Co stojí za rozhodnutím Evropského parlamentu?
Profesor Thomas Koch z KIT (Karlsruhe Institute of Technology) hodnotí v rozhovoru pro Auto-Medienportal rozhodnutí o zákazu prodeje aut se spalovacími motory po roce 2035. Uvádí, že tyto akce zjevně nejsou programem ochrany životního prostředí, ale útokem na individuální mobilitu.
Evropský parlament rozhodl zakázat spalovací motory a potvrdit tak rozhodnutí Evropské komise prosazené i s pomocí české vlády v říjnu loňského roku.
Po Komisi se nyní také Evropský parlament vyslovil pro zákaz spalovacích motorů od roku 2035. Změnilo to situaci?
Politické rozhodnutí bylo učiněno zejména Evropskou komisí, ale také Evropským parlamentem, což bylo vzhledem k současnému většinovému rozložení prostě možné. Jak bylo stanoveno, toto rozhodnutí bude přezkoumáno nejpozději do roku 2026. Do té doby však politika EU jako řešení pro automobily záměrně brání alternativám, jako jsou CO2 neutrální paliva, která hrají důležitou roli v jiných zemích po celém světě.
Zabýval se Evropský parlament tímto tématem dostatečně?
Tvrdí se, že rozhodnutí je nutné z důvodů ochrany klimatu. To je však klamný argument. Stovky vědců psaly Evropské komisi a Evropskému parlamentu a opakovaně to objasňovaly, aby nenaletěli podvodným výpočtům, kterých se dopouštějí zejména známé nevládní organizace, jako jsou Transport & Environment nebo Greenpeace.
Podle Vás byl výpočet špatný?
Prostě operují se zcela nesprávnými čísly. Poslanec, který není odborník, to běžně na první pohled nepozná. Experti na energetiku a bilance však upozornili a podrobně vysvětlili, že úspory CO2 nelze elektromobilitou v mnoha evropských zemích vůbec dosáhnout. A tak strategie EU přinejmenším z nedbalosti porušuje doporučení Mezivládního panelu pro změnu klimatu šetřit zbývající rozpočet lidstva s CO2. Protože s rychlým rozšířením elektromobility prostřednictvím rozvoje infrastruktury, výroby a provozu vozidel dojde dokonce ke zvýšení emisí CO2.
To, že o tyto emise ve skutečnosti nejde, je zřejmé již z toho, že v segmentu vozidel do 3,5 tuny není zohledněn ani vodíkový motor, který se pohání zeleným vodíkem získaným s využitím udržitelné přebytečné elektrické energie.
Co očekáváte, pokud současná rozhodnutí nebudou opravena?
Za prvé, ve větším měřítku budou způsobeny vedlejší škody. Mnoho evropských společností a dodavatelů ukončí provoz, přemístí se do zahraničí nebo alespoň zruší pracovní místa, zejména v Německu. Čínské společnosti se rychleji prosadí a rozšíří svůj podíl na trhu o atraktivní hybridní modely.
Přijme to Evropa?
Věřím, že tento proces nakonec Evropská unie uzná a poté budou zavedena protiopatření. Ale škoda už bude způsobena a ztráta našeho desítky let starého technologického náskoku je již dnes nevratná. Současná rozhodnutí, jaké nyní schválil Evropský parlament, tento problém jen prohlubují.
Co to znamená pro řidiče?
Nejvíce utrpí podíl populace s menšími příjmy. Vozidla vstupní úrovně již zdražila a provoz je také čím dál dražší. Tyto akce zjevně nejsou programem ochrany životního prostředí, ale útokem na individuální mobilitu.
Vladimír Rybecký, AutoTablet.cz