asseco murr

Měřicí vůz pro české „jaderky“

Jaderné elektrárny jsou propleteny tisíci kilometry kabelových vedení, která slouží k napájení výrobního i nevýrobního zařízení. Pro zajištění jejich bezporuchového stavu a na diagnostiku bude dohlížet nový speciální měřicí vůz. 

 

Mezi kabelová vedení patří i tzv. vnější kabely, uložené v zemi nebo kabelových kanálech, které mohou sloužit k napájení mimo areál elektráren, např. čerpací stanice vody. Informace o jejich stavu jsou pro provoz zařízení kritické infrastruktury, mezi něž jaderné elektrárny patří, záležitostí stěžejního významu.
Pro zajištění dlouhodobého provozu elektráren sledují energetici stav výrobního zařízení včetně elektrických kabelů, v rámci tzv. programu řízeného stárnutí. K tomuto účelu nastoupil do služeb energetiků v elektrárnách Dukovany a Temelín speciální měřicí vůz pro diagnostiku vnějších kabelových vedení.
Vůz pořídila společnost ČEZ, provozovatel obou jaderných zařízení, a oproti stávajícímu zařízení je vybaven moderním špičkovým diagnostickým zařízením umožňujícím změřit takové parametry kabelů, na jejichž základě mohou technici predikovat jejich další životnost, např. izolační stav kabelů, kontinuitu jader vodičů a provádět celkovou diagnostiku až do napětí 33 kV. Kromě zařízení pro zjišťování a lokalizace případných poruch za pomocí speciálního rámu a půdního mikrofonu umožňuje vybavení vozu nově provádět nedestruktivní diagnostiku kabelů metodou částečných výbojů, díky níž lze v kombinaci s dalšími metodami (jako např. měření izolačního stavu, polarizačního indexu apod.) zjistit celkový stav kabelů bez nutnosti jejich výkopů nebo manipulace. S vysokou mírou přesnosti může stanovit délku zkoušeného kabelu a také odhadnout, jak dlouho bude kabel pravděpodobně schopen ještě bezproblémově fungovat.
Pro řešení skrytých poruch, které se obtížně lokalizují, lze využít také destruktivní metody pomocí přepětí nebo rázováním zvýšenou energií. To lze využít např. při lokalizaci závad na kabelových spojkách, které bývají nejčastějším zdrojem závad na elektrickém kabelovém vedení.

Jiří Bezděk
Foto: ČEZ

 
Publikováno: 4. 6. 2022 | Počet zobrazení: 341 článek mě zaujal 79
Zaujal Vás tento článek?
Ano