asseco Aimtec murr

Obří výkon v kompaktním balení

Švédská automobilka Koenigsegg vyvinula kompaktní elektromotor vlastní konstrukce s nízkou hmotností a pozoruhodně velkým výkonem.

 

Pohonná jednotka s názvem Quark kombinuje radiální tok s axiálním, což umožňuje odstranit kompromis mezi vysokým výkonem a mohutným točivým momentem, protože nabízí obojí. To vedlo tvůrce tohoto unikátního systému k pojmenování této technologie jako „raxiální tok“. Motor podle vyjádření automobilky nabízí největší objem výkonu a točivého momentu, jakého lze při daných rozměrech dosáhnout – jeden Quark sám o sobě při hmotnosti pouhých ca 30 kg dodává výkon 254 kW a 600 Nm točivého momentu. Navíc lze tyto jednotky sdružovat do větších celků, takže obvykle by např. jeden vůz poháněla dvojice těchto elektromotorů s relativně nízkou celkovou hmotností a výkonem ca 500 kW s kombinovaným točivým momentem (při uvažovaných drobných mechanických ztrátách) ca 1100 Nm.
Jak uvedl vedoucí vývoje elektrických motorů v automobilce Koenigsegg Dragos-Mihai Postariu, elektromotor Quark by měl najít uplatnění hlavně v hybridních pohonech jako pomocník spalovacímu motoru, kde je schopný dodat vozu svižnou akceleraci a nevídaný rozsah v nižších otáčkách, přičemž spalovací motor poslouží k silnému rozsahu v těch vyšších. Počítá se ale i s jeho nasazením u čistých elektromobilů, také v letectví a elektropohonech člunů.

Jan Tax
Foto: Koenigsegg

 
Publikováno: 4. 5. 2022 | Počet zobrazení: 518 článek mě zaujal 91
Zaujal Vás tento článek?
Ano