asseco Aimtec murr

Největší letecký motor světa

Rolls-Royce dokončil stavbu prvního demonstrátoru svého motoru UltraFan nové generace pro budoucí dopravní letadla. Novinka má přinést obrovské výhody v oblasti spotřeby, hmotnosti, hluku i emisí.

 

Obří turbodmychadlo je prvním z plánované řady motorů pro letadla s úzkým a širokým trupem s tahem od 25 000 lbf do přibližně 110 000 lbf (111–489 kN). Nový UltraFan o průměru 3,56 m je téměř o 5 % větší než konkurenční systém General Electric GE9X, v současnosti největší motor v třídě dopravních letadel.
I s relativně nevelkým zvětšením průměru však přichází významný nárůst obsáhnuté plochy. Konstruktéři využili planetovou převodovku mezi dmychadlem a kompresory vzadu, takže dmychadlo může běžet svou optimální nižší rychlostí, zatímco kompresory běží svou vyšší rychlostí. Při testech převodovka zvládala výkon asi 65 MW, což je další rekord v letectví.
Při výrobě motoru byl využit nový robotem řízený 3D kompozitní výrobní proces Rolls-Royce, který umožňuje vyrábět složité tvary potřebné pro aerodynamiku lopatek dmychadla. Pro přední (náběžné) hrany lopatek je stále používán titan, ale zbytek je uhlíkový kompozit, díky čemuž je demonstrátor mnohem lehčí než celotitanová dmychadla používaná v motorech RR třídy Trent. To uvolní hmotnost pro další užitečné zatížení letounu.
Obrovský průměr dmychadla je v nepoměru ke kompaktním turbínám uvnitř, proto inženýři zajistili, že velký objem vzduchu prochází kolem jádra kompresoru přímo ze zadní části motoru, místo toho, aby byl veden skrz jádro motoru pro pohon kompresorů. To vytváří vysoký obtokový poměr, který pomáhá snížit hlučnost o působivých 35 % a umožňuje výrazné snížení spotřeby paliva (až o čtvrtinu). Díky tomu bude letoun vykazovat levnější provoz, nabídne delší dolet a bude šetrnější k životnímu prostředí.

Jan Přikryl
Foto: Rolls-Royce

 
Publikováno: 1. 5. 2023 | Počet zobrazení: 181 článek mě zaujal 42
Zaujal Vás tento článek?
Ano