asseco Aimtec murr

Modulární platforma MQB

V letošním roce zavede koncern Volkswagen do výroby modulární platformu MQB pro vozy svých značek Volkswagen, Audi, Škoda a Seat. Za zkratkou MQB (Modularer Querbaukasten) se ukrývá revoluční přístup ke konstrukci a výrobě budoucích koncernových automobilů s motorem uloženým vpředu napříč. Technologie z luxusních segmentů se stanou dosažitelné i pro velkosériové modely.   

 

Jednou z hlavních předností modulární platformy MQB je velká flexibilita, na jejímž základě lze realizovat rozmanité koncepty vozidel. Základní rozměry, jako je rozvor náprav, rozchod kol, velikost kol a poloha sedadel, jsou v rámci mezí dohodnutých na koncernové úrovni variabilní. Ostatní rozměry, jako např. vzdálenost pedálů od středů kol, jsou vždy stejné, aby byla možná standardizovaná konstrukce přední části vozu.
Platforma zahrnuje segmenty od A0 až B. U značky Volkswagen jde o modely Polo, Beetle, Golf, Scirocco, Jetta, Tiguan, Touran, Sharan, Passat a Volkswagen CC. Všechny tyto modely bude možné vyrábět na jedné výrobní lince navzdory rozdílným parametrům, jako je rozvor a rozchod kol. Stejně tak bude možné na základě platformy MQB vyrábět společně modely různých značek. Prvními vozidly vyráběnými na základě platformy MQB budou nástupci modelové řady Audi A3 a příští generace Golfu.
Jedním z nejnápadnějších rysů modulární platformy MQB je jednotné uložení motorů. Strategie MQB proto od začátku pročítá s uplatněním modulárních konstrukcí zážehových motorů MOB (Modularer Ottomotorbaukasten), která zahrnuje nově vyvinutou řadu motorů EA211 (45 až 110 kW), jejíž součástí jsou první čtyřválce na světě s odpojováním válců (ACT – Active Cylinder Deactivation). U vznětových motorů MDB (Modularer Dieselmotorbaukasten) uplatňuje modulární konstrukci nově vyvinuté motory řady EA288 (66 až 140 kW).
Koncern tak díky novým řadám agregátů sníží počet variant motorů a převodovek v systému MQB proti současnému stavu o cca 90 %. Nová platforma umožňuje díky standardizovanému prostoru pro uložení poháněcího ústrojí realizovat kromě konvenčních spalovacích motorů také všechny běžné alternativní pohony od verzí na zemní plyn přes hybridní modely až po čistě elektrický pohon. Mezi prvními modely s alternativním pohonem na základě modulární platformy bude nový elektromobil Golf blue-e-motion.
Se zavedením modelových řad MQB se výrazně sníží hmotnosti vozů a tím i jejich spotřeba paliva. Koncern tak významně přispěje k ochraně životního prostředí. Kromě toho bude v oblastech bezpečnosti a audio systémů zavedeno celkem 20 inovací, které byly dosud vyhrazeny jen vozidlům z vyšších segmentů. Mezi ně patří nová funkce automatického brzdění při vícenásobných kolizích (MKB), která pomáhá automaticky zahájeným brzděním po prvním nárazu snížit intenzitu dalších nárazů. Touto funkcí budou sériově vybaveny nové generace vozů Audi A3 a Volkswagen Golf.
S modulární platformou otevírá automobilka zcela nové možnosti pro výrobu velkých i malých sérií modelů v nejvyšší kvalitě za extrémně konkurenceschopné ceny. Modely přitom mohou být individuálně přizpůsobeny požadavkům nejrůznějších trhů, jako je Evropa, Čína, Amerika nebo Indie.
Vyvinutá modulární platforma MQB doplňuje v rámci koncernu modulární platformu MLB pro modely s podélně uloženým motorem, za níž zodpovídá značka Audi, dále modulární platformu MSB pro modely se standardním pohonem, jejímž kompetenčním střediskem je Porsche, a nejkompaktnější řadu vozidel „New Small Family“ s modely Volkswagen up!, Seat Mii a Škoda Citigo. /jk/
 

 

 
Publikováno: 6. 3. 2012 | Počet zobrazení: 4836 článek mě zaujal 800
Zaujal Vás tento článek?
Ano