asseco murr

Fiat Tipo ve variantě Cross

Povedený pohledný model s dobrou cenou i spotřebou. Hatchback jako crossover je zdobený tmavým oplastováním kombinovaným se stříbrnými hliníkovými prvky, které velmi dobře ladily s oranžovým lakem karoserie. 

 

Fiat přišel poprvé s modelem Tipo v roce 1988. Šlo o model v nižší střední třídě s hranatými křivkami, který o rok později získal titul Evropské Auto roku. Druhá generace přichází v roce 2015 ve všech karosářských verzích a o šest let později se dočká modernizace. K sedanu, kombíku a hatchbacku přibyla robustnější varianta Cross a právě tuto verzi jsme měli možnost vyzkoušet v redakčním testu.
První, co nás na Tipu Cross zaujalo, byl robustnější vzhled s velmi pěkně laděnými liniemi karoserie s „usměvavou“ maskou, kterou obklopují „šibalské“ přední světlomety, nyní nově ve full LED. Jakoby si s vámi chtělo auto povídat… a opravdu, ve všem vám vychází vstříc.

Interiér
Světlá výška crossoveru je o 37 mm vyšší, což je patrné už při nastupování, které je stejně pohodlné jako u modelů SUV. Nastavení pozice za volantem je ideální, sedačky jsou pohodlné s dobrým bočním vedením. Interiér je prostorný a zaujme hlavně klasickými ovladači a tlačítky. Ovládání je úplně skvělé, intuitivní a nenásilné, za to Fiatu děkuji, neb se vymyká rolování různých úrovní dotykových displejů, které odvádějí řidičovu pozornost od řízení. Tipo má samozřejmě také dotykový displej multimediálního systému (7“ obrazovka se dá za příplatek zvětšit na 10,25“), který velmi rychle reaguje na dotyk volby, ale nemusí se hledat ovládání klimatizace, vytápění apod.
V kapličce před řidičem nastoupil místo analogových budíků digitální přístrojový štít. Je dobře čitelný s pěknou a srozumitelnou grafikou. Vytkl bych jednu věc, která se mi stala opakovaně, a to nechtěné zapnutí dálkových světel při přepnutí páčky blinkrů. Pokud se ale s páčkou zachází jemně, dá se tomu předejít.  
Zadní řada sedadel je rovněž pohodlná i na delší cesty. Prostornost interiéru dokumentuje i to, že kolega s výškou 189 cm se bez problému posadil za sebe, před koleny měl ještě 6 cm místa a nad hlavou 10 cm.
Čtyřistačtyřicetlitrový zavazadelník s vyšší nakládací hranou patří mezi lepší průměr a po sklopení opěradel druhé řady vznikne plocha bez nepříjemného schodu.

Pohon a řízení
V nabídce Tipa je jediný benzinový tříválec o výkonu 74 kW a dva turbodieselové agregáty MultiJet 1,3 o výkonu 70 kW a 1,6 o výkonu 96 kW. Testovaný Tipo Cross poháněla silnější dieselová varianta s výkonem 96 kW a točivým momentem 320 Nm dosažitelným už od 1500 ot./min. Výkon na přední nápravu byl přenášen přes 6st. manuální převodovku, která si zaslouží pochvalu za přesnou kulisu s přiměřenými drahami jednotlivých stupňů.  
Motor dobře reaguje na akcelerátor, je svižný a v případě potřeby velmi hbitý. Podvozek je naladěn měkce, skvěle filtruje nerovnosti silnice a dobře si poradí i s retardéry. V zatáčkách pěkně drží zvolenou stopu, ale je cítit náklon karoserie.
Tipo Cross nabízí příjemnou a komfortní jízdu, je dobře odhlučněn a díky pohodlným sedadlům není i delší cestování unavující. Navíc překvapí skvělá spotřeba, po ujetí celkem 825 km v kombinovaném režimu byla průměrná spotřeba 4,8 l na 100 km.
Závěr? Skvělé rodinné auto s komfortním svezením a velmi dobrou spotřebou za přijatelnou cenu.

Petr Kostolník
Foto: autor  

 
Publikováno: 13. 7. 2022 | Počet zobrazení: 268 článek mě zaujal 68
Zaujal Vás tento článek?
Ano