asseco Aimtec murr

Intralogistika na vzestupu jako nikdy dříve

Ačkoli mnoho letošních veletrhů může kvůli skromnější účasti vystavovatelů nasvědčovat dojmu, že výstavní akce mají své zlaté časy za sebou, nedávno skončený mezinárodní veletrh LogiMAT ve Stuttgartu ukázal pravý opak.

 

Kompletně vyprodané všechny výstavní haly a veletržní areál praskající ve švech pod náporem návštěvníků musely být nepochybně pro pořadatele (příjemným) překvapením. Třídenní LogiMAT 2023 přilákal přes 62 300 profesionálů z oboru, vůbec nejvíce v dosavadní téměř 20leté historii intralogistické akce.
Řada návštěvníků uvedla, že přišla na veletrh hledat specifická automatizační řešení a potenciální partnerství, vysoké procento přišlo už s investičními záměry. Desítku plně obsazených výstavních hal zaplnilo celkem 1563 vystavovatelů z téměř čtyř desítek zemí, kteří prezentovali nejnovější vývoj a inovace pro optimální materiálové toky a efektivní řízení procesů. Ještě před veletrhem byla oznámena více než stovka exkluzivních produktových debutů včetně unikátních inovací, které dosud nebyly nikde k vidění, jako např. 3D ultrazvukový senzor Toposens Echo One pro echolokaci ve skladech.
Středem pozornosti byla automatizace, digitální transformace a integrace nejmodernějších technologií, jako je robotika, senzory a umělá inteligence (AI) s cílem optimalizovat intralogistické procesy, zlepšovat energetickou účinnost a dnes neodmyslitelné téma udržitelnost. Zvláštní důraz byl kladen na ekologické systémy pohonu v podobě bateriových nebo vodíkových technologií, které si po automobilech razí cestu i do segmentu vysokozdvižných vozíků.

Skupina KION Group ve velkém stylu
K největším patřila rozhodně na letošním ročníku nepřehlédnutelná sestava expozic společnosti KION, jednoho z hlavních globálních dodavatelů manipulační techniky, do jehož impéria spadají značky Linde Material Handling, Dematic, STILL a Baoli.
Díky umístění expozic jednotlivých členů skupiny vedle sebe se naskytla pro značky unikátní možnost prezentovat nabídku produktového portfolia i služeb v komplexním pojetí a vzájemné provázanosti tak, jak jsou tato řešení často realizována v praxi – od jednoduchých paletových vozíků až po flexibilní automatizační řešení a plně automatizované a digitálně řízené sklady.
Jen stánek Linde Material Handling zabíral úctyhodných 552 m2, přičemž firma nabízela i možnost vyzkoušení své techniky na testovací venkovní ploše.

Červená může být hodně zelená
Ve své expozici využila společnost Linde MH různé tematické plochy pro prezentaci novinek v souladu s mottem Green Performance (s podtitulem „Red is now Green“) se zaměřením na energie, udržitelnost, automatizaci a řadu inovací, včetně své hlavní „hvězdy“ –  modulárního vysokozdvižného vozíku skladování a vychystávání Linde V Modular. Tato novinka disponuje zvedací plošinou řidiče, pojezdovou rychlostí 13 km/h a výškou vychystávání až 14,5 m. Výrobce nabízí výběr z různých verzí nosností, provedení kabin, asistenčních systémů, variant zdvihových sloupů i velikostí trakčních baterií, přičemž nejvyšší prioritu mají tradičně především bezpečnost a ergonomie. Přepracovaný podvozek a vylepšená opěrná ramena zajišťují větší stabilitu i maximální manévrovatelnost.
Představila se i nová řada výkonných elektrických protizávažových vozíků Linde X35 až X50, vhodných pro venkovní použití a na stejné úrovni robustnosti a ergonomie jako jejich protějšky se spalovacími motory. Navíc nabízejí ekologické výhody díky e-pohonu.
Pro nakládku a vykládku kamionů jsou určeny nové paletové vozíky T20 SP s pevnou plošinou pro řidiče (v tomto odvětví jedinečnou), která umožňuje obsluze stát pod úhlem 45° pro lepší výhled v obou směrech jízdy. Nová řada zvyšuje rychlost pojezdu až na 14 km/h. Dvojité vysokozdvižné paletové vozíky D12 HP SP zase zaujaly zvýšenou rychlostí zdvihu a spouštěním nákladových vidlic.
Linde MH prezentovala i širokou škálu pohonných systémů, včetně služby doporučení nejvhodnějšího typu pohonu nebo trakčních baterií pro všechny provozní podmínky. Kromě bateriových systémů a řešení pro optimalizaci spotřeby energie to byl i vodíkový pohon, který lze na červených vozících Linde snadno rozeznat díky perforovaným odvětrávacím panelům na boku. Premiérově firma představila také aplikaci Linde connect: charger, inteligentní softwarové řešení pro nabíječky vozíků, které řídí dobíjení tak, aby se zabránilo vzniku drahých špiček odběru energie.
Nabídka produktů a služeb Linde MH sahá od autonomních mobilních transportních robotů přes použití standardních aplikací automatizovaných průmyslových vozíků až po komplexní řešení implementovaná ve spolupráci se sesterskou společností Dematic. Díky jejímu zaměření na automatizaci byla k vidění demonstrace automatizovaného toku materiálu předávaného fyzicky v rámci expozic obou značek prostřednictvím autonomního systému Linde R-Matic.

Řešení pro začínající i zkušené automatizátory
V obdobném pojetí představila své novinky i další značka skupiny KION, společnost STILL. Pod mottem „Učinit intralogistiku chytrou. Spolu." se zaměřila na prezentaci flexibilní, chytré a efektivní průmyslové intralogistiky v propojení s plně automatizovanou skladovou logistikou Dematic, a ukázala optimální tok materiálu při přesunu zboží s automatizovaným vysokozdvižným vozíkem STILL EXV iGo. Ten přijal paletu a převzal ji do kontroly tvaru a ověření, zda je vhodná pro automatizovanou přepravu zboží. Pokud projde testem, vozík ji dopraví na výdejní stanici, kde ji převezme autonomní mobilní robot (AMR) STILL ACH. Ten ji přepraví do expozice Dematicu, kde je zásilka repaletizována a vychystána podle objednávky zákazníka. Nakonec ji ACH odveze na výdejní stanici opět ve stánku STILL. Procesní kroky i aktivní body v řetězci bylo možné digitálně sledovat ve virtuálním skladu na velkoplošné LED obrazovce, a dokonce interaktivně ovládat AMR.
STILL zde poprvé představil také dvě nové produktové řady: Classic-Line a Xcellence-Line. Elektrické vysokozdvižné vozíky řady Classic Line RCE 25/35 jsou zaměřeny na základní funkce a předkonfigurovány pro jednoduché až středně náročné aplikace v jednosměnném vnitřním nebo venkovním provozu. Tyto robustní vozíky zvednou 3,5 tuny do výšky až 6,55 m, nebo je spolehlivě přepraví z bodu A do bodu B rychlostí 15 km/h. Řada Xcellence-Line nabízí naopak vysoce variabilní a přizpůsobitelné nejpokročilejší technologie pro náročné aplikace. Jejím těžištěm je řada RXE příští generace elektrických vozíků. Jako další novinky byly k vidění nízkozdvižný vozík EXH nominovaný na IFOY se zcela nově vyvinutou koncepcí oje nebo paletový vozík EXH-SF 14-16C se sklopnou plošinou pro stání.
Reprezentativní výběr svých produktů a služeb představil i další člen skupiny KION, firma Baoli, která se zaměřuje na segment robustních průmyslových vozíků s dobrým poměrem cena/výkon. Na veletrhu prezentovala nové řady cenově výhodných elektrických vysokozdvižných vozíků KBE 25-35, s přepravní a stohovací nosností od 2,5 do 3,5 tuny, a kompletní rodinu KBS, což je nová generace ručně vedených elektrických paletových vysokozdvižných vozíků s nosností 1,2 tuny a maximálním zdvihem až 3,6 m. Vozíky této řady jsou k dispozici jako KBS 12, KBSM 12 a KBSI 12, který má větší světlou výšku a optimální ovladatelnost i na mírně nerovném terénu. Díky funkci iniciálního zdvihu vidlic může naložit i druhou paletu, což výrazně zvyšuje efektivitu skladových operací.
Dalším přírůstkem v nabídce Baoli byl elektrický víceúčelový vozík KBO 01L vybavený zvedací plošinou s až 3m zdvihem vhodným pro přesuny zboží v malých a středních skladech. Uplatní se i ve stísněných prostorách, kde jej lze použít pro vychystávání nebo jako pracovní plošinu.

Zaostřeno na automatizaci a energii
Na veletrhu nechyběli ani zástupci dalších významných značek v segmentu intralogistiky, kteří však na rozdíl od KION Group působí samostatně, tedy bez možnosti využívat praktické a odladěné synergie skupiny a jejich technologických partnerů, jež zvyšují potenciál v rámci skupiny a prakticky nemají na mezinárodním trhu konkurenci.
Společnost Jungheinrich se ve své velkorysé expozici kromě e-mobility a udržitelnosti zaměřila na automatické skladové systémy a mobilní roboty pro automatizaci. Podle firmy se snadno integrují a přizpůsobí požadavkům uživatele. Na veletrhu měl svou premiéru AMR nejnovější generace EAE 212a pro automatizaci nízkoúrovňových aplikací a přepravy nákladu o hmotnosti až 1,2 tuny z podlahy na podlahu rychlostí až 6 km/h. Robotický vozík lze použít jako samostatné řešení nebo připojit ke stávajícímu skladovému systému. Je schopen detekovat i palety, které nejsou přesně v požadované poloze. Díky vysokému stupni autonomie se EAE 212a dokáže flexibilně vyhýbat překážkám a pokračovat v práci i bez lidského zásahu. Při jeho vývoji se firma zaměřila na jednoduchou a intuitivní komunikaci mezi člověkem a strojem. Jungheinrich představil i nejmodernější automatizované systémy ukládání a vyhledávání (ASRS), jako byl ultrakompaktní PowerCube.
Dalším z velkých hráčů se prezentovala Toyota Material Handling se stěžejním retrakem BT Reflex a elektrickým protizávažovým vozíkem Traigo. Ve své expozici se zaměřila zejména na klíčová témata ve skladech, jako jsou energetický management, aktivní řízení zátěže, bezemisní technologie, e-mobilita, bezpečnost a různé asistenční systémy řidiče. Vozíky s li-ion bateriemi nebo palivovými články byly prezentovány s integrovaným telematickým hardwarem a inteligentním systémem správy vozového parku I.Site pro optimalizaci životnosti baterií s úsporou energie. Dále předvedla vozíky založené na koncepci Radical Energy Design (RED). Jde o ultrakompaktní, lehké a energeticky účinné vozíky vybavené modulárním bateriovým systémem navrženým podle potřeb operátora.
Výraznou pozornost poutala i firma Stäubli s novou AGV platformou PF3 představenou ve světové premiéře. Její ultrakompaktní nízkoprofilový design umožňuje nést a zvedat až 3 tuny užitečného zatížení s vysokou přesností polohování (± 5 mm) a zajistit vyzvednutí nákladu nebo jeho složení do správné polohy s centimetrovou přesností. Využití má najít zejména v paletové přepravě a transportu těžkých nákladů na konečné místo určení.

Roboty ve službách logistiky
Podstatnou část veletrhu představovala řešení zaměřená na roboty a automatizaci ve skladech, jimž byly zasvěceny haly 6 a 7. Kromě sofistikovaných automatizovaných skladů, jaké prezentovala např. zmíněná firma Dematic a hlavní dodavatelé manipulační techniky, se zde v hojné míře proháněly v expozicích AGV a AMR různých nezávislých výrobců, jako např. MiR, Agilox, Omron, MoviGo, Movanis (s automatickou identifikací palet a patentovanou technologií li-ion baterií s dobou nabíjení pouhých 12 minut), ek robotics, Grenzebach Maschinenbau, Waku, Geesman, Tennat aj. Autonomní roboty i vozíky se proplétaly i mezi návštěvníky v uličkách, aby demonstrovaly schopnosti moderních senzorů a bezpečnostních systémů v přímé interakci s lidmi.
Další segment tvořily vychystávací, naskladňovací a pick and place roboty, často ve spolupráci člověk-stroj a s využitím AI a strojového vidění. Takovéto systémy představily např. firmy FM Systeme, Nomagic (pro vychystávání ze systémů AutoStore), Tarqan Robotics či SSI Schaffer. V neposlední řadě byli významně zastoupeni i softwaroví vývojáři a systémoví integrátoři, kteří prezentovali např. řešení pro správu vozového parku mobilních robotů, jejich lokalizaci i navigaci ve skladech v reálném čase, jako Synaos, Sevensense Robotics aj.

Josef Vališka
Foto: Autor

 
Publikováno: 23. 6. 2023 | Počet zobrazení: 125 článek mě zaujal 32
Zaujal Vás tento článek?
Ano