asseco Aimtec murr

Lokomotiva „na baterky“ má nižší spotřebu i emise

Hybridní systémy u automobilů, které kombinují spalovací motor s elektromotorem, jsou známé a bylo jen otázkou času, kdy se objeví i v jiných oblastech dopravy, např. kolejové.

 

Elektromotor u hybridního systému vozidel funguje jako podpora spalovacího motoru při startování nebo jeho udržování v pohybu. Jde o řešení, které umožňuje snížit spotřebu a také emise. Proto se objevují snahy přenést hybridní řešení i do kolejové dopravy. Příkladem může být první hybridní lokomotiva na světě, která energii nečerpá z externích systémů, ale ukládá ji do vlastních baterií, které obstarávají pohon elektromotoru. Nejde tedy o první hybridní lokomotivu na světě jako takovou, ale o první, která spoléhá na energii uloženou v bateriích.
Využívá obdobný princip jako PHEV, tedy plug-in hybrid, který se rozhodla pojmout americká firma Wabtec jako ideální pro aplikaci v těžké železniční dopravě a vytvořila systém označený jako FLXdrive. Lokomotiva je navržena pro spárování s jednou nebo více dieselovými lokomotivami, čímž vznikne hybridní vlak. Elektrickou část řešení FLXdrive představuje komplex 18 000 lithium-iontových článků v podobě obřího 2,4 MWh bateriového bloku, který lze nabíjet v depu obdobně, jako to funguje u elektromobilů PHEV. Nabíjení této superbaterie, vzhledem k tomu, že jde o obrovský objem energie (pro srovnání: nejvyšší specifikace Tesla Model 3 má kapacitu 75 kWh – to je 32krát menší než FLXdrive), pomáhá i systém rekuperačního brzdění.
FLXdrive byl již testován v reálním provozu v kalifornském San Joaquin Valley, kde lokomotiva ujela přes 21 400 km v kopcovitém terénu a vykázala snížení spotřeby paliva v průměru o 11 %. To na první pohled nevypadá jako ohromující hodnota, ale v reálných číslech to odpovídá úspoře 23 500 litrů nafty, a o téměř 70 tun méně emisí CO2 vypuštěných do atmosféry.
Tyto obrovské elektrické soustavy s inteligentním řídicím systémem ovládajícím pohon čtyř náprav lokomotivy se podle výrobce osvědčily natolik, že nyní chce projekt realizovat s až 7MWh bateriemi odvozenými jako upgrade ze současného systému. To by teoreticky mohlo pomoci snížit spotřebu paliva a emise CO2 až o 30 %, a učinit tak v případě komercializace druhé generace FLXdrive v budoucnu pro železniční dopravce nepochybně atraktivní možnost pro ekologizaci a efektivitu jejich aktivit. První velkokapacitní bateriové lokomotivy my se měly na kolejích objevit v roce 2023.

Petr Sedlický
Foto: Wabtec

 
Publikováno: 14. 12. 2021 | Počet zobrazení: 457 článek mě zaujal 111
Zaujal Vás tento článek?
Ano