asseco Aimtec murr

Subaru Forester e-Boxer - Omlazený lesů pán

Subaru nyní patří mezi značky s nejmladší modelovou skladbou. Mezi nejzajímavější a nejprodávanější patří středně velké SUV, které se po sérii nárazových testů napříč kontinenty stalo jedním z vůbec nejbezpečnějších automobilů.  

 

Poslední generace foresteru neboli „lesníka“ měla premiéru v roce 2018 a rozhodně to nebyla designová revoluce. Pátý „lesník“ však vychází z úplně nové platformy SGP, která široce využívá možností vysokopevnostní oceli, a je tudíž mnohem tužší a lehčí. Forester navíc oproti svému předchůdci vyrostl ve všech směrech a posunul se v hierarchii SUV střední třídy o něco výše mezi modely Škoda Kodiaq, Seat Tarraco nebo Toyota RAV4. Díky rozměrné masce chladiče a výrazným předním světlometům navíc působí docela okázale, což umocnil i letošní facelift.



Jak v praxi funguje a kolik ušetří?
Jedinou evropskou variantu foresteru pohání atmosféricky plněný zážehový čtyřválec s protilehlými válci (boxer) a přímým vstřikováním o zdvihovém objemu 2,0 litru a výkonu 110 kW, kombinovaný s bezestupňovou převodovkou Lineatronic. Hybridní pohonné ústrojí doplňuje elektromotor o výkonu 12 kW, který je integrován v převodovce a pomáhá hlavně při rozjezdu nebo parkování, zároveň funguje jako generátor elektrické energie při dobíjení li-ion baterie uložené pod podlahou zavazadlového prostoru. Ta má kapacitu jen 0,6 kWh, a tak neposlouží k trvalé jízdě na elektrický pohon.
Když je akumulátor zcela nabit, tak jsme s ním dokázali ujet 1,5 km při rychlosti do 40 km/h. Hybridní systém se tak obejde bez možnosti vnějšího dobíjení ze zásuvky, tzn., že se do e-boxeru čerpá pouze benzin a s elektřinou hospodaří sám. Mezi benefity tohoto pohonu patří nízká pohotovostní hmotnost a vynikající jízdní vlastnosti. Toto vše moderní plug-in hybridy nabídnout nedokáží. Na druhou stranu e-Boxer není tak úsporný jako plug-in hybridy, tedy pokud řidič akumulátory neustále dobíjí.
Automobilka tvrdí, že nový systém pohonu je řidičsky přívětivější a v městském provozu dokáže ušetřit přes 10 % paliva. To koneckonců potvrzují také výsledky našeho měření.



Povedené jízdní vlastnosti
Novinkou letošních modelů je strategie řazení e-Active Shift Control převzatá z modelu Outback, kterou nastavíte při volbě jízdního režimu Sport v rámci systému SI-Drive. Řazení v tomto případě rychleji reaguje na sešlápnutí plynového pedálu a udržuje motor ve vyšších otáčkách, a tak dopřává ještě sportovnější jízdní styl s rychlejšími výjezdy ze zatáček.
Motor pod přední kapotou je dobře utlumen. Pochválit je třeba komfortní a jistý podvozek, který by určitě snesl i výkonnější motor. Trvalý pohon všech kol dává naprostou jistotu v zatáčkách i při výjezdu z nich, přitom náklony jsou minimální. Ve třídě SUV s klasickými tlumiči hraje jasný prim. Na českých silnicích podvozek příkladně žehlí nerovnosti, na dálnici v rychlostech nad 150 km/h překvapí skvělou stabilitou. Jízdní komfort pak umocňuje relativně nízká hladina aerodynamického hluku jak od karoserie, tak od podběhů kol. Stejně povedené je i přesné řízení s odpovídající zpětnou vazbou.



Terénu se nebojí
Aktuální generace foresteru se může mimo silnice spolehnout na solidní světlou výšku 220 mm, což dohromady s krátkými převisy karoserie umožňuje bez poškození spodku vozidla projíždět lehčím terénem. V případě, že hrozí ztráta trakce některého z kol kvůli nerovnému nebo kluzkému povrchu, můžete prostřednictvím ovladače systému X-Mode na středovém tunelu nastavit jeden ze dvou terénních režimů. Subaru se již nespoléhá na mechanické závěry či mezinápravový diferenciál, ale na komplex elektronicky řízených spojek, které společně s brzdami zajišťují optimální trakci všech kol. Systém pro jízdu v těžším terénu se po překročení rychlosti 40 km/h automaticky deaktivuje.
V rámci letošního faceliftu do terénní výbavy přibyla do funkce systému HDC (Hill Descent Control) možnost při jeho aktivování v případě potřeby kdykoliv zrychlit. Po uvolnění plynového pedálu se automobil okamžitě vrátí na původní rychlost. A ještě dodejme, že hybridní forester zvládne brzděný přívěs o hmotnosti až 1870 kg, což je mezi hybridními pohony jedna z nejvyšších hodnot.

Michal Busta
Foto: autor

 
Publikováno: 20. 12. 2022 | Počet zobrazení: 186 článek mě zaujal 49
Zaujal Vás tento článek?
Ano