asseco Aimtec murr

Robustní Subaru Forester zvládne vše

Je to již 25 let, co byl uveden první model Forester na trh. Zatím poslední, pátá generace, přišla před čtyřmi lety, ale každým rokem získává další vylepšení. Nelze se tak divit, že jeho obliba stoupá, zejména v Evropě.

 

Podle statistik preferuje pátou generaci Forestra s omlazením generace 30+. Sázka na každoroční omlazování se tak výrobci vyplácí, navíc s důrazem na větší bezpečnost. Ve svém segmentu nabízí nejvyspělejší bezpečnostní prvky.
Měli jsme možnost vyzkoušet letošní vylepšený model – Forester 2.0 s hybridním pohonem e-Boxer a bezstupňovou převodovkou Lineartronic ve výbavě ES Comfort.

Vzhled
Změna vzhledu je patrná na první pohled. Zvětšila se maska chladiče, nárazník byl přepracován a světlomety získaly ostřejší tvary i novou LED techniku. Byly přepracovány rámy dveří i umístění zpětných zrcátek pro minimalizaci „mrtvých“ úhlů. Na zádi byly upraveny páté dveře i difuzor. Zavazadelník má nadprůměrný objem 509 litrů, při sklopených sedadlech měří na délku 1856 mm.  
Interiér se příliš nezměnil, jeho devizou zůstává prostornost a příjemná atmosféra, navíc s příplatkovými červenými doplňky vypadá skvěle. Musím vyzdvihnout klasické ovládání rádia i klimatizace na samostatném panelu. Jsem rád, že výrobce nepodléhá digitálnímu trendu, který odvrací pozornost řidiče od řízení. Přesto jsem ale uvítal novinku v podobě ovládání teploty gesty. Když totiž dáte za jízdy zavřenou pěst před horní středový displej, teplota se sníží, otevřenou dlaní se zvýší.
Středový displej je dobře čitelný a reaguje velmi hbitě. Menší displej nad ním informuje o využívání hybridního systému, stavu náklonu podvozku apod. Otočný volič systému X-Mode pro jízdu v terénu je umístěný pěkně po ruce za řadicí pákou.
Překvapí ohromný prostor v druhé řadě sedadel, kde jsem se pohodlně usadil za sebe a před koleny zbylo ještě zhruba 20 cm místa.

Bezpečnost
Nejdůležitější změnou je zdokonalený asistenční systém EyeSight. Dostal dvojici nových kamer s téměř dvojnásobným zorným polem, kvůli tomu došlo k úpravě čelního skla. Díky třem novým funkcím, jako jsou automatické nouzové brzdění, adaptivní tempomat s centrováním v jízdním pruhu a prevence vybočení z jízdního pruhu (rozpozná pruh i podle okraje vozovky nebo trávy) jich má nyní celkem 11. Systém dokáže upozornit, případně i zastavit, když by měl být ohrožen při odbočování chodec nebo cyklista, také upozorní na protijedoucí vozy při odbočování vlevo. Upgradovaná byla i kamera monitorování řidiče DMS s vylepšenou schopností identifikovat řidiče pro nastavení sedadel, zrcátek apod., ale také jeho únavu nebo nepozornost.

Pohon a podvozek
Pohonná jednotka se také nemění, e-Boxer je tvořen dvoulitrovým atmosférickým čtyřválcem o výkonu 110 kW, který je podporován elektromotorem umístěným v bezstupňové automatické převodovce. Elektrická pomoc spalovacímu motoru si zaslouží pochvalu. Nejenže přichází včas např. při rozjezdech, prudké akceleraci nebo při popojíždění v koloně, ale hlavně o ní nevíte, přechody jsou krásně plynulé.
Za skvělé jízdní vlastnosti patří dík bezvadnému podvozku a pohonu všech kol. Podvozek opravdu nic nerozhází, krásně pohlcuje nerovnosti včetně retardérů i přejezdů kolejí. Krátké převisy karoserie i vyšší světlá výška 220 mm umožňují se velmi pěkně vypořádat s terénními výmoly. A právě v terénu pomůže systém X-Mode zvládat nezpevněné povrchy i blátivý podklad. Komfortní podvozek je dostatečně tuhý, aby zvládal náhlé změny nebo průjezdy zatáčkou, přitom je velmi stabilní.
Forester je skvěle ovladatelný s pěkným strmým řízením a nabídkou komfortního svezení po silnici. Je dobře odhlučněn, ale na závodění není. V klidném režimu jízdy byla průměrná spotřeba 7,3 l na 100 km. Testovaný vůz v druhé nejnižší výbavě nepostrádal prakticky nic, jediný příplatek 20 tis. Kč byl za červené estetické doplňky, které mu ale dodávají šmrnc. Cena vychází na 1 040 000 Kč včetně DPH.  

Petr Kostolník
Foto: Archiv TMP

 
Publikováno: 25. 10. 2022 | Počet zobrazení: 313 článek mě zaujal 61
Zaujal Vás tento článek?
Ano