asseco murr

Plasty pro ekologickou mobilitu

Materiálový vývoj firmy Lanxess se zaměřuje na komponenty pro vysokonapěťové baterie a pro nabíjecí infrastrukturu e-mobility. Pracují ale také na materiálech pro technologii palivových článků.

 

Jedním ze stěžejních exponátů na vídeňském motoristickém sympoziu IVMS byl velkoformátový plastový kryt pro vysokonapěťové baterie v elektrických vozidlech, vyvinutý ve spolupráci s firmou Kautex Textron (Lanxess byl zodpovědný za materiál a Kautex za vývoj komponent a procesů).
Geometricky složitý díl o rozměrech 1,4 x 1,4 m neobsahuje žádné kovové výztužné prvky a váží jen desítky kilogramů. Vyrábí se v jednostupňovém lisovacím procesu na bázi polyamidové směsi Durethan B24CMH 2.0 a nevyžaduje žádné další přepracování. Oblasti související s nárazem jsou speciálně zpevněny vložkami z termoplastického kompozitu Tepex dynalite, vyztuženého spojitými vlákny. Plastový kryt splňuje řadu standardních zatížení, jako je vlastní frekvence nebo chování při stlačení, přičemž se testuje odolnost pouzdra baterie vůči pomalému deformačnímu zatížení.
Kompozit Tepex je ideální i pro konstrukci lehkých, vysoce mechanicky zatížitelných nosičů bateriových komponent. Příkladem je zakřivený držák baterie, která v případě výpadku proudu poskytuje záložní zdroj elektřiny pro vysoce automatizovaný asistenční systém řidiče Intelligent Drive v modelu MB třídy S. Elektricky izolující a korozi odolný kompozitní díl je o 40 % lehčí než kovový ekvivalent a díky jeho výrobě pomocí hybridního lisovacího procesu lze četné funkce, jako jsou držáky a upevňovací prvky, integrovat přímo do součásti, což pomáhá snižovat náklady. Kompozit netrpí tečením při vysokém, trvalém namáhání, a proto držák může udržet baterii na místě pouhým upnutím.

Polyamid pro vodíkové nádrže
Firma se zaměřila i na vývoj materiálů pro vysokotlaké nádrže na skladování vodíku pro vozidla s palivovými články. Úspěšně přenesla vlastní know-how z oblasti sériově vyráběných vložek nádrží pro automobily na zemní plyn do vysokotlakých nádrží pro technologii palivových článků. S Durethanem BC550Z DUSXBL mohou nabídnout směs polyamidu6, která ve srovnání s jinými plasty působí jako bariéra proti vodíku a nabízí vynikající houževnatost při nízkých teplotách. Materiál vykazuje extrémně silné odtrhávací švy při vytlačování vyfukováním. Při svařování vstřikovaných polovin nádrže tvoří směs spojované švy s vysokou pevností. Díky vysoké tuhosti taveniny směsi lze vyfukovat i velké vložky nákladních cisteren o délkách dva metry i více.
Výrobce také demonstroval na krytech hlav válců, jak může polyamid6 nahradit dražší polyamid 66 v klíčových aplikacích spalovacích motorů bez jakéhokoli kompromisu ve výkonu. Durethan BKV35H2.0 splňuje všechny nejdůležitější parametry a je extrémně stabilní v reakci na teplo, motorový olej i vyfukované plyny. Ve srovnání s předchozím materiálem má i nízkou deformaci a vykazuje vynikající povrchové vlastnosti.

Petr Sedlický
Foto: Kautex Textron, Lanxess

 
Publikováno: 4. 6. 2022 | Počet zobrazení: 338 článek mě zaujal 82
Zaujal Vás tento článek?
Ano