asseco Aimtec murr

Celní služby zajistí outsourcing poskytovaný od logistiků

Automobilka Toyota Motor Manufacturing Czech Republic uzavřela smlouvu o spolupráci v rámci celních služeb se společností PST CLC, která se stala jejím exkluzivním celním brokerem.

 

Firma v rámci spolupráce s automobilkou, zahájené na jaře letošního roku, využívá vlastní dedikovaný tým, který sleduje veškeré změny v oblasti celní problematiky, zabývá se metodikami a implementuje změny. Výsledkem je vysoce automatizovaný systém celního odbavování pro klienta, který se může spolehnout, že vše potřebné bude dodáno včas.

Automatizace modelovaná praxí
Při návrhu řešení vycházela PST CLC ze svých dlouhodobých zkušeností v tuzemsku i v zahraničí a znalostí v poskytování celních služeb. Postupně se nastavily jednotlivé procesy nutné pro celní odbavení tak, aby nedocházelo ke zdržením a komponenty do výroby putovaly v režimu Just in Time. V rámci outsourcingu celních služeb je jejich výhodou velká míra automatizace procesů. Firma využívá automatický přenos dat, kde podstatnou roli hraje i vysoká úroveň zabezpečení a zálohování.
Automatizovaný systém celního odbavování funguje on-line a v režimu 24/7. Všem poskytuje aktuální informace, kde jsou definovány různé úrovně přístupů. Archivace dat je nastavena na 10 let. Díky správně nastavenému systémovému řešení má firma všechny potřebné doklady pro proclení zásilek klienta vždy včas k dispozici.  
„V našich systémech se setkávají informace od dodavatelů Toyoty, díky čemuž máme podklady k tomu, abychom vše byli schopni včas proclít. Bylo nutné nastavit plynulý tok dat a sdílení informací, protože za tři dny dochází mezi námi, automobilkou a přepravci k výměně zhruba 5500 informací o všech zásilkách. Hlavní směry zásilek jsou z Velké Británie, Japonska a Turecka,“ konstatuje Petr Böhm, generální manažer divize celních služeb společnosti PST CLC.
Automobilce firma zajišťuje kompletní portfolio celních služeb – od oblasti importu a exportu až po ekonomické režimy, které Toyota využívá pro optimalizaci nákladů. Zajišťuje i poslední míli určitých přeprav zásilek z dočasných skladů do skladů Toyoty.
„Dodavatelský řetězec Toyoty Motor Manufacturing v Česku je systémově propojen přes PST CLC a díky spolupráci s automobilkou se na nás obracejí i její dodavatelé. Zájem o outsourcing logistiky, kdy skladování a další logistické služby zajišťuje externí firma, značně narůstá, protože šetří čas i peníze. Roste rovněž poptávka po komplexních logistických službách od zajištění dopravy přes celní služby až po skladování,“ konstatuje Vít Votroubek, generální ředitel PST CLC a člen představenstva Svazu spedice a logistiky ČR.
Outsourcing logistiky je podle něj výhodný hlavně pro středně velké firmy, protože jim odpadá starost o vlastní skladování, přičemž pokud si firma postaví svůj sklad, veškeré náklady na jeho provoz nese sama, zatímco v případě, kdy skladování probíhá u logistického providera, se tyto náklady rozloží na více firem. PST-CLC firmám nabízí i převzetí jejich zaměstnanců – jak skladových, tak celně-deklaračních, takže se nemusejí zabývat zajištěním personálních otázek, a mají více času na své hlavní zaměření.

Pandemie jako výzva, Brexit jako šance
A podívejme se na další novinky z PST CLC. K úspěšnému roku, který letos divize celních služeb společnosti PST CLC zaznamenala, přispěl do značné míry také Brexit, který i přes velice turbulentní období změn přinesl zajímavý tok výnosů. Další dílčí úpravy související s Brexitem bude nutné provést i od 1. ledna 2022 vzhledem ke změně systému evidence zásilek mířících do Velké Británie. Změny se dotknou hlavně přepravců, kteří budou muset být mnohdy registrováni v britských systémech.  
Dalším faktorem, který výrazně ovlivnil sektor logistiky, byla koronavirová pandemie, která nutí přepravce inovovat a rozšiřovat logistické služby. Jejím důsledkem je mj. stále rostoucí zájem o rychlejší dodávky z Číny, na který PST CLC reaguje tím, že kusové zásilky z Šanghaje umožňuje přepravit nejen po moři, ale i po železnici. Kontejnery firma vypravuje jednou týdně z železniční stanice Yiwu, díky čemuž je schopna konsolidovat zásilky z větší oblasti, nejen z Šanghaje. To umožnilo zkrátit tranzitní čas zásilek do Evropy minimálně o třetinu, zatímco klasická námořní přeprava (až dosud dlouhodobě preferovaná jako nejlevnější řešení) začala nabírat stále výraznější zpoždění, aktuálně třeba i o dva týdny.  
„Hlavní výhodou železničních přeprav je rychlost. Rozšíření o nabídku železničních kontejnerových přeprav tak uvítali zejména společnosti ze segmentu automobilového průmyslu, ale třeba i dovozci elektroniky a součástek,“ doplňuje Jan Bláha, ředitel přeprav společnosti PST CLC s tím, že ačkoli jde o výrazně rychlejší dodávky, cenový rozdíl mezi přepravami už není tak výrazný jako dříve. Samozřejmostí je jak vyzvednutí zásilky u odesílatele v Číně, tak veškeré formality včetně celních, a nakonec i distribuce k adresátovi v Evropě.

Vladimír Kaláb
Foto: PST CLC

 
Publikováno: 12. 1. 2022 | Počet zobrazení: 426 článek mě zaujal 104
Zaujal Vás tento článek?
Ano