asseco Aimtec murr

Vodíkový pohon míří na nebe

Během několika let by se mohl na obloze objevit vodíkový vrtulník. Firma Piasecki Aircraft Corporation (PiAC), která jej vyvíjí, předpokládá jeho sériovou výrobu do roku 2025.

 

Nová verze kompozitní helikoptéry PA-890 eVTOL, která bude poháněná palivovým článkem, se má stát prvním vodíkovým vrtulníkem na světě ovládaným posádkou. Počáteční testy prokázaly technickou životaschopnost systému vodíkových palivových článků kalifornského start-upu HyPoint, s nímž PiAC na vývoji spolupracuje.
Nedávno uzavřená dohoda se zaměřuje na vývoj a certifikaci systémů vodíkových palivových článků nové generace pro aplikace strojů s elektrickým vertikálním vzletem a přistáním (eVTOL). Cílem je přizpůsobitelný systém vodíkových palivových článků certifikovaný FAA s nulovými emisemi CO2, který lze začlenit do jakéhokoli letadla s elektrickým pohonem, schopného kolmého startu i přistání. Do dvou let chtějí vyvinout plnohodnotné systémy na podporu certifikačních zkoušek vrtulníků a v roce 2025 zahájit jejich výrobu i dodávky. V plánu je pět 650kW systémů, jež budou použity ve vrtulníku PA-890 eVTOL.
Startupová firma HyPoint vyvinula unikátní vzduchem chlazený systém vodíkových článků s membránou pro výměnu protonů, nabízející nulové emise a vysokou energetickou výkonnost. Systém obsahuje lehké bipolární desky, vysoce vodivý povlak odolný proti korozi, a první systém využívající stlačený vzduch k chlazení a současně i k přívodu kyslíku.
Tyto technologie umožňují lehký, na klimatu nezávislý palivový systém, s prodlouženou životností ve srovnání se stroji poháněnými turbínou. Modulární segmentový systém s vodíkovými palivovými články firmy HyPoint radikálně překonává dosavadní varianty baterií a konvenčních vodíkových článků. Dokáže vyrobit dostatečné množství nepřetržitě dodávané energie, potřebné pro náročné kolmé starty a přistávání.
Odlehčený systém, který stojí až o 50 % méně v porovnání s provozními náklady letadel poháněných turbínou, navíc dosáhne měrného výkonu až 2000 W/kg, což představuje více než trojnásobek poměru výkonu a hmotnosti běžných, kapalinou chlazených systémů s vodíkovými palivovými články. Maximální hustota energie by měla dosáhnout 1500 Wh/kg, tzn. čtyřnásobek obvyklé energetické hustoty stávajících li-ion baterií, jen zřídka přesahující hodnotu 300 Wh/kg, což umožní cesty na delší vzdálenosti. Výrazné zvýšení účinnosti při současném snížení hluku by umožnilo provoz vrtulníku i v městském prostředí.
Namísto nízkoteplotní membrány (LTPEM) používá vysokoteplotní membránu nové generace (HTPEM), která zvyšuje účinnost chladicího systému minimálně o 300 %. Nový systém by chtěli zpřístupnit výrobcům eVTOL.

Petr Kostolník
Foto: Piasecki



Vrtulník PA-890 eVTOL
Pětimístný stroj je vybaven velkým čtyřlistým hlavním rotorem, otočným ocasním rotorem a širokými sklopnými křídly s proměnným nastavením, která zajišťují efektivní let se zpomaleným horním rotorem. Při startu a přistání se křídla překlopí o 90 stupňů a při přechodu do dopředného letu se otočí zpět do vodorovné polohy, čímž zajistí zdvih a odlehčení rotoru. Vyrovnávací ocasní rotor se sklopí dozadu a stává se z něj tlačná vrtule.

 
Publikováno: 11. 4. 2022 | Počet zobrazení: 318 článek mě zaujal 78
Zaujal Vás tento článek?
Ano