asseco Aimtec murr

Škoda Enyaq iV SportLine 80x s pohonem všech kol

První čistě elektrické SUV automobilky se chlubí i atraktivní sportovní verzí, která je vzhledem velmi poutavá. Přináší technické novinky, které umocňují výkonové parametry i jízdní vlastnosti.

 

Vůz s označením 80x kombinuje emocionální vzhled s dynamickými jízdními vlastnostmi a svou výbavou odpovídá už dříve uvedeným verzím SportLine s pohonem zadních kol. Podílejí se na tom mnohé černé lesklé prvky, mezi které patří výrazná maska, lišty kolem bočních oken, střešní ližiny nebo zadní difuzor. Robustní boční lišty jsou pak lakované v barvě vozu. Sebevědomý vzhled zvýrazňují 20palcová antracitová litá kola Vega a také specifický přední nárazník.

Koncept interiéru našel inspiraci v moderním bydlení. Čalounění je převážně v černém provedení, vzhled umocňují dekorační lišty Carbon na přístrojové desce a ve výplni dveří. Černý potah přístrojové desky ze syntetické kůže pěkně zdobí šedé kontrastní švy. Z mého pohledu řidiče zaslouží pochvalu exkluzivní černá sportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlavy. Na sportovním multifunkčním volantu je možné pomocí tlačítek a ovladačů nastavovat různé funkce vozu. Design interiéru zdůrazňují sportovní kryty pedálů s hliníkovým vzhledem.



K technickým vymoženostem patří Matrix-LED hlavní světlomety s ostřikovači. Jejich 24 nezávisle ovládaných LED diod v každém modulu umožňuje mít neustále zapnutou funkci dálkových světel, aniž by byli oslněni řidiči vozidel jedoucích proti i před vozem. Pokud kamera v čelním skle rozpozná osoby či objekty s reflexními prvky, třeba cyklisty, inteligentní světla automaticky zajistí, aby ani tyto osoby nebyly oslněny. Zaujal mě skvělý head-up displej a rád jsem si povídal s hlasovým ovládáním, který u vozů Škoda vychází ochotně vstříc mnohým příkazům.



K testu jsme měli SportLine v nejsilnější variantě s pohonem 4x4, který díky použití druhého elektromotoru na přední nápravě pohání přední kola. Podle technického popisu hlavní pohon zajišťuje synchronní elektromotor s permanentními magnety umístěný na zadní nápravě. Je v osovém souběžném uspořádání společně s pulzním měničem a jednostupňovou převodovkou. Oplývá vysokou výkonovou hustotou, účinností a konstantním výkonem v širokém spektru otáček. Na přední nápravě je asynchronní elektromotor v koaxiálním uspořádání společně s pulzním měničem a jednostupňovou převodovkou. Vyznačuje se krátkodobou přetížitelností a nízkými ztrátami při tření. Je tedy ideální ke krátkodobému boostu, kdy se vyžaduje zapojení pohonu předních kol, třeba na povrchu se sníženou adhezí. Testovaný Enyaq měl baterii o celkové kapacitě 82 kWh. Maximální výkon je 195 kW, nejvyšší rychlost 160 km/h a na jedno nabití by měl ujet podle údajů výrobce až 511 km.



Při převzetí bylo vozidlo plně nabito s údajem dojezdu 468 km. Celkem jsem najel zejména po Praze a okolí s častým využíváním režimu rekuperace 285 km, k tomu palubní počítač ukazoval ještě 19% nabití s dojezdem 72 km. Jezdil jsem ohleduplně a počínal si úsporně. V zimním počasí jsem Enyag garážoval, takže při parkování mu nízké teploty nemohly brát energii. Dovolím si tvrdit, že docílit v reálném provozu dojezd okolo 400 km je nesnadný úkol. Dvakrát jsem krátkodobě zkusmo nabíjel. U nabíjecího stojanu 11 kW/32 A se za 20 minut zvýšil údaj z 84 na 88 %, z běžné zásuvky přibyl za 20 minut 1 km. Úsudek nechť si udělá každý sám. Nepochybně u tohoto elektrického auta imponuje zrychlení – 6,8 s na 100 km/h mluví samo za sebe. Nicméně o budoucnosti elektromobility v sobě chovám mnohé otázky. Ještě si dovolím drobnou poznámku, při možnosti řazení jen dopředu, neutrál dozadu, mi pádla pod volantem připadala jako značná rozmařilost.
Základní cena Škody Enyaq iV SportLine 80x je 1 484 900 Kč.

Oldřich Šesták
Foto: Autor    

 
Publikováno: 11. 1. 2023 | Počet zobrazení: 183 článek mě zaujal 49
Zaujal Vás tento článek?
Ano