asseco Aimtec murr

Vlaky s příchutí historie

Národní technické muzeum v Praze zprovoznilo vlastní vlakovou soupravu – muzejní vlak vyjel poprvé na koleje 29. dubna z Masarykova nádraží do Brandýsa nad Labem na akci „Audience u císaře Karla I.“

 

V rekonstruované soupravě jsou zastoupena typická i unikátní vozidla vyrobená v 60. až 80. letech 20. století a cílem NTM je zachovat tyto exponáty v provozním stavu. Základ soupravy tvoří osobní vůz se služebním oddílem řady BDa z roku 1974 a vozy řady Bai z let 1973–74, které budou podle potřeby doplňovány nádherným salonním vozem prezidenta ČSSR z roku 1968 a lehátkovým vozem s bufetovým oddílem z roku 1984.
Při své premiéře byl vlak tažen parní lokomotivou ČD 354.195 (tzv. „Všudybylkou“) z roku 1925, a postrk soupravy, jejíž součástí byl i salónní vůz Františka Ferdinanda dEste z roku 1909, který se tak dostal na koleje opět po více než sto letech, zajišťovala muzejní dieselová lokomotiva T478.1010 zvaná „Bardotka“.
Muzeum tak má poprvé v historii kompletní provozní vlakovou soupravu, která je složena z vozů, jež NTM koupilo od Českých drah a byly opraveny v Krnově. Na konci roku přibude k soupravě rekonstruovaná parní lokomotiva 464.102 „Ušatá“.
Muzejní vlak není však jedinou příležitostí prohlédnout si unikáty dokumentující historii železniční dopravy. Součástí NTM, jehož sbírkovým klenotem je salonní vůz Františka Josefa I. Aza 1-0083, je mj. i Železniční depozitář v Chomutově, který čítá téměř stovku kolejových vozidel nejrůznějších typů – od parní lokomotivy z roku 1870 až po vozidla nových trakcí o století novější. K vidění jsou elektrické i motorové lokomotivy, salonní, osobní a motorové vozy, historické drezíny apod. Největším lákadlem jsou parní lokomotivy, např. rychlíkový „Albatros“ 498.106 s rekordní rychlostí 162 km/h, první poválečná lokomotiva 534.0301 nebo tramvajová parní lokomotiva „Gartenau“ vyrobená v Linci roku 1887. Obdiv budí i salonní vůz Ústecko-teplické dráhy z roku 1900 ze smíchovské továrny F. Ringhoffera či salonní vůz vyrobený v roce 1906 Kopřivnickou vozovnou pro barona Adolpha Rothschilda.

Jan Duda
Foto: NTM, Kateřina Uksová

 
Publikováno: 23. 6. 2023 | Počet zobrazení: 244 článek mě zaujal 69
Zaujal Vás tento článek?
Ano