asseco Aimtec murr

Hybridní eVTOL s dlouhým doletem

Francouzská firma Ascendance předvedla inovovaný design i parametry hybridního aerotaxi Atea, který bude využívat baterie i letecké palivo a v budoucnu i vodík.

 

Design stroje je výsledkem několikaletého vývojového úsilí a testů na čtyřech prototypech. Místo jediného křídla jsou nyní velká přední i zadní křídla, a v každém dva rotory s vertikálním zdvihem. První veřejné lety jsou naplánovány na rok 2024 v Paříži u příležitosti olympijských her, a výroba letounu s dvouhodinovou letovou výdrží a 400km doletem by měla začít o rok později.
Siluetu stroje formují křídla kachní koncepce (přičemž každé má tzv. winglety pro zlepšení účinnosti dopředního letu) a ocas tvaru T. Letoun je navržen tak, aby splňoval stejnou úroveň bezpečnosti jako současné konvenční stroje, a nabízel udržitelnou alternativu ke konvenčnímu letectví při zachování stejné úrovně výkonu a dlouhého doletu, snížení hlukové zátěže a udržení nízkých nákladů. Má redundantní distribuovaný elektrický pohon i řízení letu a v případě poruchy jedné vrtule mu ostatní umožní bezpečně přistát.
Pohyb stroje zajišťuje komplex 10 vrtulí, z nichž 8 je vyhrazených pro zdvih s technologií „fan-in-wing“ (vrtule uvnitř křídel), a dvě dopředné (jedna na přídi a druhá na zádi), které umožňují během letu VTOL couvat. Absence otočných mechanismů vrtulí, které používá řada obdobných projektů, zlepšuje celkovou bezpečnost, snižuje riziko selhání i složitost a hmotnost letadla. Integrace vertikálních rotorů do křídel a pohon hybridně-elektrickým pohonným systémem přináší výrazné výhody, jako jsou o 80 % nižší emise CO2 a čtyřikrát menší hluková zátěž než u vrtulníku. Stroj tak bude schopen létat i do městských oblastí, kde helikoptéry nejsou povoleny kvůli hlukovým omezením.

Petr Sedlický
Foto: Ascendance Flight Technologies

 
Publikováno: 11. 4. 2022 | Počet zobrazení: 317 článek mě zaujal 76
Zaujal Vás tento článek?
Ano