asseco Aimtec murr

Akumulátory v EU mají být nejekologičtější na světě

Evropský parlament předpokládá, že do roku 2030 bude na silnicích EU jezdit nejméně 30 milionů elektromobilů. Ty by sice měly výrazně snížit emise skleníkových plynů, ale mají i stinnou stránku, která poškozuje životní prostředí: akumulátory.

 

Celosvětová poptávka po akumulátorech se do roku 2030 zvýší 14krát a EU by mohla představovat 17 procent této poptávky. Vzhledem k tomu, že se akumulátory stávají strategickou komoditou, Evropský parlament a Rada dosáhly předběžnou dohodu o přepracování pravidel pro akumulátory. Zajišťuje řešení souvisejících environmentálních, etických a sociálních otázek.
Nová směrnice EU o akumulátorech mění podmínky pro získávání surovin i výrobu a má zajistit, aby mohly být po skončení své životnosti znovu použity, regenerovány nebo recyklovány. Nová pravidla by se měla vztahovat na celý životní cyklus výrobku – od návrhu přes spotřebu až po recyklaci do nových. Díky tomu by měly být akumulátory udržitelnější, výkonnější a trvanlivější.
Kromě toho, že revidované nařízení o akumulátorech pomůže EU splnit její ekologické cíle, má také pomoci trhu s akumulátory v EU, protože Evropa se snaží konkurovat velkoproducentům z Asie a Spojených států.
V současné době jsou největšími světovými výrobci akumulátorů pro elektrická vozidla Čína, Japonsko a Jižní Korea. Zákon zajistí, že výrobky vyrobené evropskými producenty nemohou být podhodnoceny dováženými akumulátory vyrobenými s využitím elektrické energie z uhlí a s malým ohledem na lidská práva a práva zaměstnanců. Urychlí také investice potřebné k vytvoření větší kapacity recyklace a vytvoření pracovních míst v Evropě.
Výrobci budou muset nahlásit celou uhlíkovou stopu produktu, od těžby přes výrobu až po recyklaci, a to již v červenci 2024. Tyto údaje se použijí ke stanovení maximálního limitu CO2, který bude platit od července 2027, což zajistí, že výrobci budou používat pouze čistou energii.
Aby se snížilo množství zdrojů, které se musí do EU dovážet, zvýšila EU také cíle v oblasti sběru a recyklace. U elektromobilů je míra sběru stanovena na 100 %. Nové akumulátory budou muset obsahovat stanovené procento recyklovaných materiálů: 16 % kobaltu, 85 % olova, 6 % lithia a 6 % niklu. Od roku 2027 musí výrobci získat zpět 90 % niklu a kobaltu, což v roce 2031 vzroste na 95 %. U lithia to bude zvýšení z 50 % v roce 2027 na 80 % v roce 2031.

Vladimír Rybecký
Foto: European Commission

 
Publikováno: 11. 1. 2023 | Počet zobrazení: 205 článek mě zaujal 58
Zaujal Vás tento článek?
Ano