asseco murr

ŠKODA AUTO lídrem i na poli elektromobility

Česká automobilka je dlouholetou jedničkou tuzemského trhu, a tak není divu, že přebírá otěže i při rozvoji elektromobility. Ve svém mladoboleslavském závodě právě zahájila výrobu bateriových systémů pro elektromobily na bázi modulární platformy MEB.

 

Mladá Boleslav se stává jediným místem v Evropě mimo území Německa, kde se budou vyrábět bateriové systémy pro platformu MEB. Nejmenší verze s osmi moduly má kapacitu 55 kWh, střední varianta s devíti moduly pak přes 62 kWh a největší baterie s 12 moduly uchová 82 kWh. Kromě modulů, které mají vždy 24 článků, patří k součástem systému také skříň baterie s integrovaným chlazením, řídicí elektronika a potřebná elektrická propojení. ŠKODA AUTO vyrábí v Mladé Boleslavi navíc ještě další elektrokomponenty. Již od podzimu 2019 zde vznikají vysokonapěťové trakční baterie, které se používají v modelech SUPERB iV, OCTAVIA iV a ve vozech s plug-in hybridním pohonem dalších koncernových značek. Novou výrobní linkou se zrychluje transformace podniku. Ve své strategii NEXT LEVEL – ŠKODA STRATEGY 2030 automobilka plánuje, že do konce tohoto desetiletí bude ve všech třech českých výrobních závodech vyrábět elektromobily nebo jejich součásti. Do té doby počítá s tím, že zvýší podíl prodejů čistě bateriových elektromobilů v Evropě na 50 až 70 procent v závislosti na vývoji trhu. Za tímto účelem bude ŠKODA AUTO v příštích letech dále pokračovat v elektrifikaci svého modelového portfolia. Do roku 2030 se nabídka rozšíří nejméně o tři další čisté elektromobily, které budou cenově a velikostně pod úrovní modelu ENYAQ iV.

Jak se rodí elektromobil?
Baterie jsou stěžejním stavebním prvkem elektromobilů. Z výroby odchází vybaveny konektory potřebnými pro propojení s dalšími částmi vozu. Jejich součástí je i pojízdní ochrana, což je odolný plech kryjící spodní část baterie. Ta bude totiž později tvořit podvozek elektromobilu. Jak se tedy až 500kilogramová baterie stane srdcem celého elektromobilu? Na výrobní lince se nejprve potká s robotem, který ji položí na podvozkový rám. Ten se pak pohybuje dál v toku montážní linky, kde probíhají další činnosti. Ty znamenají spojení baterie s ostatními komponenty. Na MEB baterii se namontuje tzv. kabelový kanál, který propojuje přední a zadní modul vozidla. Obsahuje brzdové vedení, komunikační svazky, chlazení vysokonapěťových komponentů a oranžové vysokonapěťové kabely. V této fázi se k baterii a dalším částem připojuje také nabíjecí zásuvka pro pozdější nabíjení vozidla nebo elektromotor, případně dva elektromotory. Výsledkem je hotový podvozek, který už čeká na karoserii. Samotná baterie je s karoserií spojena 16 nebo 24 šrouby po svém obvodu (konkrétní počet závisí na velikosti baterie) a čtyřmi uprostřed baterie. Toto zcela automatické spojení provádí robot, který ke karoserii přišroubuje také přední a zadní nápravu. V dalším průběhu výrobního procesu se na několika stanovištích kontroluje zapojení všech komponentů. Do vozu se pak postupně dostává život. Zaměstnanec s průmyslovým počítačem MFT nahrává software do řídicích jednotek ve vozidle. Počítač kontroluje, jestli je ve voze správná MEB baterie se správnými parametry. Řídicí software samotné MEB baterie je do ní nahrán už při její výrobě. Když všechna propojení a důležité parametry projdou další kontrolou, může elektromobil poprvé nastartovat. Oživí ho sepnutí servisního konektoru, po kterém sepnou stykače v MEB baterii. Tím se fyzicky propojí vysokonapěťová síť vozidla s baterií a elektromobil se poprvé vlastní silou rozjede. Po výstupní kontrole kvality je připraven na cestu k zákazníkovi.

Martin Růžek
Foto: ŠKODA AUTO

Ekosystém služeb
České zastoupení automobilky ŠKODA uvedlo na tuzemský trh jednoduchou a chytrou možnost dobíjení elektrifikovaných vozů prostřednictvím služby Powerpass. Pomocí jediné RFID karty nebo prostřednictvím aplikace v chytrém telefonu umožňuje pohodlné a nekomplikované dobíjení po celé Evropě. Kromě veřejných rychlonabíjecích stanic celoevropské sítě Ionity je součástí systému také mnoho dalších veřejných dobíjecích míst ostatních provozovatelů.
Flotilovým zákazníkům na míru bylo ušito řešení Chargee, které spojuje vlastníky dobíjecí infrastruktury s majiteli elektromobilů. Díky tomu lze efektivně řídit a sledovat celou síť elektromobility. Řidiči snadno najdou vhodnou dobíjecí stanici, kde nabijí své vozidlo a jednoduše za tuto službu zaplatí.

 
Publikováno: 13. 7. 2022 | Počet zobrazení: 252 článek mě zaujal 63
Zaujal Vás tento článek?
Ano