asseco Aimtec murr

Nová firemní brána do metaverse

Nový headset společnosti Meta „vše v jednom“ kombinuje virtuální a rozšířenou realitu. Nabízí lepší displeje, více senzorů, výkonnější čip, vylepšenou ergonomii a smíšenou realitu, aby plynule propojil virtuální realitu s fyzickým světem.

 

Zařízení Meta Quest Pro, vyvíjené pod kódovým označením Project Cambria, představuje náhlavní soupravu vyšší třídy, které není určeno pro hráče, ale pro pracovní použití. Výrobce zařízení věří, že VR zařízení pomohou uvést na trh další výpočetní platformu, která se stane všudypřítomnou jako dnes notebooky a tablety a lidé ji budou používat v každodenním životě pro přístup k metaverse.

Inovace ve všech směrech
Díky špičkovým technologiím představuje Meta Quest Pro skutečně inovativní hardware a důležitý krok k budoucnosti. Jde o vůbec první zařízení vybavené novým procesorem Qualcomm Snapdragon XR2+ optimalizovaným pro virtuální realitu (VR) s lepším odvodem tepla, což umožňuje nabídnout výrazně lepší výkon (o 50 % vyšší než předchozí model Meta Quest 2). Souprava je dodávána s 12GB RAM, 256GB úložištěm a obsahuje desítku senzorů s vysokým rozlišením (polovina kontroluje vnější prostředí, druhá polovina je osazena uvnitř headsetu), které pomáhají vylepšit zážitky.
Významnou inovací je i optika nové generace. Zcela nová optická sada nahrazuje dosavadní Fresnelovy čočky tenkou optikou, která několikrát přeloží světlo, čímž sníží hloubku optického modulu o 40 % a zároveň poskytuje jasný a ostrý obraz. Dva LCD displeje s rozlišením 1800 x 1920 pixelů na každé oko využívají proprietární technologii lokálního stmívání s 500 individuálně ovládanými zónami a kvantové tečky, řízené specializovaným hardwarem pro podsvícení a doprovodnými softwarovými algoritmy, aby poskytovaly bohatší a živější barvy. Kontrast oproti Meta Quest vzrostl o 75 %, hustota pixelů na stupeň o 10 %, resp. o 37 %, pokud jde o pixely na palec. Barevné pokrytí vzrostlo o 30 %, došlo i k 25% zlepšení ostrosti vidění v celém poli ve středovém pohledu, a 50% zlepšení v periferní oblasti.
Zařízení má i zcela novou senzorovou architekturu s plnobarevnými externími kamerami s vysokým rozlišením umožňujícím prohlédnout své fyzické prostředí v plných barvách. Nabízí stereoskopický průchod pro smíšenou realitu, který kombinuje pohledy z více senzorů a vytváří přirozený pohled na svět ve 3D s lepším vnímáním hloubky a menším vizuálním zkreslením pro scénáře se smíšenou realitou i v měřítku místnosti.
Smíšená realita na Meta Quest Pro umožňuje realistickým způsobem kombinovat fyzické prostředí s virtuálními prvky, takže uživatel může nastavit velký virtuální pracovní prostor s několika obrazovkami rozmístěnými kolem, a přitom stále používat fyzickou klávesnici a myš, vytvářet detailní 3D modely s ostatními lidmi v reálném čase a pak se podívat, jak vypadají ve skutečném prostředí. Díky sdíleným prostorovým kotvám mohou vývojáři vytvářet virtuální objekty, které interagují s fyzickým prostorem – a to i ve společných prostředích, kde může více lidí spolupracovat ve VR ve stejném fyzickém prostoru.

Dokonaleji vnímaný svět
Výrobce charakterizuje novinku jako nejtenčí a nejvyváženější VR zařízení, jaké kdy vyrobila, které umožňuje se plně soustředit na zážitky ve virtuální realitě nové úrovně. Je vybaveno kontinuálním mechanismem nastavování vzdálenosti čoček, který se přizpůsobí vzdálenostem mezi zornicemi a také umožňuje upravit vzdálenost čočky od očí a optimalizovat systém podle potřeb konkrétního uživatele. Umožňuje také používat periferní vidění, aby nositel headsetu zůstal přítomen ve svém prostředí i v rámci multitaskingu mezi skutečným a virtuálním světem. Pokud se ale chce více vnořit do virtuálního, je možné aplikovat magnetické blokátory částečného světla.
Zcela nové ovladače headsetu byly přepracovány, jsou ergonomičtější a vyváženější, takže působí jako přirozené prodloužení rukou. Vylepšená haptika pomocí nového systému TruTouch Haptics poskytuje širší a přesnější rozsah zpětné vazby, tři vestavěné senzory v každém ovladači sledují polohu ve 3D prostoru nezávisle na náhlavní soupravě, což poskytuje plný rozsah pohybu 360 stupňů.
Novinkou je sledování očí a obličeje, aby avatar mohl navázat oční kontakt i mimiku, což má zlepšit pocit přítomnosti. Nové funkce sociální přítomnosti byly vytvořeny s ohledem na soukromí. Sledování očí i přirozené výrazy obličeje jsou ve výchozím nastavení vypnuty, pokud se je uživatel rozhodne zapnout, snímky očí i obličeje zůstanou na náhlavní soupravě, po zpracování se smažou a nikdy nebudou sdíleny s Meta nebo aplikacemi třetích stran.

Kamil Pittner
Foto: Meta, Unocero

 
Publikováno: 20. 12. 2022 | Počet zobrazení: 188 článek mě zaujal 51
Zaujal Vás tento článek?
Ano