asseco Aimtec murr

Plánované dobíječky nebudou stačit

Podle studie Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA), kterou vypracovala konzultační firma McKinsey, je EU v budování dobíjecích stanic pro elektromobily pozadu a bude muset sedminásobně přidat.

 

Pro snížení emisí CO2 o 55 % do roku 2030 plánuje EU vybudovat v členských státech 3,4 mil. dobíjecích stanic, přičemž počítá s růstem o dva tisíce nových dobíjecích stanic týdně. Studie ACEA ale uvádí, že k naplnění tohoto cíle bude třeba dvojnásobný počet dobíječek (6,8 mil.), což by znamenalo 14 tis. nových dobíječek týdně. Přestože za poslední čtyři roky narostl počet prodaných elektromobilů a plug-in hybridů desetinásobně, počet nabíjecích stanic vzrostl jen dva a půl krát.
Prostředky na výstavbu dobíječek nicméně představují jen zlomek nákladů na srovnatelné investice do infrastruktury. Zpráva McKinsey odhaduje, že by navrhované tempo stavby dobíjecích stanic představovalo investici 8 mld. eur ročně, což je pro srovnání jen 16 % ročního objemu financí na budování 5G sítí a vysokorychlostního internetu.
 „Evropská dobíjecí infrastruktura je stále poddimenzovaná a rozložena nerovnoměrně ve prospěch západní Evropy. Plných 70 % z celkového počtu 224 tisíc dobíječek je ve třech zemích – Německu, Francii a Nizozemsku. ČR se svými 1200 dobíječkami tvoří jen 0,5 % z celkového počtu,“ konstatuje expert na elektromobilitu Tomáš Kadeřábek ze společnosti Arval. Rozvoj elektromobility ve střední a východní Evropě ovlivňuje hustota dobíjecí sítě a počet dobíjecích stanic je jedním z hlavních faktorů zájmu o elektromobily pro firmy i jednotlivce.
Elektromobily do svých vozových parků zavádí Policie ČR i městští policisté ve velkých městech, masivní flotilu elektroaut využívá Moneta Money Bank či Rohlík. Pro tyto a další firmy a instituce bude hustší síť dobíjecích stanic nezbytná. Dostupnost dobíjecí infrastruktury je přitom podle průzkumu pro pětinu firem argumentem, proč zařadit do své flotily elektromobily.
V ČR se měly o rozvoj sítě dobíjecích stanic a nákupu elektromobilů postarat dotace EU. Jejich konečná podoba měla být podle české vlády připravená do konce února. V polovině letošního března ale dostal návrh stopku od Evropské komise, která měla výhrady hlavně k rozsahu podpory pro podnikatelský sektor.

Petr Sedlický
Foto: BMW

 
Publikováno: 12. 9. 2022 | Počet zobrazení: 267 článek mě zaujal 62
Zaujal Vás tento článek?
Ano