asseco Aimtec murr

Nehodám ve skladu pomáhá předejít i umělá inteligence

Za většinou nehod manipulační techniky ve skladu stále stojí lidský faktor – přecenění vlastních schopností, případně možností řízeného stroje. Prohřešky řidičů a příčiny nehod se do značné míry opakují a je možné jim předcházet nejenom organizačními opatřeními, ale i nasazením chytrých řešení.

 

Ve skladech to nebývá tak, že by si někdo řekl: „tak a teď se budeme chovat nebezpečně.“ Jak už to bývá, cesty do pekel jsou dlážděny šlechetnými úmysly. Řidiči se často snaží prostě jen stíhat své úkoly, možná vyšetřit trochu času na kávu, proto jezdí tak rychle, jak se dá. Někde to může být přínosem, jindy to je ale vyloženě nebezpečné. Jak to řešit?

Na nebezpečnou rychlost s radary a senzory

Jednou z možností je nastavení zón různých rychlostí. Například červené „ještěrky“ Linde mohou mít nastaveny různou maximální rychlost, která se liší podle toho, jestli se vozík pohybuje venku nebo uvnitř skladu. To je zajištěno buď ultraširokopásmovou (UVB) technologií prostřednictvím systému UVB vysílačů, jimiž se řídí maximální rychlost vozíků, nebo je v jednodušším případě použito mikrovlnné čidlo, které pomocí odrazu signálu od stropu pozná, že vozík se pohybuje uvnitř skladu. Výsledkem je, že je možné s vozíky jezdit rychle tam, kde nehrozí kolize (typicky venkovní prostor), ale tam, kde by to bylo nebezpečné (uvnitř skladu, na křížení tras apod.), jsou už řidiči limitováni. Moderní vozíky Linde také automaticky omezují rychlost v zatáčkách, aby nemohlo dojít k nehodě stroje.



Korekce chyb řidičů – aby fyzikální zákony neškodily

Mnoho nehod je způsobeno tím, že řidiči ještě manipulují s nákladem ve výšce a už se rozjíždějí do zatáčky a na trasu – chtějí pracovat co nejrychleji. Zde si ani neuvědomí, jak nebezpečné to je, protože aktuální těžiště vozíku je o hodně výše, než kdyby byl náklad v dolní poloze vidlic. Pak je k nehodě a převrácení vozíku už jen krůček. I na to existují řešení, jako např. Safety Pilot, systém, který kontinuálně vyhodnocuje nejen hmotnost nákladu a výšku jeho zdvihu, ale i náklop zdvihového sloupu a polohu těžiště břemene na vidlicích. Z těchto hodnot a signálů dalších senzorů pak přesně vypočítá, kde jsou bezpečné hranice a jakou manipulaci může řidiči dovolit. Po vyhodnocení situace pak v případě potřeby Safety Pilot dokáže automaticky zasáhnout do řízení a řidiče v jeho nebezpečném počínání omezit či úplně zastavit.

Když o sobě vozíky i lidé ví

Častou příčinou, a to i velmi fatálních nehod, je přehlédnutí pěší obsluhy skladu řidičem vozíku při couvání, proto je dobře, když o sobě všichni zúčastnění vědí. Systém Safety Guard firmy Linde MH řeší vzájemnou informovanost tím, že řidiči mají ve vozíku nainstalován elektronický modul, který reaguje na komplementární vysílače, které mají skladníci u sebe.
Pokud se do pracovního okruhu stroje blíží takto vybavený skladník, je varován zvukovým signálem, vibracemi a rozblikáním osobní jednotky. Řidič obdrží podobné varování také, a ještě navíc s indikací, odkud se k vozíku osoba blíží. Ultraširokopásmová technologie funguje s přesností na centimetry a umožňuje dokonce nastavit i místa, kde vzájemné varování nebude aktivní, například při souběžném pohybu vozíku a obsluhy v místech bezpečného oddělení, třeba zdí.

Lukáš Vavřička, poradce pro bezpečný provoz ve skladech z Linde Material Handling upozorňuje: „Nehody vznikají i tím, že řidič vozíku začne couvat, aniž by se dokonale přesvědčil, že za ním není žádná osoba. Tento problém řešíme takzvaným Motion Detectorem, senzorem, který na principu Dopplerova jevu vyhodnocuje přítomnost pohybu za vozíkem. Pokud se za stojícím vozíkem někdo pohybuje, není možné se s vozíkem vzad rozjet, systém tak zabrání možné kolizi.“



Umělá inteligence kamer

Chytré kamery rychlým vyhodnocováním v reálném čase dokážou v okolí pracovního prostoru stroje identifikovat a označit osobu, kterou pak sledují. Modely s vysokou odolností proti planým poplachům, např. od výrobce Blaxtair, na displeji indikují barevně, kde se osoba nachází a zda hrozí kolize – zelená postava znamená, že osoba je sice zaměřená a indikovaná, ale vzhledem k její vzdálenosti od vozíku kolize nehrozí. Žlutá znamená možné ohrožení a při červeném zobrazení postavy již vozík začne vydávat výstražné signály a brzdit.

Kolize s konstrukcí skladu může být drahá

A to dokonce velmi drahá, jak se můžeme přesvědčit z různých záběrů kamer na sociálních sítích. Ochrana před kolizí různé manipulační techniky a skladových konstrukcí není jednoduchá. Pouhé vybavení vozíků ultrazvukovými senzory přiblížení není řešení, protože vozíky se stále pohybují v relativně těsné blízkosti různých překážek a konstrukcí, takže řidiči by byli varováni v podstatě neustále.
Řešením jsou chytré asistenční systémy, jako např. brzdový asistent RackProtection Sensor pro vozíky typu retrak. Jde o systém, který proporcionálně vyhodnocuje vzdálenost a rychlost pohybu vozíku směrem k regálu, do jehož těsné blízkosti se řidič při zakládání musí dostat. Senzor sleduje okolí v ochranném kruhu 5 metrů při rychlosti do 5 km/hod. Pokud se řidič k regálu blíží nepřiměřenou rychlostí, vozík začne plynule brzdit, a to s naprogramovaným zpomalením, aby nemohlo dojít k pádu nákladu.



Koordinace vrat a vozíků

Ve skladech často dochází i ke kolizím mezi vozíky a automatickými, zejména rychloběžnými vraty.
„Řidičům někdy chybí správný odhad nebo trpělivost počkat na úplné otevření vrat. Opravy vrat po kolizi s vozíky jsou zcela zbytečné a nákladné, protože na trhu jsou systémy, které dokážou zajistit synchronizaci mezi přijíždějícím vozíkem a otevřením vrat. Příkladem je systém Door Control, který umožňuje komunikaci mezi vozíkem a vraty. Když se vozík blíží k vratům, automaticky přizpůsobí svou rychlost stavu otevření vrat tak, aby nedošlo ke kolizi. Po průjezdu vrat je vozík opět schopen jet svou normální rychlostí v závislosti na vůli řidiče. Takový systém již dokáže zamezit všem budoucím nehodám a kolizím s vraty a určitě se vyplatí,“ říká Lukáš Vavřička.

Není řidič jako řidič

Současné vozíky jsou také vybavovány různými přístupovými a sledovacími systémy, které řídí přístupy řidičů k vozíkům tak, aby s nimi jezdily jen ty osoby, které pro to mají absolvované příslušné školení a platné oprávnění. Různým řidičům je také možné nastavit různé parametry, třeba stanovit maximální rychlosti, kterými se po skladu mohou pohybovat. A když už dojde k nějaké nehodě či otřesu, je následně snadné zjistit, kdo byl v době události za volantem, což výborně funguje i jako prevence nehod, protože řidiči už nemohou spoléhat na to, že se nemusí zjistit, kdo přesně je za nehodu odpovědný.

Petr Vaněk
Foto: Linde MH

 
Publikováno: 11. 1. 2023 | Počet zobrazení: 229 článek mě zaujal 57
Zaujal Vás tento článek?
Ano