asseco Aimtec murr

Renault školil české hasiče na zásahy u EV

Technici Skupiny Renault ve spolupráci se specialisty francouzských hasičů vymysleli řešení, které významným způsobem urychluje uhašení hořícího elektromobilu. Firma s nimi seznámila i české hasiče.

 

Elektrifikovaná vozidla, tzn. hybridy, plug-in hybridy i elektromobily, kvůli vysokonapěťovému elektrickému vedení (až 800 V) a velkokapacitním bateriím, které mohou komplikovat zásah a přinášet nová rizika, představují pro bezpečnostní techniky i záchranáře nový, zatím ještě ne zcela zvládnutý problém.
V říjnu letošního roku sezval Renault ČR lektory a instruktory škol i výcvikových středisek Státního hasičského sboru na speciální školení, kde se mohli seznámit s aktuálními konstrukčními změnami ve vozidlech a bezpečnostními systémy v elektromobilech nebo hybridních vozidlech a se způsoby postupu v případě havárie nebo požáru.
Jen letos výrobci uváděli na trh přes dvě stovky nových modelů elektrických nebo hybridních automobilů, takže znalost této tématiky je pro záchranné týmy zasahující na místech havárií klíčová. Během záchranné operace po nehodě s účastí elektromobilu je navíc nezbytné brát v úvahu ochranu elektrického systému poskytovanou výrobcem. Vedení vysokého napětí (VN) by se při nehodě mělo automaticky odpojit, případně je ve vozidle umístěn odpojovač, který však záchranáři musí přesně lokalizovat.



Jak uhasit baterii
Účastníci školení, které vedli odborníci Claire Petit–Boulangerová, expertka v oblasti záchranných operací po haváriích ze Skupiny Renault, a Christophe Lenglos z Oblastního oddělní pro hasičskou a záchrannou službu (SDIS) v departamentu Yvelines, získali informace ohledně bezpečnosti vysokonapěťových baterií Renault a hašení jednotlivých vozů této značky. Měli možnost si prohlédnout, kde se v automobilech Renault ZOE E-Tech Electric a Megane E-Tech Electric nacházejí nouzové systémy, klíčové pro záchranářské týmy, a seznámit se s jejich fungováním.
Jedním z inovativních řešení, která jsou používána v elektrických modelech Renault, je Fireman Access, což volně přeloženo znamená „přístup pro požárníka“, a jak už název napovídá, jde o inovativní přístupový systém pro záchranné týmy, který jim umožňuje rychle zaplavit hořící baterii hasební látkou a uhasit ji během rekordně krátké doby v řádu pouhých několika minut. Proti elektromobilu, který tímto systémem vybaven není, jde o nesrovnatelný pokrok, protože v něm uhašení vozidla trvá i několik hodin.
Způsob, jak se dá hořící li-ion baterie rychle uhasit (jde o průtokové hašení/zchlazování), funguje a je geniálně jednoduchý. „Jde o dva speciální otvory, kterými je možné zaplavovat prostor baterie proudem vody,“ vysvětlila Claire Petit-Boulangerová s tím, že podle praktických zkušeností hasičů tak lze hořící baterii uhasit již během pěti až deseti minut, zatímco běžný způsob hasení pomocí vody proudící jen na povrch obalu baterie pro její ochlazování vyžaduje až tři hodiny práce hasičů a je při něm zapotřebí obrovské množství vody.
Tyto speciální hasicí otvory (jeden se u značky Renault obvykle nachází v interiéru pod zadními sedačkami, druhý, jímž voda odtéká ven, je na podvozku) jsou až do svého použití hermeticky uzavřené záslepkou, která zamezuje přístupu prachu a vlhkosti do prostoru baterie. Pokud teplota v baterii přesáhne stanovenou mez (tzn. hrozí-li riziko požáru vozidla nebo k němu dojde), krytka se po daném čase roztaví a umožní tak hasičům dovnitř baterie dostat vodu, která hořící články uhasí. Renault uvádí, že díky tomuto řešení klesla spotřeba vody z původních 11 tisíc na 1300 litrů.



Když jde o čas
Účastníci školení se rovněž dozvěděli, jak používat záchranný QR kód, tedy samolepku umístěnou na předních sklech a na zádi vozidel Renault. Samolepka s QR kódem poskytne po naskenování záchranářským týmům přístup ke všem technickým informacím o vozidle, nezbytným pro jejich činnost. Ty jsou soustředěny na tzv. zásahové kartě (Rescue Sheet), která obsahuje všechny důležité informace, jak u vozidla postupovat při závažné nehodě. Jde o unifikovaný přehled všech specifikací daného modelu: pozice 12V baterie, případně trakční baterie, umístění odpojovače elektřiny, druhy a objemy kapalin, rozmístění pyropatron, body pro stříhání karoserie a  další informace a doporučení připravená přímo výrobcem. Výrazně urychluje vyproštění cestujících z havarovaného vozidla – dokonce až o 15 minut, což je v sitauci, kdy jde často doslova o sekundy, zcela zásadní.
Fireman Access i QR kód jsou součástí systému Safety Coach firmy Renault, kompletního balíčku řešení, která zajišťují optimální úroveň bezpečnosti pro uživatele automobilů této značky.

Petr Kostolník
Foto: Unsplash, Renault

 
Publikováno: 11. 1. 2023 | Počet zobrazení: 189 článek mě zaujal 54
Zaujal Vás tento článek?
Ano