asseco murr

Elektromobilita a digitalizace nejen na silnicích

Zdaleka už CES není jen přehlídka nejnovějších televizorů, mobilů a dalších technologických inovací či bizarních vynálezů. Během posledních let se veletrh stal i jednou z nejvýznamnějších světových automobilových show.  

 

Letos CES hostil rekordní počet vystavovatelů automobilového průmyslu a mobility. Stovky firem z celého segmentu automotive na něm představily své nejnovější produkty, koncepty i špičkové inovace, které se týkají země, moře i vzduchu. Tyto trendy byly kromě přednášek a výstavních expozic i tématem kulatého stolu o směřování mobility, které mění budoucnost dopravy. Nicméně i z řad automobilek se začínají stále častěji ozývat kritické hlasy.
„Pokud vysoké ceny elektromobilů způsobí, že automobilový trh klesne z úrovně před pandemií, bude nutné zavřít další výrobny,“ varoval například Carlos Tavares, šéf nadnárodní automobilové společnosti Stellantis, která už mj. opustila i sdružení ACEA. Rostoucí náklady spojené s elektrifikací označil za hlavní problém, který ovlivňuje automobilový průmysl, jenž musí absorbovat o 40 % vyšší náklady na elektromobily.



Měnící se auta

BMW představilo pozoruhodný koncept Vision Dee, futuristický elektrický sedan s digitálním asistentem, technologií měnicí se barvy a čelním sklem s rozšířenou realitou. Toto plně digitální čelní sklo Mixed Reality Slider podává řidiči objem informací, které si sám navolí dle svých preferencí od dat o jízdě přes komunikaci a projekce AR až po virtuální světy. Exteriér vozu je vybaven 240 segmenty E-Ink, které lze nastavit nejen celkově na jednotnou barvu, ale ovládat i jednotlivě, kdy každý panel lze přizpůsobit, takže auto funguje doslova jako chameleon.
Svou představu o budoucnosti automobilu ukázal i Peugeot v podobě impozantního konceptu s názvem Inception, jímž hodlá automobilka odstartovat novou éru svých elektrických vozidel. Hranatý ovládací prvek, který usadila před řidiče místo tradičního volantu, není zdaleka jedinou revoluční inovací, které by se měly v připravovaných vozidlech nové generace objevit (o bližším pohledu na tento ambiciózní projekt se dočtete na str. 49).
Ostře sledovanou novinkou byl i elektrický sedan Afeela, představený značkou Sony Honda Mobility, která je společným podnikem obou firem. Jde o první prototyp, který využívá technologii firmy Qualcomm (včetně jejího digitálního šasi Snapdragon pro autonomní řízení i infotainment s grafickou technologií Unreal Engine). Pětimístný vůz s prosklenou střechou nabízí příjemný design interiéru a pokročilé funkce (včetně rozsáhlé nabídky asistentů 2. úrovně a několika funkcí úrovně 3 pro vybrané jízdní situace). Pozoruhodné je rozhraní Media Bar v podobě úzké vnější obrazovky mezi světlomety, který umožňuje vozidlu zobrazovat různé informace ostatním řidičům a vizuálně komunikovat s lidmi v okolí. Palubní deska obsahuje řadu displejů, přičemž dva postranní jsou ekvivalentem zpětných zrcátek. Vozidlo je vně i uvnitř doslova prošpikováno desítkami kamer a senzorů (celkem je jich 45) pro detekci objektů i autonomní jízdu.
A protože na správné americké show nesmí chybět pořádný pickup, přivezla značka Ram právě takový do Las Vegas. Modelu Ram 1500 Revolution BEV ve výbavě nechybí tři řady sedadel, AR displej, AI s osobním asistentem a interiér měnící se, např. polohu a orientaci sedadel, osvětlení, ozvučení i neprůhlednost střešního okna. Disponuje také funkcí „stínového režimu“, která umožňuje vozu sledovat řidiče, když jde pěšky.
Modifikaci interiéru vozu ve svém stylu prezentovala i automobilka Stellantis v podobě konceptu Chrysler Airflow představující budoucnost propojených vozidel. Měla by přinést digitální životní styl řidiče a jeho rodiny s sebou do vozu.

Nvidia přinese do vybraných aut připojených k internetu svou cloudovou herní platformu GeForce Now, a pokud má vozidlo na palubní desce vhodný displej, může si posádka na předních sedadlech zkrátit čas při parkování oblíbenou hrou, cestující vzadu pak i za jízdy.
Google spustil novou aktualizaci Android Auto, kdy se rozložení rozdělené obrazovky přizpůsobí velikosti a orientaci displeje, navigace s mapovými poklady bude blíže k řidiči a u některých aut bude možné i současné zobrazení tří aplikací najednou. Majitelé nejnovějších telefonů Pixel nebo Samsung budou moci volat prostřednictvím Android Auto přes WhatsApp.



Pro všechny smysly
Společnost LG Display představila na letošní přehlídce špičkové automobilové displeje, jako je P-OLED založený na technologii Tandem OLED se dvěma vrstvami organického vyzařování světla (nabízejí větší jas i odolnost ve srovnání s jednovrstvými) a LTPS LCD a také první 18“ posuvný OLED panel a největší automobilový LCD displej na světě (obrazovka pokrývá celou palubní desku). Inovativní 12,3“ 3D LCD Cluster zase poskytuje řidiči informace o silnici v reálném čase pomocí 3D obrazu bez speciálních brýlí.
Firma předvedla i plně autonomní koncepční vůz vybavený displeji nové generace včetně průhledných OLED panelů. Uvnitř je inovativní automobilový OLED displej ukrytý ve stropě, po vysunutí umožňuje např. sledování filmů. Boční okno futuristického vozidla je vybaveno 55“ průhledným OLED umožňujícím výhled se současným sledováním různého obsahu.
Nejnovější inovací LG Display je Thin Actuator Sound Solution, který zdokonaluje prostřednictvím 22,2kanálového zvuku zážitek z infotainmentu. Nový systém je extrémně tenký a lehký díky technologii filmového budiče, která mu umožňuje vibrovat mimo displej pro dosažení bohatého prostorového zvuku.
Na kvalitní zvuk se zaměřila i automobilka Mercedes-Benz. Je jednou z prvních na světě, jež získala špičkovou technologii prostorového zvuku Dolby Atmos (která je jinak doménou pouze ozvučených kinosálů nebo drahých AV systémů pro audiofily). Na rozdíl od běžných audiosoustav přináší zvuky ze všech směrů a vytváří pohlcující zvukový zážitek ve vozech Maybach.



E-pohony mimo silnice
Na CESu se prezentovaly i dopravní prostředky určené k provozu ve vzduchu i na vodě. Elektromobilitu na vodě zastupoval např. rychlý křídlový člun C8 firmy Candela (více o něm na str. 54), přezdívaný „mořská Tesla“.
Americká firma Aska předvedla elektricky poháněné vozidlo velikosti SUV, které se může stát prvním čtyřmístným létajícím autem na světě. Aska A5 spojuje to nejlepší z automobilového a leteckého designu. V režimu silničního pohonu je stroj vybaven technologií motoru v kolech, která je umožňuje umístit mimo trup pro maximalizaci kokpitu pro pohodlí čtyř cestujících. V režimu létání se rozvinou křídla se šesti rotory, což umožňuje vertikální vzlet a přistání (VTOL). Stroj dokáže na jedno nabití urazit po silnici a vzdušnou čarou až 400 km, a malý plynový motor, jímž je z bezpečnostních důvodů vyžadovaných americkým Federálním úřadem pro letectví (FAA) vybaven, může přidat dalších 80 km navíc.
Některé projekty z Las Vegas míří ještě dál, jako např. vzdušné a vesmírné technologie společnosti AVL, včetně plně elektrického malého osobního letadla a lunárního terénního vozidla pro budoucí mise na Měsíc a Mars.

Petr Kostolník
Foto: BMW, Peugeot, Sony Honda Mobility, LG Display, Aska

 
Publikováno: 3. 3. 2023 | Počet zobrazení: 149 článek mě zaujal 40
Zaujal Vás tento článek?
Ano