rossleor asseco murr

Plastové pražce s výdrží půl století

Na většině železničních sítí se používají betonové pražce. Britská firma Network Rail však představila jejich pozoruhodnou alternativu: pražce z recyklovaného plastu.

 
Loni skončila v EU výjimka pro používání pražců z měkkého dřeva ošetřených látkou kreosot, která se získává vysokoteplotním zpracováním dřeva. Ta v minulosti sloužila k ochraně a konzervaci dřevěných železničních pražců před degradací vlivem prostředí a povětrnostních faktorů, ovšem kvůli svému předpokládanému karcinogennímu účinku se dostala na seznam zakázaných látek. Pražce s jejím obsahem tak musí být vyměněny za zdravotně méně škodlivou alternativu.  
A tak přišly ke slovu pražce plastové – kompozitní bloky vyrobené ze směsi plastového odpadu z místních zdrojů. Společnost Network Rail, která rozvíjí britskou železniční infrastrukturu (asi 32 tis. km trati), použila novinku v hrabství Wiltshire na Sherringtonově viaduktu na trati mezi Salisbury a Warminster, kde tak vlaky nyní jezdí po starých lahvích, obalech od potravin a dalším plastovém odpadu.
Technologie kompozitních železničních pražců firmy Network Rail má řadu výhod. Pražce mají nižší hmotnost než betonové (což je právě u železničních mostních konstrukcí podstatné), a na rozdíl od tradičních dřevěných se kompozitní pražce v průběhu času neštípají, nerozkládají a odolávají vodě, oleji, chemikáliím i houbám. Navíc nepředstavují riziko pro zaměstnance při kontaktu s nimi. Ve srovnání s tradičními dřevěnými pražci vykazují nejen nižší nároky na údržbu po celou dobu životnosti, která je rovněž výrazně vyšší (výrobce uvádí až 50 let), ale jsou po svém vyřazení opět recyklovatelné.

Foto: Network Rail
 
Publikováno: 11. 4. 2022 | Počet zobrazení: 393 článek mě zaujal 95
Zaujal Vás tento článek?
Ano