asseco Aimtec murr

Škoda Fabia povyrostla a zkrásněla

Z původně malého modelu, který byl představen před 23 lety, je dnes povedený hatchback již čtvrté generace s délkou přes čtyři metry. Podle výrobce jde o druhý nejprodávanější model automobilky.

 

Dá se říct, že Fabia je na českých silnicích samozřejmostí, jak se ale chová nová generace s litrovým motorem v běžném provozu, jsme zjišťovali na redakčním testu.
Jak napovídá titul, Fabia povyrostla do délky o 111 mm na celkových 4108 mm, je široká 1780 mm (+48 mm). Je to v důsledku modulární platformy MQB A0 koncernu Volkswagen, na které byla poprvé Fabia postavena. Rozvor se zvětšil o 94 mm na 2564 mm, což se odrazilo na nejvelkorysejším vnitřním prostoru ve třídě. Přitom se podařilo udržet téměř stejnou hmotnost, jako u třetí generace.
Na první pohled upoutá dravá přední část, kterou tvoří mohutná maska s protáhlými full LED světlomety (zasluhují pochvalu za svou efektivitu) a sebevědomé proporce s nově tvarovanou kapotou. Ve spodní části jsou ukryty aktivní žaluzie chladiče ovládané řídicí jednotkou, která když vyhodnotí, že není potřeba chlazení, žaluzie se přivřou, čímž se docílí nejen nižší spotřeby, ale i lepšího obtékání vzduchu. Díky takto promyšleným prvkům se povedlo snížit součinitel odporu vzduchu na hodnotu 0,28, což je nejlepší hodnota ve třídě. Celkově se mi líbí linie karoserie se sportovním nádechem, i když tomu litrová technika neodpovídá.

Interiér a zavazadelník
V novém interiéru se cítíte jako doma, prostě všechno je tam, kde má být. Klimatizace s otočnými ovladači a samostatným displejem, velký centrální dotykový tablet infotainmentu (lze ovládat gesty i digitální asistentkou) nebo digitální přístrojová deska s pěti režimy zobrazení. Kaplička přístrojů zaujme nejen velmi pěkným grafickým rozhraním, ale i lesklými boky s reliéfem loga Fabia. Sedadla jsou tužší s dobrým bočním vedením a velmi příjemná na cestování. Pochvalu si zaslouží dvouramenný volant s širokým věncem, který opravdu skvěle padne do dlaní.
Pohodlné jsou i zadní krajní sedačky, prostřední je spíš na nouzový převoz. Při svých 172 cm jsem se pěkně vešel na pozici za sebe, přitom zůstalo před koleny ještě 4 cm místa a nad hlavou 11 cm. Oceňuji množství odkládacích prostor a nejvíc praktický truhlík před druhou řadou sedadel uprostřed na drobnosti, který lze jednoduše vyndat. Co mě ale nemile překvapilo, že v interiéru není klasický konektor USB, pouze USB-C. Za příplatek se dají osadit i před zadní řadu. Pokud budete chtít dobít mobil a nebudete mít kabel s koncovkami USB-C, máte smůlu.       
Zavazadelník se zvětšil o 50 litrů, nyní nabízí až 380 litrů, což je velmi pěkná hodnota v segmentu. Příjemné jsou síťky na všech stranách zavazadelníku, které drží předměty proti pohybu, a také háčky za zavěšení tašek apod. Může se to zdát jako prkotina, ale jsou to velmi užiteční pomocníci.

Pohon
Na výběr je ze čtyř koncernových motorů s výkony od 59 do 110 kW. K testu jsme měli k dispozici řadový zážehový tříválec 1,0 TSI o výkonu 81 kW, kterého dosahoval při 5500 ot./min a max. točivého momentu 200 Nm v rozmezí 2000–3000 ot./min. Pohon byl přenášen na pření kola prostřednictvím 6st. manuální převodovky.
Motor je velmi tichý a úsporný. Je stavěný pro klidnou jízdu, za co se odvděčí pěknou spotřebou a pohodlným cestováním. Není to žádný závodník, chvíli mu trvá, než se z nízkých otáček na rovině probere, a do mírného svahu je línější. Ale jinak jsem s jízdními vlastnostmi byl spokojen. Po ujetí zhruba 400 km se ukazatel spotřeby ustálil na hodnotě 5,6 l na 100 km. Podvozek je naladěný dobře, pěkně drží stopu, lehce filtruje drobné nerovnosti a v zatáčkách se nenaklání.  
Fabia 4. generace se povedla, nová platforma ji umožnila vybavit mnoha asistenčními systémy z vyšších tříd a společně s vyšší torzní tuhostí karoserie přináší vysokou úroveň aktivní i pasivní bezpečnosti. Jízda je komfortní také díky výtečně odhlučněnému interiéru.  

Petr Kostolník
Foto: Archiv TMP

 
Publikováno: 11. 4. 2022 | Počet zobrazení: 316 článek mě zaujal 76
Zaujal Vás tento článek?
Ano