvě takto různá zařízení, klasické obrábění a laser, do jediného stroje. Ale investicemi do výzkumu a vývoje se to podařilo.
Podobně třeba technologie LFV – další významná inovace, která řeší velký problém s třískami, zvláště při utváření dlouhých třísek, které jsou nepříjemné pro každý stroj, a pro vysokorychlostní zvlášť. Když jsme vyvinuli tuto technologii pro lámání dlouhých třísek, která se osvědčila i u specifických materiálů, jako je inconel, vzbudila u zákazníků extra velký zájem. Tuto technologii jsme integrovali do většiny našich strojů.

Nyní je éra IoT a Průmyslu 4.0. Chtějí zákazníci hlavně „chytré“ stroje, nebo je poptávka i po těch jednodušších?

T. Nagasawa: Máme oba typy zařízení. Od nejjednodušších po hi-tech inovativní stroje, a můžeme tak uspokojit požadavky různých zákazníků. Průmysl je jako pianista: Od high-end partů po spodní, jako třeba nenáročné nahrávky. Pro menší zákazníky je obvykle hlavním a jediným parametrem cena, a poptávají nízkonákladové stroje, ale v této kategorii soupeřit nechceme, snažíme se zaměřovat na střední a vyšší segment. Prodáváme technologii a služby.
M. Reissig: Máme ovšem stále i začínající zákazníky, novou generaci, kteří budují svůj byznys doslova v garáži, a pokud nevyrábějí složité komplexní díly, potřebují pro začátek jen jednoduché stroje. Nechtějí tolik investovat, protože nemají velký rozpočet, ale mnoho z nich vyroste a pak modernizuje. Když se z nich pak stává velká moderní továrna a potřebují efektivní výrobu, obrací se na nás. Takže, i když pro začátek objednají jeden nebo pár moderních strojů, po nich pak obvykle následují další.
A i když hovoříme o nových modelech a technologiích, jako je třeba laser, na druhé straně jsou neméně důležité i služby, jako je třeba zajištění náhradních dílů, ne jenom na povinných deset let, ale na větší horizont. Máme stroje, které jsou v provozu už přes 30 let a stále běží. Stále na ně zajišťujeme náhradní díly včetně servisu, protože stroje nesmí stát, musí vyrábět a vydělávat zákazníkovi peníze.

Jak vidíte vývoj ve strojírenství v postcovidové éře?

M. Reissig: Poslední rok byl obtížný, pandemie znamenala pro všechny výrazný pokles. Tento vývoj postihl nejen nás, ale i jiné strojírenské výrobce. Naše továrny v Japonsku i Thajsku musely čelit stejné situaci s nedostatkem některých potřebných dílů, ale úzká spolupráce s dodavateli i se zákazníky přinášela výsledky. Nacházeli jsme určitá řešení, a i když docházelo ke zdržení zakázek, zákazníci to většinou akceptovali a měli porozumění. Často i oni sami postrádali materiál apod.  
Nyní se nám daří poměrně rychle zotavovat, i když je jasné, že tak, jako v roce 2019, který byl považovaný za nejlepší, než udeřil koronavirus, to už nebude, a predikovat další vývoj je těžké, protože poslední rok bylo méně investic, mnoho jich bylo odloženo až na letošek. Ale jsme optimističtí, nepůsobíme jen v automobilovém průmyslu, kde jsou nyní kvůli elektronickým dílům problémy, ale v řadě dalších odvětví, např. v hydraulice, vzduchotechnice, energetice či medicínských zařízeních. Máme široký záběr. Nedodáváme jen stroje na výrobu motorů či jejich částí, ale mnoha dalších produktů, které jsou nyní na vzestupu, jako jsou osy větrných elektráren apod. Ostatně i elektromobily budou potřebovat díly vyráběné na našich strojích. A většina zákazníků se zotavuje z krize a hodlá s námi pokračovat.
T. Nagasawa: Silně zasažený byl třeba letecký průmysl, ale nyní zase zahajuje výrobu a roste, například Airbus opět získává zakázky, a to je dobré znamení. Jakmile v příštích letech ožije, jsme připraveni. Menší firmy se rozhodují rychleji a preferují dodávky co nejrychlejší, velké společnosti mají investiční plány a ty je potřeba dobře připravit, včetně toho, jak budou dodávky probíhat.

Josef Vališka
Foto: Petr Kostolník

 
Publikováno: 26. 11. 2021 | Počet zobrazení: 920 článek mě zaujal 184
Zaujal Vás tento článek?
Ano