asseco Aimtec murr

Elektronické řešení chemického problému

Nový „nápad“ starého vynálezce, který by mohl prodloužit životnost baterie o 30 %, může způsobit revoluci naprosto ve všem: od běžných baterií po elektronická zařízení, dokonce i u elektromobilů.

 

Penzionovaný inženýr Larry Udell strávil desetiletí vývojem a vylepšováním produktů předních technologických firem, působil jako konzultant pro HP, Samsung a Siemens, navrhl měsíční město s názvem Lunar Base One pro NASA. Vedl i Eye-Com, start-upový lékařský výzkum zaměřený na sledování pohybu očních víček, který je známý díky invalidnímu vozíku Stephena Hawkinga ovládaného oční bulvou.
Nyní přišel 91letý kalifornský vynálezce s něčím, co by podle něj mohlo způsobit revoluci v moderní elektronice: S vynálezem, který by mohl prodloužit životnost baterie až o cca 30 %. Pokud se technologie, která nese označení Battery Savers, rozjede ve velkém měřítku, mohla by pomoci všemu, co je závislé na bateriovém napájení.

Baterie s delší výdrží
Životnost baterie je neustálým omezením pro všechna elektronická zařízení, počínaje mobilními telefony a konče lékařskými přístroji. Když baterie napájí zařízení, pomalu se vybíjí, dokud se zařízení nevypne, protože zřejmě již v baterii není žádná energie. Jenže tak tomu není. Ještě v ní něco zbylo.
Ve skutečnosti je to tak, že jak se baterie vybíjí, napětí, které dodává do zařízení, neustále klesá. Některé elektrické spotřebiče vyžadují pro svou funkci minimální napětí, takže když napětí baterie klesne příliš nízko, elektronika přestane fungovat a zařízení se vypne. Ovšem i ve zdánlivě vybité baterii je ještě určitá rezerva, a technologie Battery Savers odebírá zbývající nízkonapěťový výstup a zvyšuje napětí „vybité“ baterie na použitelnou úroveň, při které je vysílán signál, což umožňuje využití zbývající energie. To je možné díky tomu, že zařízení pracuje při nižších napětích, než dokážou pojmout standardní regulátory. Umožňuje tak prodloužit životnost téměř jakéhokoli typu baterie, s různou kapacitou a chemickým složením.
Tento unikátní modul je vybaven obvodem plovoucího nabíjení, který se aktivuje pouze v případě potřeby a zabraňuje mimořádné spotřebě energie, když není potřeba zesilování. Dosud žádná jiná metoda neumožňovala obnovit zbývající energii ve vybitých bateriích bez obětování doby odezvy nebo výstupního výkonu.

Drobnost s velkým potenciálem
Ve fyzické podobě je Battery Savers čip velikosti mince, který se velmi snadno instaluje. Funkční prototypy jsou levné a flexibilní, lze je připojit ke svorkám nebo pouzdru, nainstalovat na samotnou baterii nebo dodatečně namontovat po výrobě.
Jde o připojení obvodové desky, které se vejde na horní část stávající baterie nebo do jejího pouzdra. Podle Larryho Udella, který sdělil podrobnosti o svém výtvoru serveru Popular Mechanics, vyžaduje výroba jednoho čipu pouhých 12 centů.
Jak řekl Bill Seidel, dlouholetý Udellův spolupracovník: „To, co máme, je elektronické řešení chemického problému.“ Pokud Battery Savers prokáže své přednosti, mohl by znamenat výrazný přínos např. pro snížení hmotnosti baterie. To by mohlo být velkou příležitostí pro elektromobily.

Možný kámen úrazu
Během čtyř let vývoje čipu se podařilo ušetřit až 100 000 dolarů a nyní se hledá licence na produkt, který je připraven k sériové výrobě. Zároveň ale Larry Udell vyjadřuje obavy, že to nebude jednoduché, protože by delší životnost baterie, jakou poskytuje jeho vynález, znamenala jejich nižší prodeje. O to výrobci akumulátorových článků zřejmě mít zájem nebudou.

Josef Vališka
Foto: Gabriela Hasbun

 
Publikováno: 25. 10. 2022 | Počet zobrazení: 206 článek mě zaujal 56
Zaujal Vás tento článek?
Ano