asseco Aimtec murr

Cupra Formentor VZ: První své značky

Crossover Formentor postrádá historii, je totiž prvním samostatným modelem mladé značky Cupra, která vznikla v rámci automobilky Seat teprve nedávno s orientací na sportovně laděné modely.

 

Pojmenováním modelu po mysu Formentor na Mallorce výrobce vyjádřil krásu a zároveň divokost tohoto crossoveru. Z variant pohonů, kterých je včetně hybridních celkem 10, jsme na redakční test získali Formentor VZ 2.0 TSI o výkonu 228 kW s automatickou 7st. převodovkou DSG a pohonem všech kol. Přípona VZ je horní stupeň výbavy a vychází ze slova velóz, což znamená rychlý.
Vozidlo zaujme atraktivním designem se sportovními liniemi a zvýšeným podvozkem. S charakteristikou výrobce, že Formentor kombinuje výhody hatchbacku s kvalitami SUV a elegancí kupé, nelze nesouhlasit.
Sebevědomou masku s logem v barvě mědi doplňuje sportovní nárazník s ostrými křivkami a průduchy. Efektní jsou tenké ochranné lemy kolem blatníků a prahů i ostré hrany na bocích spojující přední a zadní světla. Tento propojovací prvek je viditelný při rozsvícených světlech i na zádi, kde efektně spojuje obě zadní svítilny. Spojení 19palcových kol s disky v černo-měděném provedení působí velmi sportovně a dojem umocňují i funkční čtyři koncovky výfuku a černě lakovaný difuzor.

Interiér
Po usednutí do skořepinové sedačky jsou ramena i boky výtečně obepnuty bočním vedením, což oceníte při projíždění prudších zatáček. Elektrické nastavení umožňuje velmi rychle najít nejlepší pozici za volantem s příjemně silným věncem pro úchop. Netradiční jsou dvě kruhová tlačítka na volantu, a to pro startování a volbu jízdního režimu. Nejdřív jsem startovací tlačítko chválil, ale když nastala situace, že jsem zaparkoval s vytočeným volantem, tlačítko jsem musel „hledat“.
Dominantou palubovky je 12palcový dotykový tablet s obrazem ve vysokém rozlišení a digitální lištou pro ovládání hlasitosti a klimatizace. Sice se tím ušetřilo klikání v menu, ale oči od vozovky řidič odvrátit musí, což je stejně nebezpečné jako telefonování za jízdy bez handsfree. Chválím naopak digitální kapličku přístrojů za skvělou grafiku s dobrou čitelností.
Oceňuji velmi prostorný interiér, který tak zvenčí nepůsobí. V druhé řadě sedadel je dostatek místa ve všech směrech včetně prostoru pro chodidla a nárty. Líbilo se mi i ambientní LED osvětlení, které při večerní jízdě navozuje pěknou atmosféru. Zavazadelník s dvojitým dnem o objemu 420 litrů překvapí svou prostorností s rovnými boky.  

Pohon
Benzínový čtyřválcový dvoulitr disponuje nejvyšším výkonem 228 kW, kterého dosahuje mezi 5450–6600 ot./min. Točivý moment s nejvyšší hodnotou 400 Nm je optimálně rozdělován mezi všechna kola, což se projevuje na skvělé dynamice na různých silnicích. Vyspělá technologie pohonu umožňuje crossoveru nabídnout opravdu pěkný jízdní zážitek. Už jen zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy mluví za vše.
Jízdu s Formentorem jsme si užívali, za což může také nastavitelný vyšší podvozek, který výtečně drží stopu v zatáčkách a hbitě filtruje případné nerovnosti, a progresivní řízení Servotronic s přesnou automatickou převodovkou DSG. Navíc je Formentor ve výbavě VZ plně vybaven vyspělými asistenčními a bezpečnostními systémy, za což obdržel i 5hvědičkévé hodnocení od Euro NCAP. Řadí se tak mezi nejbezpečnější modely v segmentu crossover SUV. Ve výbavě VZ, což byla testovaná verze, vychází na 1 379 900 Kč včetně DPH.

Závěr
Tento atraktivní model dokáže uspokojit nejen svou sportovní náladou s patřičnou zvukovou kulisou (sic jen z reproduktorů), ale i komfortním svezením jako rodinný dostavník. A spotřeba? Po jízdě na dálnici jsem naměřil 10,5 litru na 100 km, ale po ujetí přes 600 km v kombinovaném provozu se hodnota ustálila na 8,4 litry.

Petr Kostolník
Foto: Archiv TMP

 
Publikováno: 25. 10. 2022 | Počet zobrazení: 228 článek mě zaujal 59
Zaujal Vás tento článek?
Ano