asseco Aimtec murr

Roboty dobývají logistiku

Budoucnost interní logistiky patří automatizaci, konstatuje společnost Mobile Industrial Robots (MiR), která sumarizovala klíčové trendy, jež ovlivňují trh s AMR, jeden z klíčových prvků moderního průmyslu a intralogistiky.

 

Ze studie MiR, jednoho z hlavních dodavatelů autonomních mobilních robotů (AMR), které jsou ve stále větším rozsahu nasazovány v logistických aplikacích, vyplývá, že jejich dynamicky rostoucí instalace do výrobních odvětví povedou k vývoji komplexních aplikací s podporou větších flotil robotů s důrazem na interoperabilitu, pokročilejší spolupráci s dalšími roboty a IT systémy, snazší údržbu a prvky AI.

Robotů ve výrobě i skladech přibývá
Podle nejnovější zprávy IFR jsou řešení mobilní robotiky s více než 49 500 dodanými jednotkami v roce 2021 již pevnou součástí odvětví přepravy a logistiky, což představuje 45% nárůst oproti předchozímu roku. Tyto prodejní výsledky odrážejí i vysokou poptávku po automatizované mobilní přepravě ve výrobě – přes 80 % mobilních robotů bylo dodáno za účelem přepravy a logistiky ve vnitřních prostorách (bez započtení sektoru veřejné dopravy), přičemž jejich prodej se zvýšil téměř o polovinu (47 %) na 40 400 jednotek.

Pohled na úspěšná nasazení
Příkladem může být nasazení pěti mobilních robotů MiR v továrně společnosti Eaton v rumunském Aradu. Zde byly AMR nasazeny s cílem optimalizovat procesy interní logistiky a bezpečnosti, kdy hlavním účelem bylo ulevit pracovníkům od rutinních činností. Roboty pracují šest dní v týdnu ve dvou směnách a každý den přepraví více než 100 palet. Před jejich nasazením byl materiál přepravován manuálně s využitím paletových vozíků. Do flotily brzy přibude posila v podobě nového robota MiR250 k vyzvedávání elektronických komponent z linky na osazování plošných spojů.



Podobné příklady úspěšné automatizace pomocí mobilních robotů najdeme i v Čechách, ve skupině Forvia z Písku, kde funguje celkem 14 mobilních robotů MiR. Sedm z nich je určeno k přepravě těžkých nákladů, většinou MiR600, kde pracují v oblasti expedice hotových produktů. Jejich úkolem je přivážet do výroby prázdné palety a vyzvedávat plné pro odvoz do expedice. Druhou oblastí je zásobování komponent ze skladu na výrobní linky, kde pracují roboty MiR250.
Tyto roboty, které dnes pokrývají všechny tři směny, nejlépe splnily potřeby výrobce:
globální dostupnost, plně automatizovanou nakládku i vykládku, autonomní provoz, Wi-Fi konektivitu, nezávislé mapování a software pro správu flotil. Jedním z klíčových rozhodovacích faktorů byla i vysoká úroveň služeb a údržby poskytované dodavatelem.
V obou případech byly kalkulovány celkové náklady na vlastnictví, zejména s ohledem na současné dramaticky zvyšující se náklady na energie.
„Naše produkty mají velmi nízkou spotřebu energie. Hodnota celodenní spotřeby elektrické energie jednoho robota činí pouze 2,58 eur, takže nasazením AMR zákazníci získávají nejen výkonnost, ale i nízké účty za energie,“ říká Jesper Sonne Thimsen z MiR.
 
AMR v nejbližší budoucnosti
Rychlý rozvoj trhu s AMR a nové komunikační standardy zvýší poptávku po nástrojích pro správu flotil skládajících se z robotů od různých výrobců. Intenzivnější využití komunikačního standardu 5G přinese nové příležitosti vyplývající z rychlejší výměny dat a reakční doby robotů. Tento trend navíc posílí rozvoj AI funkcí, jež umožní AMR robotům komunikovat napřímo a usnadnit práci operátorům, kteří nebudou muset prioritizovat jednotlivé mise.
Lze také očekávat stírání hranic mezi různými „tradičními“ robotickými aplikacemi a integraci zařízení od nestejných dodavatelů do jednoho řešení.

Vladimír Kaláb
Foto: MiR

 
Publikováno: 11. 1. 2023 | Počet zobrazení: 226 článek mě zaujal 53
Zaujal Vás tento článek?
Ano