asseco Aimtec murr

Nový pokus o řešení starého problému

Otevřená platforma pro výměnu baterií a služby chytré mobility přináší novou alternativu ke klasickému palivu – u jednostopých vozidel už začíná fungovat, u elektromobilů se projekt z Asie chystá dobýt i Evropu.

 

Půvab technologie rychlovýměny baterií je v tom, že doplnění energie, které je díky poměrně dlouhým nabíjecím časům tradiční Achillovou patou elektromobility, by zabralo zhruba stejnou dobu jako klasické tankování. Právě na to vsadil i největší tchajwanský výrobce elektrických skútrů Gogoro, jenž doplnil své produkty unikátním systémem výměnných baterií eliminujícím obvyklé dlouhé čekání na nabití. Umožňuje uživatelům nakupovat skútry bez baterie, čímž je počáteční nákup levnější, a ti si pak baterie „pronajímají“ prostřednictvím předplatného a jsou jim účtovány ampérhodiny (Ah) spotřebované elektřiny. Když se baterie vybije, stačí zamířit do GoStation a během několika sekund vyměnit prázdnou baterii za čerstvě nabitou. Společnost využívá cloudovou technologii, aby zajistila, že uživatelé najdou místa pro výměnu baterií snadno a nepřetíží energetické sítě. Nová generace výměnných baterií je chytrá, škálovatelná a neustále se optimalizující.
Skútry a technologie hot-swap společnosti Gogoro už dorazila do Číny a bude zatím kompatibilní se dvěma místními značkami skútrů: Yadea a DJC. Obě čínské firmy už představily elektroskútry s vyměnitelnými bateriemi, označované jako Huan Huan. Uvedení na čínský trh by mělo fungovat jako test pro plánované budoucí celosvětové rozšíření.
Firma spouští také novou iniciativu pro výměnné baterie s uvedením inteligentních městských parkovacích automatů, které využívají chytré baterie Gogoro k urychlení zavádění infrastruktury Smart City a prodlužují životnost baterií. Inteligentní parkovací automat umožňuje městům využívat technologie chytrých měst pro placená parkovací místa, která jsou mimo elektrickou síť a jsou bezdrátově připojena. Může využívat chytré baterie Gogoro, které již nejsou optimalizovány pro vysoce výkonná vozidla, ale stále mohou být využívány jako výkonný zdroj energie. Novinka je nyní uváděna do provozu v New Taipei City na Tchaj-wanu a do konce roku 2022 bude po celém Tchaj-wanu spuštěno dalších 6000 těchto zařízení.

Nio chystá „mustr“ pro Evropu
Obdobný projekt výměnných baterií, ale pro elektromobily, vyvinula čínská automobilka Nio a chystá se s ním i do Evropy. Projekt počítá s výměnou vybité baterie za plnou ve specializovaných obslužných boxech, kam řidič s vozidlem zajede a automatizovaný systém mu baterii vymontuje a nahradí plně nabitou jednotkou. Rychlovýměnná stanice Nio 2. generace to zvládá během přibližně pěti minut.
Jde sice o koncept, o nějž se v moderní historii v souvislosti s nástupem elektronobility pokoušely různé firmy už několikrát (např. americko-izraelský projekt Better Place), a většinou neúspěšně, ale skutečnost, že v tomto případě jde o významného výrobce elektromobilů s poměrně silným vlivem, by to třeba vyjít mohlo. Nejde ostatně o nic převratného ani nového – koncept vyměnitelných baterií pochází už z 19. století a jsou doloženy i případy, kdy tento způsob celkem spolehlivě fungoval: např. v letech 1910 až 1924 jedna z dceřiných firem distribuční firmy General Electric prodávala elektrické nákladní vozy bez baterií a majitelé si pak kupovali elektřinu v podobě nabitých baterií uzpůsobených pro rychlou výměnu. Ty jim byly na další stanici opět nahrazeny čerstvými. Za dobu využívání tohoto konceptu zaznamenala miliony kilometrů najetých s tímto řešením.
Nio loni začala prodávat své SUV ES8 se 100kWh baterií i v Evropě, konkrétně na norském trhu, kde je vysoké procento elektromobility. Během letošního chce rozšířit svou působnost do dalších pěti evropských zemí. Připravuje i obchodní model „baterie jako služba“ (Battery-as-a-Service, BaaS) nabízející jako jednu z alternativ možnost pořízení vozu bez baterie, kterou bude možné si pronajímat za poplatek. Služba je v Číně již využívána a zaručuje mj., že se každý vysloužilý akumulátor dostane k dalšímu využití, případně k recyklaci, ale nevylučuje ani klasické nabíjení. Uživatelé vozů Nio mohou díky programu BaaS flexibilně volit i mezi různými kapacitami baterií.

V Číně již BaaS funguje
V listopadu minulého roku uvedla firma do provozu celkově sedmistou výměnnou stanici baterií a registruje už více než 5,3 mil. úspěšně dokončených výměn. Její cíl, mít do konce roku 2021 v provozu 500 stanic pro výměnu baterií, se podařilo výrazně překonat. Jen v Šanghaji je 60 výměnných stanic a jejich neustále rostoucí síť se zaměřuje především na městské oblasti. Aktuálně jedna stanice zásobuje v průměru 258 vozů. Do konce roku 2025 jich automobilka plánuje provozovat 4000 po celém světě, z toho přibližně tisícovku mimo Čínu, kde kooperační partneři plánují do té doby nainstalovat další stovku rychlovýměnných stanic. Od letošního roku mají začít budovat a provozovat pilotní stanice pro výměnu baterií i v Evropě.
Dosavadní zpětná vazba od zákazníků v Norsku je pozitivní, a v okolí Osla by v rámci pilotního projektu měly fungovat čtyři takového výměnné stanice. Další mají postupně vzniknout i v jiných norských městech. Motivaci k využívání tohoto systému chce automobilka podpořit i nadstandardní úrovní služeb.

Josef Vališka
Foto: Gogoro, Nio

 
Publikováno: 3. 3. 2022 | Počet zobrazení: 392 článek mě zaujal 97
Zaujal Vás tento článek?
Ano