rossleor asseco murr

Solární elektrárna na kamionu

V Německu jezdí první nákladní vůz o hmotnosti 18 tun, který je vybaven integrovaným 3,5kW vysokonapěťovým fotovoltaickým systémem a napájením do trakční baterie, schválený pro silniční provoz.

 
Solární energie vyrobená přímo na vozidle může pokrýt 5 až 10 % jeho energetické potřeby. V projektu Lade-PV vyvinul Fraunhoferův institut ISE s průmyslovými partnery fotovoltaické moduly a výkonovou elektroniku pro integraci do užitkových vozidel. Pro testování byl zvolen elektrický nákladní automobil Framo, do jehož skříňové nástavby byly vyvinuté prvky integrovány.
Partneři projektu vyvinuli stejnosměrný napájecí regulátor, který komunikuje s řídicím systémem vozu prostřednictvím sběrnice CAN a energie generovaná na střeše je přiváděna přímo do napájení vozidla. Výsledná vysoká napětí 400 V by mohla v případě nehody představovat bezpečnostní riziko, proto bylo vyvinuto separační zařízení umožňující během milisekund odpojit napájení. V systému tak zůstane jen neškodné nízké ochranné napětí.
Provoz vozu bude testován po dobu jednoho roku, aby se ověřil energetický výnos a monitorovaly komponenty v reálných podmínkách. Součástí projektu je i systém predikce předpovídající dojezd, doby nabíjení a výrobu energie v závislosti na spotřebě vozidla a slunečním svitu.
 
Publikováno: 15. 12. 2021 | Počet zobrazení: 771 článek mě zaujal 160
Zaujal Vás tento článek?
Ano