asseco Aimtec murr

Základem bezpečného a bezporuchového provozu je čistý olej

Se stejným nasazením, s jakým dával góly během své sportovní kariéry, se po jejím skončení věnuje někdejší hokejový reprezentant Jan Zajíček byznysové sféře v oblasti technologie pro čištění vzduchu a recyklaci olejů za provozu strojů.

 

Jeho firma Filtakleen nabízí provádění filtrace a analýzu olejů (hydraulických, turbínových, kompresorových, řezných či bio-olejů), čištění sacích košů, filtrů a prodej bypass filtrů, ale i pronájem filtračních stanic a servis u zákazníka. Především se však od roku 1994 jako první v ČR zabývá mikrofiltrací hydraulických, turbínových a kompresorových olejů a jiných provozních kapalin. V průběhu let se tak firma stala špičkou v této branži.
S technologií se Jan Zajíček seznámil za svého působení v Belgii, kde trénoval tamní hokejisty a pracoval pro firmu, která zařízení Filtakleen používala. Od majitele si nechal systém na filtraci olejů, který umožňuje výrazně šetřit s tím související náklady, podrobně vysvětlit – jak princip funguje, co dokáže, jeho výhody apod.
Zastupovat značku Filtakleen na českém trhu mu přišla jako zajímavý nápad pro podnikatelskou dráhu, o níž uvažoval po skončení svého aktivního působení ve sportu. V té době totiž byla technologie na našem trhu de facto neznámá, což se ale posléze ukázalo i jako poměrně podstatný problém, protože nikdo s ní neměl praktické zkušenosti. Dnes už mezi reference, kterými se u nás Filtakleen může pochlubit, patří firmy, jako Škoda Auto, Engel CZ, Bosch, Hammelmann, Linde & Wiemann, Hydročez, MUS Mostecká uhelná aj. Prosadit se ale nebylo snadné a podmínkou pro získání zastoupení bylo pořídit značný objem zboží, což bylo riskantní rozhodnutí.

Příběh Filtakleen
Přesvědčit potenciální uživatele nové technologie o její účinnosti trvalo několik let, až do roku 2000, kdy se konečně podařilo prorazit. Nebyly to lehké časy, konstatuje Jan Zajíček, který se zasloužil o to, aby se novinka s názvem Filtakleen dostala i k českým firmám.
„Po pravdě řečeno nikdo nové technologii nevěřil. Nevědělo se, že něco takového existuje, ani že až 90 % poruch na hydraulice je právě kvůli znečištěným olejům. V našem průmyslu se nějaké čištění olejů tehdy neřešilo, podniky měly jen stanovené plány údržby a výměny olejových náplní. Nechal jsem si udělat překlady anglických podkladů, a jezdil s katalogy po firmách. Protože internet ještě neexistoval, bylo nutné si telefonem domluvit schůzku a tam se snažit zákazníky přesvědčit osobně,“ charakterizuje komplikované počátky Jan Zajíček.
Prvním klientem, kterého se podařilo přesvědčit, byla firma v Rokycanech, pak následovaly další, vesměs menší podniky. Poté se podařilo dosáhnout rozhodující průlom – technologickou novinku Filtakleen se rozhodla vyzkoušet Škoda Auto. Pro Jana Zajíčka se tak konečně otevřela cesta k vytoužené klíčové referenci.
„Přivezl jsem to v roce 1993 a přesvědčoval až do roku 1999, skoro každý týden. Stálo to spoustu úsilí a energie, ale až řešení dlouhodobě odzkoušeli, teprve pak mu začali věřit. Firma ale musela vypsat výběrové řízení na dodavatele. Zadáním tendru, na který jsem byl pozván, bylo vyčistit olejovou náplň jedné nádrže. Poté vyčištěné vzorky oleje firma zaslala do vlastní laboratoře. Časem mě telefonicky pozvali, abych přijel, a tam laborantka oznámila, že firma Filtakleen vyčistila olej tak, že je čistší než nový, takže zakázku jsem získal a zúročilo se osm let těžké práce,“ popisuje přelomový moment Jan Zajíček.

Univerzální řešení neexistuje
Vždy závisí na konkrétních podmínkách, např. v provozech, kde je více zařízení s olejovými nádržemi různých objemů od několika tisíc po pouhých několik litrů, může paradoxně třeba menší nádrž znamenat větší problém než ta obrovská.
„Když se kvůli 10 litrům špinavého oleje v menší nádrži zastaví stroj a pak i deset dalších, které na něj technologicky navazují, tak se zastaví následně celá linka, zatímco pokud třeba nádrž s dvěma tisíci litry pohání jeden agregát (např. lis), který když se na chvíli zastaví, nepředstavuje až tak vážné ohrožení provozu. To znamená nejdříve se důkladně seznámit s podmínkami, v nichž má zařízení fungovat – záleží na tom, jak intenzivně stroj pracuje, zda jde o jednosměnný nebo vícesměnný provoz, v jakém prostředí, jestli v čisté hale, nebo v prašném provozu, poznat všechny souvislosti a podle toho pak nakonfigurovat na míru skutečně nejlepší možné a nejspolehlivější řešení,“ vysvětluje Jan Zajíček.

Dvě jednou ranou
V současnosti je systém už v několikáté generaci, ale základní princip je naprosto stejný – závisí na speciální filtrační vložce, která je schopna zachytit mechanické nečistoty do 1 µ + 100% odstranit z oleje vodu (vlhkost). Filtrační vložky Filtakleen jsou vyrobeny ze speciálního kukuřičného papíru, ale vlastní technologie, jejíž vývoj trval 12 let, je firemním tajemstvím. Což není divu, vzhledem k její extrémně vysoké účinnosti, a to dokonce do takové míry, že – jak dokumentují i výsledky testů – udržuje hydraulický olej v lepší čistotě než nový.
Některé firmy mají zařízení na čištění oleje, které jej vyčistí mechanicky, ale pak musí ještě odebrat vodu. Zařízení Filtakleen dělá obě věci najednou a plně odstraní jak mechanické nečistoty, tak i vlhkost v oleji, což jsou dvě hlavní a nejčastější příčiny poruch stroje, tato filtrace je neutrální vůči aditivům. Odstraňuje účinně všechny poškozující částice vzniklé opotřebením, které projdou hlavním filtrem, a to včetně ultrajemných částic do 1 mikronu, i riziko poškození pumpy pitinky z usazenin na vstupních filtrech. Eliminuje i veškerý obsah vody, čímž se snižuje kyselost oleje a prodlužuje se dramaticky nejen životnost oleje, ale hlavně stroje, předchází se korozi a chemickému poškozování spojů a hadic. Dva základní typy filtračních vložek se liší absorpční schopností – filtrační vložka C78 pojme jeden litr vody a filtrační vložka C88 až dva litry. Obě mají 100% účinnost, tzn., že odstraní z oleje kompletně všechnu vodu.
Systém je nabízen jak v mobilní verzi, kterou lze převážet od stroje ke stroji, nebo jako častější varianta je nainstalován stabilně na daném zařízení a olej se čistí přímo za chodu stroje, což je ideální např. pro hydraulické agregáty, jako jsou bagry, důlní stroje apod.

Josef Vališka
Foto: Filtakleen

 
Publikováno: 14. 12. 2021 | Počet zobrazení: 479 článek mě zaujal 112
Zaujal Vás tento článek?
Ano