asseco Aimtec murr

Nákladní systém pro drony

Nový systém RDS2, vyvinutý kalifornskou firmou A2Z Drone Delivery z Los Angeles, může přepravovat balíky téměř jakéhokoli tvaru či velikosti o hmotnosti až 10 kg.

 

Název nákladního systému je zkratkou pro Rapid Delivery Systém 2, a je inovačním vylepšením předchozího již osvědčeného řešení RDS1. Tato původní verze obsahovala motorizovanou cívku s navinutým kevlarovým lankem, instalovanou na spodní straně dálkově ovládaného multikoptérového dronu. Na konci lanka byl elastický látkový vak, který pojmul náklad o hmotnosti 2 kg. Když dron dosáhne cíle, zůstane viset ve výšce (u RDS1 45 m), uvolní brzdu na navijáku a umožní vaku s nákladem volně padat vzduchem. Než vak dosáhne úrovně země, spustí se lidarový senzor, který přesně změří výšku dronu a jemně aktivuje brzdu navijáku, což zpomalí klesání nákladu až do úplného zastavení.
Toto řešení chrání adresáty před hlukem i potenciálním ohrožením nízko se vznášejícího dronu. Díky tomu nemusí dron ztrácet čas a cennou energii baterie manévrováním kolem překážek, jako jsou větve stromů či elektrická vedení. Trik s volným pádem je rovněž zaměřen na úsporu času i energie oproti systémům, kdy se motor navijáku používá k pomalému spouštění nákladu k jeho příjemci.

Inovovaný systém
Výkonnější model RDS2 druhé generace funguje stejným způsobem, ale je univerzálnější. Výrobce nahradil původní přepravní pouzdro hákem, který zachytí tašky, kbelíky nebo speciální rukojeť ze zesílené pásky upevněné na horní části krabice nebo jiného balíku určeného pro převoz. Zařízení umožňuje operovat s jakýmikoli běžnými předměty, limitován je jen jejich hmotností do 10 kg.
Během letu zůstává hák bezpečně uzamčen, ale jakmile náklad dosáhne země, hák balíček automaticky uvolní, takže dopravený náklad lze odevzdat, i když není přítomen nikdo, kdo by jej převzal. Naopak pokud příjemce na místě je a přeje si poslat svůj vlastní balíček (nebo ten doručený vrátit odesílateli), může jej připevnit k háčku, který se pak navine zpět k dronu. Nicméně je nutno počítat s tím, že i když RDS2 unese a dopraví až 10kg náklad, navinout dokáže pouze zátěž nepřesahující poloviční hmotnost, a to z výšky nejvýše 35 m. Dron samotný využívá zdvojený redundantní GPS systém a 4MP pohyblivou kameru (tzv. gimball) s rozlišením 1028 px a 10násobným zoomem. Přesnost doručení naměřená při síle větru úrovně 1 až 2 se pohybuje od ca 70 cm z výšky 35 m přes zhruba půlmetrový rozptyl z dronu 20 m nad zemí až po přesnou lokalizaci v okruhu 35 cm při doručování z 10m výšky.
Stejně jako v případě RDS1 lze systém RDS2 o hmotnosti 1,5 kg nainstalovat na těžkozdvižné drony třetích stran. Pro zájemce, kteří chtějí kompletní balení, však výrobce nabízí i vlastní oktokoptéru A2Z RDST, která však, i když systém RDS2 podporuje větší zatížení, má maximální nosnost 5 kg. Může létat autonomně nebo být dálkově řízena rádiem až do 30km vzdálenosti. Pokud je ale použito volitelné mobilní připojení 4G LTE, komunikační dosah stroje je prakticky neomezený, letová výdrž na jedno nabití lithiové baterie nabízí podle výrobce až 36 minut letu.

Petr Kostolník
Foto: A2Z Drone Delivery

 
Publikováno: 25. 10. 2022 | Počet zobrazení: 222 článek mě zaujal 60
Zaujal Vás tento článek?
Ano