asseco murr

„Pavoučí“ katamaran balancuje na vlnách

Pod označením WAM-V (Wave Adaptive Modular Vessels) plují nad vlnami na svých jakoby pavoučích nohách plavidla jako vystřižená ze sci-fi. Jde o výtvor kalifornské firmy Marine Advanced Robotics.

 

Od doby, kdy Marine Advanced Robotics poprvé představila svůj projekt „pavoučího“ člunu, udělala značný pokrok ve vývoji své pozoruhodné adaptivní modulární lodi přizpůsobující se vlnám. Pozoruhodné plavidlo symbolicky nazvané Proteus (po mořském bohu ze starověké mytologie, který byl schopný měnit tvar a přijímat mnoho podob) bylo první z nové třídy založené na patentované technologii, modulárně navržené tak, aby tyto čluny umožňovaly různé aplikace a vyhovovaly požadavkům konkrétních uživatelů, misí nebo projektů.
Obří více než 30metrový Proteus položil základy pro menší a chytřejší stroje, které firma vyrábí v současnosti. Ve své aktuální podobě je WAM-V ultralehký katamaran s trupy namontovanými na chytrých odpružených nohách, které vyrovnávají pohyb s vlnami. Ty pomáhají plavidlo stabilizovat pro naklánění, a díky tomu může operovat na moři i v podmínkách, kdy jiná plavidla stejné velikosti nemohou fungovat.

Přizpůsobivý hladině
Na rozdíl od konvenčních člunů, které nutí vodu, aby se přizpůsobila jejich trupům, se WAM-V naopak přizpůsobuje hladině moře, přičemž nástavba je flexibilně spojena se speciálně navrženými pontony několika komponentami, které se pohybují ve vzájemném vztahu. Pružiny, tlumiče a kulový kloub spojují plavidlo a snižují namáhání konstrukce i užitečné zatížení. Dvě motorové gondoly obsahující pohonné a pomocné systémy jsou připevněny k trupům pomocí speciálních závěsů, které udržují lodní šrouby neustále ve vodě, takže plavidla jsou vysoce ovladatelná a schopná se otáčet o 360 stupňů téměř ve své vlastní stopě. Jejich modularita umožňuje výměnu užitečné zátěže za jinou za méně než hodinu. Ve většině verzí je náklad v podstatě samostatným plavidlem, které se může spustit na hladinu, odpojit se a pracovat vlastní silou. Přepínatelný modul užitečného zatížení během krátké doby účinně změní WAM-V na zcela jiné plavidlo, rozhraní pro rychlé připojení umožňují operátorům rychle vyměňovat pohonné systémy, užitečné zatížení i balíčky senzorů/přístrojů pro různé mise. Katamarany jsou přenosné a konstruovány pro rychlou montáž i demontáž. Jsou tak malé, že se čtyři 5metrové WAM-V vejdou do standardního přepravního kontejneru.
I bez demontáže může plavidlo snížit horní plošinu prakticky až na úroveň hladiny, což usnadňuje výměnu užitečného zatížení za chodu nebo umožňuje lidem naskočit na palubu. Nohy lze také složit přímo dovnitř, aby byly v případě potřeby kompaktnější (a plavidlo se tak vešlo do omezeného prostoru). Vše výše uvedené dělá z těchto plavidel skvělé platformy pro nejrůznější aplikace v oblasti výzkumu, mapování, geodézie, inspekce majetku, obrany a výzkumu robotiky. V závislosti na povaze daného úkolu může být katamaran vybaven spalovacím motorem nebo elektromotorem.

Může pracovat autonomně
Pokud je dostatečně velký, může WAM-V nést kabinu s posádkou, ale jinak je schopen fungovat autonomně, nebo být řízen na dálku. Výrobce Marine Advanced Robotics vytvořil širokou škálu velikostí, od impozantního 30 m dlouhého Protea až po malé autonomní verze se super mělkým ponorem, schopné operovat ve vodě pouze 15 centimetrů hluboké. Standardně se dodává ve třech základních velikostech (2,4 m, 4,8 m a 6,7 m), ty větší vyrábí firma na zakázku. Katamarány lze také pronajmout jako službu, ať už samostatně, nebo ve flotilách. Jejich rychlé nastavení, superflexibilní funkce a široká kompatibilita je velmi snadno zapojují do operací námořní flotily, které lze urychlit pomocí dalších strojů ve vodě.

Josef Vališka
Foto: Marine Advanced Robotics

 
Publikováno: 13. 7. 2022 | Počet zobrazení: 298 článek mě zaujal 77
Zaujal Vás tento článek?
Ano