asseco Aimtec murr

NASA připravuje malé e-letadlo

Prvním demonstrátorem elektrického letadla X-57 Maxwell, který byl přestavěný z italského letounu Tecnam, zahájila NASA vysokonapěťové funkční pozemní testy v Armstrongově výzkumném centru.

 
Koncept X-57 má tenká křídla s 12 elektromotory s vrtulemi, které pomáhají se zdvihem, a dva větší motory sloužící při letu. Když nejsou menší motory používány, složí se, aby se snížil aerodynamický odpor. Nicméně motory se teprve musí nainstalovat a X-57 stále vypadá jako běžné lehké letadlo. Prototyp se však má brzy změnit do podoby, kterou NASA odhalila už v roce 2016. Připravuje se i hybridní verze, která by fungovala na elektřinu i na běžné palivo. X-57 má mít dolet ca 160 km, cestovní rychlost 275 km/h a maximální dobu letu zhruba 40 minut.
NASA zahájila s kalifornskou firmou Joby Aviation testy letadel s elektrickým vertikálním vzletem a přistáním (eVTOL) a sleduje jejich zvukový profil v porovnání s vrtulníky a jinými stroji na běžné palivo. eVTOL jsou tišší, proto vhodnější pro lety nad obydlenými oblastmi. Ale jednou z hlavních překážek elektrického letectví je hmotnost baterií a hustota energie v nich uložená – letecké palivo má asi 43krát více energie než stejně těžká baterie, a X-57 vyžaduje 360kg baterie.
 
Publikováno: 15. 12. 2021 | Počet zobrazení: 758 článek mě zaujal 158
Zaujal Vás tento článek?
Ano