DARPA vybírá stroje pro Liberty Lifter
Když koncem 60. let americké špionážní satelity zaregistrovaly nad hladinou Kaspického moře podivné letadlo, analytici si lámali hlavu, co je to za obří stroj s krátkými tlustými křídly, která ho teoreticky nemohla ve vzduchu udržet.
Ukázalo se, že záhadným plavidlem, které získalo přezdívku Monstrum z Kaspického moře nebo Kaspická bestie, byl tzv. ekranoplán neboli hydrofoil. Šlo o speciální nízkolétající hydroplány vyvíjené v 60. letech sovětskou armádou v Aleksejevově konstrukční kanceláři. Tyto stroje byly koncipovány tak, aby se mohly letem ve velmi nízké výšce vyhnout radarové detekci a nést těžký náklad raket. Tajemstvím byl aerodynamický fenomén označovaný jako přízemní efekt (ground effect) nebo efekt přízemního křídla (wing in ground effect - WIG), jedna z velkých záhad studené války.
Když letadlo letí v malé výšce (5–10 m) nad zemí nebo vodou, chová se, jako by mezi ním a zemí byl vzduchový polštář. Výsledkem je snížení odporu a zvýšení vztlaku, takže stroj může mít buď menší křídla, nést těžší náklad, nebo využívat kombinaci obou faktorů.
Nyní se DARPA, agentura amerického ministerstva obrany, rozhodla tento projekt oprášit v hi-tech podobě a plánuje vytvořit moderní velkokapacitní dopravní letoun. Loni oznámila svůj projekt vývoje letadla nazvaného Liberty Lifter s velikostí a kapacitou dopravního C-17 Globemaster III, které by však dokázalo zvládnout více než 100 tun užitečného zatížení (C-17 dokáže unést jen asi 77 tun).
Liberty Lifter má být WIG hydroplán s doletem 6500 námořních mil (12 000 km), což by stačilo s trochou rezervy k letu ze severního pólu k rovníku. Pro vývoj plnohodnotného námořního strategického a taktického demonstrátoru Liberty Lifter Seaplane Wing-in-Ground Effect zvolila dva radikálně odlišné návrhy od týmů vedených firmami General Atomics a Aurora Flight Systems.
Petr Kostolník
Foto: DARPA