asseco Aimtec murr

Rychlé tratě budou dražší, než se čekalo

První vlak projel 200km rychlostí v ČR na veřejně provozované železniční trati mezi Břeclaví a Vranovicemi před 20 lety, kdy z Rakouska zapůjčená souprava jela rychlostí 216 km/h.

 

Zatím však na českých kolejích platí limit 160 km/h, což se může změnit a na vybraných úsecích by mohlo dojít ke zvýšení rychlosti na limit až 200 km/h. Aktuálně je projektováno a připravováno zavedení této rychlosti na úsecích v délce přes 200 km a na dalších více než 150 km Správa železnic (SŽ) zvýšení rychlosti prověřuje.
Pro povolení vyšší rychlosti je však vyžadován funkční zabezpečovací systém ETCS, který dokáže v případě potřeby soupravu zastavit na dálku, a jímž budou muset být od roku 2025 vlaky vybaveny povinně. I přes celou řadu modernizací a nejrůznějších zlepšování nejsou tratě zatím na vyšší rychlosti, vyžadující např. pevné náspy a mimoúrovňová křížení se silnicemi, vhodné.
Náklady na vybudování vysokorychlostních tratí (VRT) pro jízdu přes 250 km/h u nás se odhadují na částku 750 mld. Kč, přičemž kompletní výstavba z plánovaných 700 km VRT tras by při zohlednění stávajících cen stála asi jeden bilion korun, jak odhadl pro deník E15 celkovou výši investic ministr dopravy Martin Kupka. To je několikanásobně více ve srovnání s dřívějšími předpoklady a od let 2026–2027 by proto měl stát vynakládat okolo 50 mld. ročně, což představuje sumu ekvivalentní celému letošnímu rozpočtu SŽ. A i když jde o finančně velmi náročnou investici, z pohledu odborníků je nezbytně nutná.

Foto: Správa železnic

 
Publikováno: 12. 9. 2022 | Počet zobrazení: 358 článek mě zaujal 95
Zaujal Vás tento článek?
Ano