asseco murr

Pojízdná vodíková nabíječka

Noční můra řidičů elektromobilů a jeden z hlavních argumentů odpůrců elektromobility – nemožnost pokračovat v jízdě při vybití baterie před dojetím k dobíjecí stanici bez šance, jak energii doplnit – už má své řešení.

 

Dálkově ovládaná poloautonomní vodíková vysokorychlostní nabíječka elektromobilů H2BOT, kterou vyvinula česká firma Devinn, může předznamenávat konec adrenalinového dojíždění k nabíjecí stanici. Mobilní nabíječka si za elektromobilem, který potřebuje doplnit energii, přijede sama.
Již v roce 2020 představila vývojová společnost Devinn z Jablonce nad Nisou zařízení H2BASE, mobilní generátor energie, který z plynného vodíku vyrábí elektrickou a tepelnou energii. O rok později jím dokázala napájet stage na hudebním festivalu Rock for People a také poskytnout energii škole a dvěma domům na tornádem zasažené Moravě.
Nyní přichází s další novinkou – pojízdnou dálkově řízenou vodíkovou nabíjecí stanicí elektromobilů. Zařízení nazvané H2BOT firma již úspěšně prezentovala na loňském veletrhu Hydrogen Technology Expo 2022 v Brémách a poté i v Bruselu na akci European Hydrogen Week.

Jak funguje
Dálkově řízené robotické vozítko s rychlonabíječkou vyrábí elektrickou energii pro nabíjení přímo na místě pomocí vodíkového palivového článku. V něm se slučuje vodík z tlakového zásobníku s kyslíkem, který je získáván nasáváním okolního vzduchu. Tím vzniká elektrická i tepelná energie.
Konstrukčně jde o tzv. DC/DC nabíječku, tedy rychlé nabíjení stejnosměrným proudem. Nabití elektromobilu Škoda Enyaq (60 kWh) má zvládnout za 45 min. Na jeden zásobník vodíku je možné dobít (v závislosti na kapacitě jejich baterií) 5–7 aut. Nabíjecí výkon 42 kW je možné zvýšit až na 120 kW integrací jiného palivového článku. Zásoba paliva 14,1 kg (což je vodík o čistotě 99,995 % uložený v kompozitní tlakové nádrži o tlaku 500 bar) odpovídá produkci energie 230 kWhe. Výhodou je kromě vysoké rychlosti dobíjení bezemisní provoz, jedinou emisí celého procesu je vodní pára a voda.  

Přijede na zavolání
Řidiči elektromobilů by tak už nemuseli jezdit k nabíječce, která by naopak přijela za nimi. Nabíjení si uživatel objedná pomocí mobilní aplikace a ta následně vyšle pokyn operátorovi, který na dálku naviguje vozítko na místo dobíjení. Díky instalovaným kamerám má stále dokonalý 360° přehled o situaci kolem vozidla, bezpečnost provozu pak zajišťují vícenásobné bezpečnostní systémy.
Po příjezdu na určené místo H2BOT automaticky pomocí robotického ramene s dosahem až 1,6 m otevře nabíjecí zásuvku a připojí zařízení k elektromobilu. Operátor se v tu chvíli může nacházet klidně třeba na druhém konci světa, na místě funguje zařízení bez další obsluhy.
Bezobslužné zařízení H2BOT je podle výrobce ideální jako podpůrná nebo primární nabíječka elektromobilů v rámci centrálních parkovišť, u obchodních center či na okraji velkých měst, kde není možné osadit parkovací místa nabíjecími stojany. Může ale také sloužit jako zdroj energie pro firemní flotily automobilů.

Petr Kostolník
Foto: Devinn

 
Publikováno: 3. 3. 2023 | Počet zobrazení: 172 článek mě zaujal 45
Zaujal Vás tento článek?
Ano