asseco murr

Chytřejší auta, bezpečnější doprava

Vize a koncepce, jak učinit cestování v autech příjemnější a také bezpečnější, představily i další firmy prezentující na CES různé koncepty automobilových interiérů a systémů pro autonomní řízení a asistentů řidiče.

 

Na letošní přehlídce technologií veletrhu CES byly představeny různé druhy senzorů, nová inteligentní zařízení LiDAR nebo bezpečnější dětské zádržné systémy.

Senzory všech druhů

K bezpečnému provozu má přispět nejnovější radarový modul s komplexním pokrytím kruhového prostoru, který uvedla izraelská firma Arbe Robotics. Modul provádí integrovanou analýzu okolí vozidla v dlouhém dosahu prostřednictvím sady radarů, které využívají umělou inteligenci k identifikaci a sledování objektů v okruhu 360°. Zpracovává data v reálném čase, aby se vytvořila úplná mapa prostoru kolem vozidla. Kruhové vnímání umožňuje nepřetržitě sledovat okolí a monitorovat vznikající nebo bezprostřední hrozby z dříve nebezpečných pozic (zezadu, z boku i slepého úhlu). Pomocí více radarů, které se překrývají v okrajích, ověřují pozici stejného objektu pomocí dvou různých algoritmů vnímání. Systém zvyšuje úroveň spolehlivosti a přesnost sledování mapy volného prostoru jako nikdy předtím, čímž má poskytovat nejvyšší úroveň bezpečnosti. Těží z předností radaru, který funguje za všech povětrnostních a světelných podmínek i na velkou vzdálenost.
Kompletního 360° obzoru se dočkal i LiDAR společnosti Innoviz Technologies, která přišla s inovativním designem modelu Innoviz360. Je založen na novém přístupu, který překonává stávající bariéry rotujícího LiDARu a nabízí až 1280 skenovacích řádků na snímek, konfigurovatelnou snímkovou frekvenci, rozlišení 0,05 x 0,05 stupňů a dosah 300 m.
Své platformy pro 3D vnímání uvedla i společnost Seoul Robotics v novém 3D softwaru Sensr 3.0 s aplikacemi inteligentních dopravních systémů. Díky softwaru by mělo být komplexní 3D vnímání snadno dostupné pro jakoukoli aplikaci. Když je Sensr 3.0 zabudován do systémů LiDAR, využívá umělou inteligenci hlubokého učení ke sledování, detekci a identifikaci stovek objektů najednou v rozsahu 4 cm. Čím více dat nashromáždí, tím více otevírá pohled na okolní prostředí. Součástí softwaru je i nový nástroj QuickTune, který během nastavení najde pomocí automatické identifikace společného bodu identické rysy v prostředí, jako je zeď nebo roh, a automaticky zkalibruje i více senzorů v systému.
Společnost Immervision představila 190stupňový objektiv s ultra širokoúhlým zorným polem (FoV) vyvinutým pro specifické podmínky nízkého osvětlení v kabině pro monitorování řidiče i cestujících a sledování pohybu rukou na volantu.



LiDAR i za čelním sklem

Firmy Opsys Tech a Wideye demonstrovaly integraci senzorů za automobilové čelní sklo a předvedly také prototyp skla s LiDARem. Tato technologie True Solid-State Scanning LiDAR má nabízet jednoduché, výkonné zařízení, které lze snadno přizpůsobit různým možnostem integrace. Systém s přesným vzorem paprsku je schopen kompenzovat potenciální zkreslení způsobené čelním sklem a jeho výkon je na stejné úrovni jako vnější integrovaná řešení na střeše vozu.
K vyšší bezpečnosti přispějí nové inteligentní senzory LiDAR E1 firmy RoboSense, které disponují ultraširokým ohniskem, vysokou obnovovací frekvencí (přes 25 Hz) a 30metrovým dosahem. Jsou určeny pro inteligentní systémy vozidel k dosažení nulové slepé plochy vč. mrtvého úhlu.
Firma Hesai předvedla svůj plně polovodičový LiDAR FT120 pro pokrytí slepého úhlu v blízkém dosahu pro technologii ADAS. Vozidlům pomáhá přesně identifikovat malé předměty při odbočování, předjíždění i parkování. Systém s rychlostí přenosu dat 192 000 bodů/s poskytuje zorné pole 100 x 75 stupňů a maximální dosah detekce 100 metrů.
Novinku ML-30s+ v senzorech krátkého dosahu představila i společnost ZVision. Tento LiDAR s ultraširokým FOV, vylepšenými zobrazovacími efekty a novou hardwarovou a softwarovou architekturou třídy pro autonomní řízení využívá nekoaxiální architekturu dvou navzájem se nerušících technologií.
Dokáže efektivně detekovat objekty na úrovni terénu, jako jsou nízká zábradlí, balvany, obrubníky, bezpečnostní kužely a další silniční překážky, stejně jako přesně identifikovat pruhy a parkovací značení. Umožňuje detekovat vozidlo přijíždějící zezadu o 1,4 metru dříve než 120stupňový LiDAR.
Výrobce SiLC Technologies předváděl kompaktní a výkonné řešení Eyeonic Vision System s vysokým rozlišením, přesností a dlouhým dosahem. Má být jediným lidarovým řešením s frekvenčně modulovanou spojitou vlnou (FMCW). Nabízí informace o polarizaci a nejvyšší úrovně vizuálního vnímání pro identifikaci a vyhýbání se objektům s velmi nízkou latencí, a to i na vzdálenosti větší než 1 km.
Tato průlomová technologie by měla posílit aplikace strojového s bionickým viděním, které předčí lidský zrak, přitom bude nákladově a energeticky efektivnější.



Bezpečí i pro děti

Myslelo se i na nejmenší pasažéry. Konvertibilní dětská autosedačka, vyvinutá firmou Babyark, je vyrobena ze speciálních odolných materiálů a její technologie pohlcování energie využívá systém tlumení nárazů SafeCoil z vysoce pevné oceli. Systém jemně zpomaluje dopřednou hybnost sedačky při nárazu a bezpečnostní řešení ještě doplňují karbonová vlákna a nejpokročilejší polymer na světě D3O absorbující nárazy.
Kromě špičkových materiálů využívá chytrá sedačka technologii internetu věcí (IoT), která poskytuje v reálném čase informace o bezpečnosti cestujících dětí a také pokyny zajišťující, aby bylo vše v pořádku. Se 14 senzory zabudovanými v základně sedačky upozorní prostřednictvím aplikace, zda je sedačka správně nainstalována a dítě připoutáno, nebo když je dítě zapomenuto ve vozidle.
Další zajímavý bezpečnostní systém integrovaný v sedačkách vznikl ve spolupráci firem Asahi Kasei, Sage a Posh. Jde o technologii detekce přítomnosti dětí, která zabraňuje jejich neúmyslnému zanechání ve vozidle. Systém řidiče okamžitě upozorní mobilním telefonem na dítě ponechané ve voze.
Řešení realizované technologií impedanční detekce lze použít i pro další účely, kdy může pomoci předcházet nehodám prostřednictvím detekování fyzických abnormalit u řidičů, rozpozná známky usínání a únavy. Tenká elektroda integrovaná v sedadle vozu měří informace o srdeční frekvenci a dýchání řidiče, při zjištění varovných příznaků předá informace do řídicího systému vozidla, který může vůz bezpečně automaticky zastavit.
Představily se i další „vychytávky“ pro komfortnější cestování. Panasonic Automotive Systems např. prezentovala přenosný čistič vzduchu Nanoe X, který nejenže redukuje pachy v kabině, ale také pomáhá likvidovat viry, bakterie, plísně i alergeny, a to jak ve vzduchu, tak na površích.
Společnost Car IQ představila novou digitální peněženku vyvinutou ve spolupráci s firmou BlackBerry, která prostřednictvím technologie IVY spojuje vozidla s obchodníky a umožňuje platit za pohonné hmoty, mýtné, parkování nebo nabíjení EV přímo z palubní desky auta bez použití kreditní karty.



Vladimír Kaláb
Foto: Immevision, SiLC Technologies, RoboSense, Asahi Kasei, Babyark, Panasonic

 
Publikováno: 3. 3. 2023 | Počet zobrazení: 150 článek mě zaujal 33
Zaujal Vás tento článek?
Ano