asseco Aimtec murr

Škoda Octavia iV využívá plug-in hybridní pohon

Čtvrtá generace nejprodávanější modelové řady automobilky nabízí opět verze liftback a kombi, rozmanité kombinace výbav a vedle spalovacích motorů také řadu alternativních pohonných jednotek.

 

Zajímal mne plug-in hybrid, který Octavia pod označením iV dostala do vínku jako druhá po Superbu. Přiznávám, že nejsem nadšeným příznivcem e-mobility, ale tato varianta mi připadá pro současnost jako rozumný mezistupeň a prověření v praxi by mohlo leccos napovědět.
Pohonná jednotka testovaného vozu se skládá z benzínového motoru 1,4 TSI o výkonu 110 kW a 85kW elektromotoru. Maximální systémový výkon celého ústrojí je 150 kW, v čistě elektrickém módu vůz urazí až 60 km. Třífázový elektromotor s permanentními magnety je integrovaný do 6st. automatické převodovky DSG a od spalovacího motoru je oddělen spojkou. Při zvoleném hybridním režimu řídicí jednotka neustále vyhodnocuje jízdní situaci. Na základě těchto informací je automaticky spuštěna spolupráce obou motorů. Buď pracují současně a doplňují se, nebo každý samostatně. Hybridní režim nabízí i dvě možnosti dobíjení, spalovacím motorem během jízdy nebo rekuperací. Řidič může navolit požadovanou úroveň nabití na displeji infotainmentu. Při automatické rekuperaci brzdné energie dochází během jízdy k dobíjení, což přispívá ke zvýšení dojezdu. V ideálním případě se také kromě rekuperace redukuje užívání brzd a tím jejich opotřebení, dochází tak k úspoře paliva i ke zvýšení bezpečnosti jízdy. Vyzkoušel jsem, jízdní praxe dává tomuto systému za pravdu.



Zkušenost s dobíjením

Poněkud svízelnější je však cesta při externím dobíjení. Převzal jsem auto v Butovicích a v silném pražském provozu s ním dojel (převážně na elektromotor) do Vysočan. Po téměř úplném vybití baterie jsem ji chtěl oživit propojením na běžnou zásuvku. Na palubní desce se objevil údaj, že nabíjení bude trvat 5 hodin 55 minut, což jsem vzdal a vyhledal rychlejší možnost nabíjení u stojanů energetických provozovatelů. Pokud však u nich nejste registrovaní, a nemáte od nich patřičný čip, tak si ani neškrtnete.
Zavedený způsob doplnění paliva pro spalovací motory na čerpací stanici, že natankuješ, zaplatíš kartou a jedeš, u elektřiny zatím neexistuje. Někde jsou však stojany i pro neregistrované zákazníky. Takový jsme ve dvoučlenné posádce objevili na silnici směrem na Karlovy Vary u benzínky OMV. Při žádosti o radu, jak si počínat, nám místní zaměstnanci sdělili, že s ním nemají nic společného, ať zkusíme postupovat podle návodu. Přesně to jsme i učinili. Stáhli si aplikaci do mobilu, zadali platební kartu, z níž byla stržena částka za půl hodiny nabíjení, následovalo oznámení, že vůz se nabíjí s časem ukončení tohoto procesu. Zašli jsme na kávu a vrátili se k autu v oznámeném termínu. Výsledek dobití nula!
Volali jsme na uvedené kontaktní číslo, dlouho se z něj ozývalo, že operátoři vyřizují kontakty před námi. Pokračovali jsme tedy v jízdě za stálého vyzvánění telefonu. Po dalších asi 15 minutách se ozval věcně komunikující operátor. Podstatou jeho sdělení bylo konstatování, že takové případy se stávají, že máme napsat mail na provozovatele a ten nám bez problémů strženou částku vrátí. Po těchto zkušenostech jsem zbylý čas testu absolvoval už jen na spalovací motor s využíváním rekuperace. Celkově jsem najel 996 km při spotřebě benzínu 6,0 l/100 km.



Inovativní asistenční systémy

Jinak je Octavia bezvadné auto. U čtvrté generace jsem ocenil mnoho inovativních asistenčních systémů, mezi které patří např. asistovaná jízda s panoramatickým (360°) kamerovým systémem, jenž promítá okolí vozu na obrazovku. Adaptivní vedení v pruhu zase nově rozpozná i práce na silnici nebo místní dopravní informace, automaticky upozorňuje řidiče na komplikace v dopravě v bezprostřední blízkosti vozu. Premiéru má nový head-up displej, jenž zobrazuje přímo na čelní sklo údaje o rychlosti, z navigace, o dopravních značkách nebo aktivovaných asistenčních systémech. Popovídal jsem si prostřednictvím hlasového ovládání i s asistentkou Laurou, byla to zábava a zadání plnila bezodkladně a účinně.
Základní cena testovaného modelu Škoda Octavia iV ve vyšší výbavě Style je 884 900 Kč.



Oldřich Šesták
Foto: autor    

 
Publikováno: 12. 1. 2022 | Počet zobrazení: 515 článek mě zaujal 94
Zaujal Vás tento článek?
Ano