asseco murr

Vize auta budoucnosti podle Peugeotu

Na veletrhu CES se představil i unikátní Peugeot Inception Concept, postavený na platformě STLA Large, která je součástí nového designového stylu vozů francouzské automobilky.

 

Koncepční řešení Inception otevírá novou éru automobilky z hlediska budoucích elektromobilů prostřednictvím architektury odvozené od čtyř platforem BEV-by-design skupiny Stellantis. Principy tohoto konceptu budou od roku 2025 přebírat budoucí vozy značky. Nové nativní platformy uvedou rovněž technologické moduly řízené umělou inteligencí.
Pohon konceptu zabezpečují elektromotory na obou nápravách, které z něj dělají svižný model s pohonem všech kol. Kombinovaný výkon se blíží hodnotě 500 kW a vůz s ním dosahuje zrychlení z 0 na 100 km/h za méně než 3 s.
Baterie s kapacitou 100 kWh umožňuje ujet na plné nabití 800 km při nízké spotřebě energie (12,5 kWh na 100 km) a pozoruhodné jsou i dobíjecí parametry, kdy na vzdálenost odpovídající 30 km stačí minuta dobíjení. Indukční nabíjení odstraňuje nutnost používat kabel.
Kabina je navržena jako skleněná kapsle protažená až před nohy řidiče a spolujezdce. Pasažéry obklopuje 7,25 m2 prosklené plochy, jejíž veškeré části jsou upraveny multichromem (ošetření oxidy kovů). Jde o postup, který NASA používala pro hledí přileb astronautů. Sklo řeší aspekty tepla i ochranu proti UV záření, uvnitř rozptyluje odrazy světla na materiály a neustále mění jejich odlesky i odstíny.
U karoserie se uplatnil jednovrstvý metalický povrch z velmi jemných kovových pigmentů, který při aplikaci spotřebuje mnohem méně energie a stejně jako prosklení interiéru se zabarvuje podle prostředí. Přední část vozu propojuje mřížku chladiče se světly do jediného objektu, v němž jsou umístěny senzory. Před obrovským čelním sklem je technický prostor, v němž jsou soustředěny všechny funkce údržby elektrické soustavy včetně nabíjecí zásuvky a kontroly nabíjení.
Zajímavou vychytávkou jsou komunikující dveře. Vodorovná lišta přes ně je zapuštěná obrazovka s řadou senzorů, která vysílá různá hlášení mimo vozidlo, jakmile se k němu přiblíží cestující. AI rozpozná řidiče a provede nastavení jeho individuálních preferencí, ukazuje stav nabití baterie i řadu dalších informací.
Vysoká linie bočních oken poskytuje bezpečnostní výztuž a díky otevřenému výhledu získávají cestující nové perspektivy. Designéři zvolili zcela novou architekturu interiéru, který kombinuje fyzickou a lidskou interakci. Z vozu mizí tradiční volant, fyzický sloupek řízení i klasické přístrojové desky. Místo nich nastupuje řízení Hypersquare. Mechanické spoje nahrazuje digitální elektrické ovládání, které se inspirovalo od videoher. Nabízí zcela nové intuitivnější řešení místa řidiče.
Všechny parametry jízdy se ovládají jediným dotykem prstu a díky technologii steer-by wire je řízení instinktivnější. Ergonomie Hypersquare vytváří nový, přirozený, komfortnější a bezpečnější způsob řízení s kruhovými buňkami v každém ze čtyř rohů, které zajišťují různé funkce. Uprostřed systému je displej k předávání informací o řízení. Piktogramy pro klimatizaci, asistenční systémy či infotainment, jsou zobrazeny na dvou bočních panelech, což usnadňuje přístup k ovládacím prvkům bez nutnosti sundat ruce z ovladače řízení. Při přechodu na 4. úroveň automatického řízení se Hypersqare zasune a z podlahy se vysune velká panoramatická obrazovka.

Petr Kostolník
Foto: Peugeot

 
Publikováno: 3. 3. 2023 | Počet zobrazení: 182 článek mě zaujal 43
Zaujal Vás tento článek?
Ano