asseco Aimtec murr

Praktická Toyota Yaris Cross

Podle statistik dominují trhu malé crossovery a modely SUV, automobilové značky proto vycházejí vstříc poptávce k uspokojení svých prodejních křivek. Měli jsme možnost vyzkoušet kompaktní model Toyota Yaris Cross s hybridním pohonem. 

 

Různorodost nabídky malých crossoverů je široká, proto jsme byli zvědavi na hybridní Yaris s přídomkem Cross a pohonem všech kol. Tento kompaktní model vás zaujme vyváženými proporcemi. Na délku měří 4180 mm a jeho rozvor činí 2560 mm, světlá výška je 170 mm. V slušivém červeném kabátku s černou střechou a tmavými plasty kolem podběhů a prahů vypadá i ve spojení s 18“ koly skvěle. Jeho design je sebevědomý s možností široké individualizace nejen exteriéru, ale i interiéru.

Interiér
Prostorný interiér nabízí řidiči díky zvýšené poloze pěkný výhled na všechny strany, sedačky jsou pohodlné s dobrým držením těla. Celkově působí interiér dobře, jen trochu nudně. Přimlouval bych se za oživení třeba drobnými designovými prvky.
Široký věnec tříramenného volantu padne dobře do dlaní. Plejáda tlačítek na volantu sice vypadá skvěle, ale zvyknout si na ně chce trochu času. Po ergonomické stránce nelze interiéru nic vyčítat, vše je intuitivně tam, kde má být. Kaplička s přístroji má pěknou grafiku a je dobře čitelná. Velmi chválím klasickou manuální klimatizaci, která se nemusí ovládat dotykovým displejem, a nad ní umístěnou pěknou přihrádku na drobnosti. Také vyzdvihuji tlačítkové ovladače na centrálním displeji infotainmentu a dobře dostupný kruhový volič jízdních režimů na středovém tunelu. Pěkné je tvarování krátké řadicí páky, před kterou je vhodně umístěna indukční nabíječka telefonu. Celkově je interiér dobře promyšlený a hlavně praktický.
Zadní lavice poskytuje dost místa pro dva dospělé nebo tři děti. Se svou výškou 173 cm jsem se dokázal posadit za sebe a před koleny zůstaly ještě 4 cm místa. Víko zavazadelníku, který nabízí průměrných 320 litrů, je ovládáno elektricky. Pod podlahou je prostor ještě pro drobnosti. Po sklopení opěradel zadních sedadel vzniká rovná plocha bez schodu.

Pohon
Hybridní pohon kombinuje tříválcový zážehový motor 1,5 l o výkonu 68 kW se synchronním 80kW elektromotorem a automatickou převodovkou s plynule měnitelným převodem. Díky pohonu všech kol je k dispozici druhý nezávislý elektromotor pro zadní kola. Yaris Cross je jediný hybrid v segmentu, který nabízí inteligentní pohon všech kol, což jsme ocenili v blátivém terénu. Rozdělování hnacího momentu mezi nápravy lze automaticky upravovat od 100 : 0 až po 40 : 60 v závislosti na jízdních podmínkách. Při jízdě ustálenou rychlostí je funkční jen pohon předních kol, což má za následek nižší spotřebu a lepší brzdní schopnosti. V případě potřeby se ale lze plně spolehnout na pěkně dávkovaný točivý moment na obě nápravy.
Jízdní komfort je příjemný a není mu co vyčítat. Při systémovém výkonu 85 kW hybridní jednotky je Yaris dostatečně živý i při předjíždění. Odměnou klidné jízdy je pěkné odhlučnění a komfortní svezení, na dálnici je projev tříválcové jednotky hlučnější.
Oceňuji jízdní vlastnosti s příjemně tužším naladěním podvozku, což mu pomáhá jistěji zvládat zatáčky. Nenaklání se a je pěkně efektivní. Drží jízdní stopu, dobře reaguje na povely plynového pedálu. Najeli jsme celkem přes 550 km a ani delší trasy do Brna a zpět nebyly unavující. Za slušné zacházení s plynem se vám dokáže odvděčit svou ekonomickou spotřebou, ale při dálničním provozu se spotřeba vyšplhala nad 7 litrů. Kombinovaný průměr počítač vyhodnotil hodnotou 4,9 l na 100 km.
Jde o povedené vozidlo se skvělou manévrovatelností, které už v základu je velmi dobře vybaveno asistenčními a bezpečnostními systémy, jako je např. čtení značek, automatické přepínání dálkových světel, adaptivní tempomat s nouzovým brzděním nebo hlídání jízdních pruhů.

Petr Kostolník
Foto: Autor

 
Publikováno: 4. 5. 2022 | Počet zobrazení: 426 článek mě zaujal 80
Zaujal Vás tento článek?
Ano