asseco Aimtec murr

Budoucnost v jedné stopě

Pod názvem Moto Sapien se objevil nový koncept motocyklu, který si klade za cíl revolucionizovat spojení mezi jezdcem a vozidlem. I když jde (zatím) pouze o koncept, několik jiných futuristických motocyklů je už k mání.

 

Návrhář Anton Brousseau využil své zkušenosti s Husqvarnou a KTM k vytvoření zcela nového druhu koncepčního modelu Moto Sapien (obr. 2). Ten nemá za cíl nic menšího, než využít technologii rozhraní mezi neurony a strojem, aby byl řidič zcela v kontaktu s motocyklem „až do bodu, kdy má pocit, že se pneumatiky dotýkají vozovky jako dotyk konečky prstů“. Brousseau už navrhl i jiné pozoruhodné koncepty, jako je vodíková Hydra, nicméně všechny jsou předurčeny zůstat jen v počítači, protože potřebné technologie ještě nedozrály.
Ovšem některé z futuristických konceptů se nakonec přece jen staly realitou a výběr několika takovýchto přinesl server Supercar Blondie. Mezi ně patří třeba motorka z budoucnosti, kterou bylo možné vidět ve filmu Tron: Legacy z roku 2010 – výrazná světla, dlouhá, nízko posazená karoserie, kola bez nábojů… Plány navržené pro film umělcem Danielem Simonem byly předány firmě Parker Brothers Concepts, která v limitované sérii postavila skutečný motocykl Tron Light Cycle (obr. 3). I když nešlo o lacinou záležitost, tyto benzínové stroje už neseženete.
Z podobného těsta je i futuristický koncept Kawasaki J z roku 2013 (obr. 4). Japonci to vzali z gruntu a tuplovaně, takže přední kola jsou zdvojená, stroj používá pro každé z nich samostatné ovladače místo řídítek. Má i pokročilou schopnost tvarového posunu pro různé jízdní pozice: vzpřímenější pro jízdu ve městě, nízko položenou siluetu pro vysokorychlostní jízdu.
Když BMW slavila v roce 2016 své 100. narozeniny, vytvořila řadu unikátních modelů. Jedním z nich je i vize budoucnosti dvoukolové dopravy – Motorrad Vision Next 100 (viz obr. 1). Tradiční plochý dvouválec má ryze moderní trojúhelníkové karbonové tělo a je samovyvažovací, takže nepotřebuje stojánek. Design je minimalistický, nad předním kolem je v rámu integrována velká kovová odrazka, která slouží pro vedení větru a zajišťuje aerodynamicky optimalizované proudění vzduchu. Pneumatiky mají tlumicí funkci a aktivně se přizpůsobují terénu.
Cílem rakouské firmy Johammer bylo vyrobit (tehdy) první elektrický sériový motocykl s dojezdem 200 km. I proto má stroj J1 unikátní retro-futuristickou karoserii (obr. 5) formovanou pro maximální aerodynamiku, např. má drážky pro obtékání vzduchu a kola mají pevné středy, těžiště je ideálně vyvážené pro lepší ovladatelnost.
Ale i tento e-motocykl má více než zdatného konkurenta v podobě stroje Arc Vector (obr. 6), který sice ještě není dostupný na trhu, nicméně ve fyzické podobě již existuje. Je koncipován tak, aby byl individuálně přizpůsoben každému majiteli. Podle jeho tvůrců nabídne úctyhodný dojezd 436 km a nabití baterií má zabrat pouhých 40 minut.

Petr Kostolník
Foto: Anton Brousseau, Parker Brothers, Kawasaki, BMW, Johammer, Arc Vector

 
Publikováno: 12. 9. 2022 | Počet zobrazení: 272 článek mě zaujal 68
Zaujal Vás tento článek?
Ano