asseco murr

Od elektroniky po elektromobily (i elektroletadla)

Přehlídka inovativních produktů a zařízení, které pomohou řešit globální výzvy, se objevily na letošní očekávané přehlídce CES, která zahájila počátkem ledna náš další rok s novými technologiemi.

 

Jak můžou technologie šetřit energii, zvýšit výrobu, řešit nedostatek potravin a přístup k čisté vodě, vytvářet udržitelnější zemědělské systémy či řídit chytrá města apod., tak charakterizovali organizátoři letošní ročník veletrhu.

„CES je zpátky!“ komentoval zahájení veletrhu Gary Shapiro, prezident a generální ředitel společnosti CTA, která tradiční technologickou megashow pořádá, s tím, že nové inovace v oblasti digitalizace, mobility, digitálního zdraví, umělé inteligence, robotiky, potravinářských technologií, chytré domácnosti a dalších oblastí, které se na ní představují, slibují změnu našeho světa k lepšímu.
A to s více než 3200 vystavujícími společnostmi, včetně tisícovky start-upů s nejnovějšími technologiemi představujícími inovace v dopravě a mobilitě, v technologiích dostupnosti, elektrických vozidlech, udržitelnosti, metaverse apod. Zaměření pokrývá přes čtyři desítky různých technologických kategorií a odstartovala týdenní maraton inovací, zahrnující i prezentace CTA 2023 Tech Trends to Watch, a CES Unveiled Las Vegas.



Vizionáři, na start!

Veletrh tradičně zahajují s úvodními keynotes vybraní představitelé významných průmyslových a technologických firem, což byla letos trojice šéfů společností AMD, BMW a John Deere.
„Jsme schopni prozkoumat plný potenciál digitalizace a proměnit vůz v inteligentního společníka,“ řekl Oliver Zipse, předseda představenstva BMW, když prezentoval novou generaci vozidel s označením Neue Klasse a odhalil i Vision Dee, koncepční elektromobil vybavený adaptivní umělou inteligenci. Budoucnost, kterou popisoval, by měla být už na dosah, vozidla jsou prý připravena k výrobě v roce 2025.
Podobně nastínil vizi nové éry zemědělství John May, generální ředitel společnosti John Deere, s pokroky v technologiích, které pomohou zajistit potravinovou bezpečnost pro rostoucí globální populaci. Právě technologie umožňují zemědělcům vytvářet více s méně zdroji.
Dr. Lisa Su, generální ředitelka AMD, byla ve své keynote už mnohem konkrétnější s ohledem na zaměření své firmy. Představila rovněž s vizionářským aspektem, jak vysoce výkonné a adaptivní výpočetní systémy mění naše životy tím, že řeší nejtěžší problémy světa. Přitom zdůraznila, že technologie by měla přinášet dobro s poukazem na sílu adaptivních počítačů k podpoře pokroku ve zdravotnictví, metaverse, průzkumu vesmíru i zábavě – to vše při nižší spotřebě energie k vytvoření udržitelnějšího světa.



Zaměřeno na tep současnosti

Hlavní témata letošního ročníku se točila kolem aktuálních problémů současného světa, resp. technologií, které mohou přispět k jejich řešení. Což jsou v pojetí organizátorů zejména tyto oblasti:

Automobilový průmysl a mobilita – S téměř 300 vystavovateli se CES stal aktuálně jedním z největších autosalonů na světě. Navíc s výrazným zaměřením na nejmodernější technologie a trendy, jako je autonomní řízení, elektrický pohon a zařízení pro osobní mobilitu na zemi, ve vzduchu i na moři.

Digitální zdraví – Posledních několik let ukázalo, že spotřebitelé mají zájem vzít své zdraví do vlastních rukou, a vytvořilo rychle rostoucí nový tržní segment. V rámci expozice Digital Health Studio se představily nejnovější technologie pro diagnostické a léčebné funkce, digitální terapii a vzdálené připojení pro telemedicínu a dostupnou zdravotní péči.

Udržitelnost –
Evergreen a mantra moderní doby, kde se globální značky, jako John Deere, LG, Samsung, Bridger Aerospace, NexGen Power Systems, Panasonic či Sony, snažily ukázat, jak mohou inovace šetřit energii a zvýšit její výrobu, vytvářet udržitelnější zemědělské systémy, pohánět chytrá města a podporovat přístup k čisté vodě.

Web3 a Metaverse –
Poprvé na CES měla svou vyhrazenou sekci oblast Metaverse, kde vystavovatelé jako Magic Leap, Microsoft, OVR Technology a SK předváděli průkopnické senzorické technologie vytvářející interaktivní digitální světy. Web3 Studio bylo ústředním bodem oblasti Web3, Metaverse a Blockchain.
Poslední ze specializovaných sekcí nesla označení Human Security for All a byla zaměřena na kultivaci globální spolupráce a inovací napříč všemi průmyslovými odvětvími s cílem zlepšit lidské zkušenosti.



Premiéry v předpremiéře

V rámci Media Days se na 25 ústředních tiskových konferencích ještě předtím, než se otevřely výstavní plochy, aby uvítaly první návštěvníky, představily produkty, novinky a klíčová oznámení nejvýznamnějších vystavovatelů.
Tak jako na předchozích ročnících, nemohla ani letos chybět autonomní vozidla a technologie, které se v nich uplatňují. Jedno z nich autonomní a plně elektrické transportní vozidlo, které pojme 15 cestujících rychlostí až 37 mph, přivezla do Las Vegas společnost Holon. Téma elektromobility a udržitelnosti připomněli i další vystavovatelé, např. Sony Honda Mobility ve svém konceptu Afeela a Continental AG udržitelnými pneumatikami.
Bosch zase využil CES k představení nové generace inovací založených na inteligentních senzorech, včetně RideCare Companion, řešení pro zvýšení bezpečnosti vozidel, zejména pro spolujízdu. Na produkty pro bezpečnější dopravu se zaměřila i firma Valeo řešeními, díky kterým jsou řízení i města bezpečnější, např. inteligentní světelný sloup pro snímání chodců a dopravního proudu a asistenční systémy pro řízení. Společnost Forvia prezentovala novou technologii vozidla, která vytváří pohodlnější a přizpůsobivější mobilní prostředí pro cestující. Systém Lidar a mapy pro autonomní vozidla a nejnovější technologii AI pro námořní a vodní vozidla odhalila také společnost Hyundai.

V soutěži Indy Autonomous Challenge předvedlo 7. ledna devět soupeřících univerzitních týmů vylepšení technologie autonomních vozidel. Ovšem k vidění byla nejen špičková pozemní, ale i vzdušná mobilita, např. v podání firmy AVL – Vzdušné a vesmírné technologie. Prezentovala plně elektrické malé osobní letadlo a lunární terénní vozidlo nové generace pro budoucí mise na Měsíc i Mars.

CES je primárně přehlídkou spotřební elektroniky, která samozřejmě představovala i hlavní náplň letošního ročníku s účastí všech hlavních hráčů. LG Electronics přišla s novou generaci svých OLED televizorů, včetně 97“ OLED TV s bezdrátovou technologií schopnou přenosu videa i zvuku v reálném čase až do 4K 120 Hz. Panasonic zase špičkový model MZ2000 s novým designem panelu postaveným na technologii Micro Lens Array, která poskytuje silnější špičkový jas. Samsung kromě televizorů a mobilů prezentoval i systém The SmartThings Station – inteligentní domácí bezdrátový nabíjecí hub propojující širokou škálu domácích zařízení a produktů od termostatů po světla. Firma Hisense lákala na UX, 85“ 4K mini-LED QLED TV založený na nové platformě ULED X, která obsahuje více než 20 000 mini-LED. K televizorům by měla přijít vhod i novinka firmy Exeger v podobě bezbateriového, světlem napájeného TV dálkového ovladače, který využívá plně přizpůsobitelný solární článek přeměňující vnitřní i venkovní světlo na čistou energii.

Novinky v AV technice reprezentovala např. firma Soundskirt – Audio technologie. Předvedla směrový MEMS mikrofon schopný izolovat hlas osoby a zároveň eliminovat ostatní zvuky. Měl by se stát nástupcem tradičního mikrofonu.
Canon se zaměřil na technologie vytvářející pohlcující zážitky, včetně 3D videohovorů, video systémů pro sportovní arény a řešení pro hybridní prostředí.
A pro ty, kterým by nejrůznější impozantní vizuální a zvukové zážitky byly málo, nabízí firma OVR Technologies ještě něco navíc: technologie vůně ION v nositelné bezdrátové náhlavní soupravě VR, která přináší do digitálního zážitku i čichový vjem.

CES ve statistikách a číslech

Výstavní plocha byla letos o více než 70 % větší než na CES 2022 (což lze ovšem přičíst loňské nižší účasti v důsledku protiepidemických covidových restrikcí). Více než 42 % vystavovatelů, kteří představovali letos na veletrhu své produkty a služby, bylo podle statistik pořadatelů nových. Z tisíců zaregistrovaných vystavujících společností se 323 firem honosí zařazením do prestižního žebříčku Fortune Global 500, zahrnujícího nejvýznamnější firmy ve svých oborech na globální scéně, a 85 v obdobně renomovaném mezinárodním hodnocení Interbrand 100, tj. nejlepších světových značek, typu Apple, Google, Tesla aj., jejichž celková hodnota dosáhla loni 3 088 930 mil. USD, což je 16% nárůst oproti roku 2021, a vůbec poprvé v roce 2022 přesáhla průměrná hodnota nejlepší globální značky více než 3 biliony USD.  

Ze 174 zastoupených zemí je více než třetina (35 % všech registrovaných) mimo domácí USA a zhruba 60 % účastníků je na úrovni top managementu (prezident/majitel, CEO nebo výkonní manažeři).
A zájem o tuto akci dokumentuje i skutečnost, že o dění na veletrhu i novinkách, které se na něm představily, reportovalo více než 4700 novinářů, kteří se na CES 2023 registrovali.
Pojďme si tedy některé z nich, které patřily mezi nejzajímavější, a také trendy, které byly tématem klíčových přednášek na hlavní technologické show, představit na následujících stránkách trochu blíže.

Josef Vališka

 
Publikováno: 3. 3. 2023 | Počet zobrazení: 201 článek mě zaujal 48
Zaujal Vás tento článek?
Ano